Tambang ECRL mahal, formula siapa kamu pakai? Najib soal pemimpin PKR

Macam mana orang PH ni boleh keluarkan kenyataan seperti ini?

Siapa yang buat pengiraan untuk dia? Formula siapa yang kamu pakai?

Kononnya harga tambang keretapi ECRL akan 6 kali ganda lebih tinggi berbanding tambang pesawat?

Takkan syarikat ECRL gila?

Marah seluruh pantai timur Malaysia sekiranya harga tambang tinggi melambung seperti itu!

No. Kerajaan dan ECRL tak gila.

Yang gila adalah orang PH yang keluarkan kenyataan macam ini?

Ya, kos projek ECRL adalah tinggi tapi harga tambang akan munasabah dan berpatutan sebab sumber pendapatan projek ECRL bukan sahaja dari kutipan tambang pengguna.

Bahagian terbesar sumber pendapatan dan trafik ECRL adalah dari pengangkutan barang-barang.

Freight dua hala dari pelabuhan Kuantan ke pelabuhan Port Klang.

Dengan ini, kapal-kapal tidak perlu melalui negara Singapura.

Satu lagi sumber pendapatan ialah projek-projek pembangunan Transport oriented development (TOD) di sepanjang jajaran ECRL.

Tapi saya tengok PH akhirnya mengaku bahawa projek ECRL adalah baik. Mampu menyelesaikan kesesakan trafik jalan raya masa perayaan besar.

Dulu dorang juga yang kata ini projek songlap. Tapi lepas jadi kerajaan, PH kata tak ada songlap pulak. Cuma kos tinggi.

Lalu PH pun batalkan stesen-stesen, kurangkan jarak jajaran sehingga kos turun dari RM55b ke RM44b.

Lalu ditambah balik jajaran oleh kerajaan PN sehingga naik ke lebih RM50b tapi masih lebih pendek berbanding pelan asal kerajaan BN dan landasan ECRL tidak lagi sampai ke sempadan negara Thailand.

Oleh sebab PH buat kacau semasa mereka memerintah dan projek dihentikan, ditangguh dan diperlambatkan, ECRL tidak akan beroperasi pada tahun 2024 seperti rancangan kerajaan BN dulu.

Ditangguh ke Disember 2026 pulak.

Maka Rakyat pun perlu bertahan kesesakan trafik setiap kali masa perayaan untuk lebih dua tahun lagi.

Pembangunan ekonomi negara dan pantai timur juga tergendala selama dua tahun.

Well done, PH.

Facebook Najib Razak:

https://web.facebook.com/najibrazak/posts/562905345200408

BACA juga:

Facebook Comments

BERKAITAN

Kategori:

TERKINI

Padah benarkan pelajar perempuan ambil gambar tanpa baju

Guru seni wanita, 41, dipecat selepas membiarkan pelajar berusia 15 tahun bergambar TANPA BAJU dan murid lain membuat simulasi melancap dan memegang botol alkohol...

Kesesakan LRT: PH melalak dan merapu sembang fasal dasar pengangkutan awam, rakyat teraniaya

Korang nak tahu tak fasal LRT 3 yang dijangka dirasmikan dan digunapakai tahun 2023 nanti actually tersasar dari jadual asal sepatutnya tahun 2020 dah...

Gol pelik punca Selangor diratah JDT

Ketua jurulatih Selangor FC, Michael Feichtenbeiner menyifatkan dua gol pada awal permainan yang dijaringkan Johor Darul Ta'zim (JDT) mematahkan semangat pemainnya hingga diratah 1-5...

[Video] Jalan sesak akibat Kemalangan 2 lori terbalik di KM 425.7 (arah utara) PLUS Utara di antara Bukit Beruntung & Bukit Tagar.

Kejadian berlaku kira-kira jam 10 pagi di KM425.7 (arah utara) Lebuhraya Plus diantara Bukit Beruntung ke Bukit Tagar. Kesesakan berlaku sejauh 18 kilometer dari Rawang...

Syed Saddiq mempergunakan nama ibu bapa untuk berbohong?

Syed Saddiq didakwa mengeluarkan wang tunai RM1.12 juta secara tidak jujur daripada akaun bank PPBM untuk kegunaan sendiri. Daripada situ, dia menggunakan RM100k untuk membeli...

[Video] Seorang daripada dua remaja hilang akibat arus deras di Penampang ditemukan

Penampang: Seorang daripada mangsa yang dilaporkan hilang selepas dihanyutkan arus deras di Sungai Kampung Pogunon, sejak semalam, ditemukan lemas di Sungai Moyog Kampung Pagansakan...

SPRM akan siasat individu terima dana UKSB termasuk Muhyiddin Yassin

SPRM dalam kenyataan berkata, agensi itu juga mengesahkan sudah menerima beberapa aduan terhadap individu terbabit Siasatan yang akan dijalankan mengikut bidang kuasa yang...

Artis versetile, Adibah Noor meninggal dunia

Ramai peminat masih tidak dapat menerima kenyataan pemergian artis versatile Adibah Nor. Media sosial di penuhi dengan berita pemergian beliau. Berita awal mengenai pemergian Allahyarham...

2 remaja maut motosikal bertembung kereta di Kalumpang

HULU SELANGOR: Dua remaja lelaki maut selepas motosikal dinaiki mereka, bertembung sebuah kereta di Kilometer 75 Jalan Kuala Lumpur-Ipoh dekat Taman Keliang, Kalumpang di...