UtamaEKONOMIPolisi rejim PH tak...

Polisi rejim PH tak jelas, Politik tak stabil menjejaskan ekonomi negara - pakdin.my

Nak tarik pelabur tapi politik dalam negara tak stabil. Polisi tak jelas, bergaduh dengan negara-negara Eropah. Lepas tu langgar kontrak Government-to Government (G2G) macam ECRL, HSR. Tak cukup tu, GLC sendiri pun kena tibai macam MRT dan LRT (Gamuda dan MRCB).

Macam mana lah pelabur tak lari. Tengok berita paling terbaru, YDPA turun takhta tak cukup 5 tahun dan benda ni tak pernah berlaku sebelum ni.

Benda-benda ni semua pelabur luar ambil perhatian. Mana ada pelabur yang nak melabur dalam negara yang politiknya tak stabil. Ini dari segi politiknya.

Ekonomi pula macam mana? Economics indicator paling penting yang pelabur asing adalah Gross Domestic Product. GDP ni kira ekonomi aktiviti dalam negara melalui empat komponen;

Consumption(C) + Investment (I) + Government Spending (GS) + Net export (NX) = GDP

Apa rujukan pelabur asing untuk GDP Malaysia ni ? World Bank dan IMF. Tahun lepas jek World Bank cut down outlook GDP Malaysia dua kali. DUA KALI TAU!

Bulan Oktober – daripada 5.4% ke 4.9%
Bulan Disember – Daripada 4.9% ke 4.7%

Setakat ni lepas, PH ambilalih dah 2 suku GDP Malaysia dikeluarkan oleh DOSM dan BNM.

Suku 2 – 4.5%
Suku 3 – 4.4%

Apa pula outlook daripada IMF? GDP Emerging market outlook range-nya daripada 4.7% hingga 4.9% (boleh tengok gambar dan rujukan kat bawah). Malaysia ni antara salah satu emerging market countries. Data ekonomi Malaysia macam GDP pula rendah daripada outlook IMF. Lepas tu World Bank cut down 2 kali GDP outlook Malaysia.

Lepas tu Nomura pula downgrade Malaysia punya equity market. Benda-benda macam ni buatkan pelabur asing skeptical dengan Malaysia. Lepas tu, foreign investor tarik keluar dorang punya capital dalam Bursa Malaysia. Akhir sekali, Ringgit makin melemah dan pengaruh harga makanan kat Malaysia. Malaysia pula net importer untuk makanan. Sebab tu, ada harga makanan yang naik harga.

Tambah pula lagi, PH pun pening dengan diri dorang sendiri. Dalam RMK11 GDP forecast sebelum PRU adalah daripada 5.5% – 6.0%. Lepas, RMK kajian separuh penggal pula, dorang sendiri yang ubah daripada 5.0% – 5.5%. Korang nak buat apa ni sebenarnya ?

Nak buat macam mana? Najib tumbang, rakyat senang…

Rujukan:

1. World Bank, (2018), Malaysia Economic Monitor December 2018: Realizing Human Potential, page 9. Retrieved from http://www.worldbank.org/en/country/malaysia/publication/malaysia-economic-monitor-december-2018-realizing-human-potential

2. World Bank, (2018), East Asia Pacific Economic Update, October 2018: Navigating Uncertainty, page 128. Retrieved from http://www.worldbank.org/en/region/eap/publication/east-asia-pacific-economic-update

3. Real GDP Growth
https://www.imf.org/external/datamapper/[email protected]/OEMDC/ADVEC/WEOWORLD

4. Malaysia Economic Performance Third Quarter 2018
https://www.dosm.gov.my/v1/index.php?r=column/cthemeByCat&cat=100&bul_id=NUtDV2RPTktsZXRjMlcxWXpHS0RYZz09&menu_id=TE5CRUZCblh4ZTZMODZIbmk2aWRRQT09

5. Why Nomura advises investors to sell on Malaysia
http://www.theedgemarkets.com/article/why-nomura-advises-investors-sell-malaysia

Berkaitan

Baca Juga

[VIDEO] 2 Wanita di tembak di Narathiwat, 1 maut dan 1 cedera

Seorang wanita maut ditembak ketika menunggang motosikal manakala serang lagi mengalami kecederaan. BACA seterusnya di: https://pakdin.my/162109/

[VIDEO] Kerajaan Malaysia menang lawan ‘waris’ Sultan Sulu – Azalina

Hasil daripada tindakan Malaysia itu, Mahkamah Sepanyol yang melantik Dr. Stampa telah membatalkan pelantikannya secara retrospektif dan ‘preliminary award’ yang dikeluarkan oleh beliau di Madrid. BACA seterusnya di: https://pakdin.my/162090/ https://youtu.be/9gbidNLGZ-s

[VIDEO] MKT UMNO tentukan tarikh pemilihan parti pada Jumaat

Mesyuarat MKT adalah untuk memutuskan tarikh sebelum 19 Mei itu, bila tarikh mesyuarat cawangan, bahagian dan pemilihan yang dibuat (serentak) dalam tarikh itu BACA seterusnya di: https://pakdin.my/162080 https://youtu.be/xmwvGGOOgWY

[VIDEO] Feri Mersing – Tioman di badai ombak besar

Viral video feri dari Mersing ke Tioman terumbang ambing dilanda ombak. Alhamdulillah feri tu dah selamat berlabuh di jeti Tioman. BACA seterusnya di: https://pakdin.my/162068 https://youtu.be/agaMpX65_60 https://youtu.be/mlhOM1_qPhQ

[VIDEO] Batu Pahat daerah terbaharu terjejas banjir, mangsa melonjak kepada 3,612 orang

Jumlah mangsa banjir di Johor terus melonjak kepada 3,612 orang setakat 8 pagi ini berbanding 2,912 orang yang dicatatkan pada 12 tengah malam BACA seterusnya di: https://pakdin.my/162059 https://youtu.be/uQ0D13ZlstU

Rumah Rakit Uda Sungai Lebam hanyut

Difahamkan tiada pengunjung yang menyewa rumah rakit berkenaan ketika kejadian. BACA seterusnya di: https://pakdin.my/162049 https://youtu.be/9BNvuoiOv18

[VIDEO] Isu Islamofobia di Sweden antara akan dibincangkan dengan Brunei – Zambry

Menteri Luar Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir membincangkan perkara berkenaan bersama rakan sejawatnya di Brunei, Erywan Mohd Yusof. BACA seterusnya di: https://pakdin.my/162036 https://youtu.be/ZoAoMi6CwpI

[VIDEO] Anak ikan paus terdampar di Kuala Baram

Operasi menyelamat telah dijalankan oleh pasukan bomba dengan bantuan orang awam dan menolak anak ikan paus tersebut ke kawasan yang lebih dalam. BACA seterusnya di: https://pakdin.my/162026

[VIDEO] Kelibat harimau dilihat di Taman Bernam Baru, Tanjung Malim

PERHILITAN Perak mengesahkan, pihaknya menerima aduan berhubung kelibat harimau yang dilihat menerusi rakaman kamera litar tertutup (CCTV) di Taman Bernam Baru, Tanjung Malim. BACA seterusnya di: https://pakdin.my/162019 .................

[VIDEO] ‘Sedekah’, ‘komisyen’ melunakkan rasuah, kata Anwar

“Dulu ‘komisyen’ okay, rasuah tak okay. Sekarang ada pula ‘sedekah’. “Sedekah untuk amal jariah okay, tapi ‘sedekah’ untuk dapat undi pilihan raya – rasuah.” BACA seterusnya di: https://pakdin.my/162009

[VIDEO] ‘Kalau dia sedekah, kalau kita rasuah’, Zahid sindir Hadi

Semalam, Hadi mempertahankan pemberian wang menerusi bantuan diberikan kerajaan Terengganu beberapa hari sebelum PRU15. BACA seterusnya di: https://pakdin.my/161999

[VIDEO] Aliran Kenderaan Meningkat, Trafik Perlahan Di Lebuh Raya Utama

Aliran trafik di Lebuhraya Utara Selatan dilaporkan perlahan melibatkan kedua-dua arah selatan dan utara. https://pakdin.my/161988