perbandingan-tahun-pertama-mahathir-najib-jpg

Selain daripada data ekonomi kononnya “kecemerlangan” prestasi Mahathir 1981-1998 iaitu pada 7 tahun pertama beliau berkuasa,di bawah ini adalah ‘kejaaan’ 7 tahun pertama berliau sebagai Perdana Menteri.
Dua kali ganda pengangguran,

  • Defisit bajet tertinggi dalam sejarah Malaysia,
  • Dua kali ganda hutang sekarang pada nisbah lebih 100% Hutang berbanding KDNK,

Mengapa Malaysia Tidak Muflis Tahun 1985 Kerana Hutang Lebih 100 Peratus Berbanding KDNK – Mengapa Sekarang Ketika 55 Peratus

  • Dua kali ganda hutang luar negeri,
  • Kemelesetan pada tahun 1985,
  • Penurunan pasaran saham kepada separuh,
  • Menyalahguna Maminco dan memusnahkan industri bijih timah,

Ramai orang tidak tahu komoditi utama negara hancur ditangan Mahathir

  • Salah urus kejadian tragedi Memali mengakibatkan kematian 18 orang awam dan pegawai-pegawai polis,

Tun M lupa laporan skandal, salah guna kuasa zamannya memalukan Malaysia

  • Memaksa peletakan jawatan Timbalan Perdana Menteri beliau, menteri kewangan, 3 menteri kabinet dipecat (termasuk Pak Lah) dan 4 timbalan menteri dalam bulan ramadhan,
  • Memusnahkan sistem kehakiman dengan memecat Ketua Hakim Negara dan hakim-hakim Mahkamah Agung,
  • Menipu berbilion-bilion saham Bumiputra daripada KWSP melalui Makuwasa untuk menyelamatkan Maminco,
  • Melingkupkan BMF bersama hutang RM2.5 billion,

Mahathir Dari Dulu Sentiasa Suka Cuci Tangan

  • Hampir berlaku rusuhan kaum besar-besaran sebelum menahan lebih daripada 100 orang dibawah Ops Lalang dan disumbat kedalam penjara di bawah ISA,

Undang-Undang Keselamatan Telah Banyak Bantu Kecapi Ancaman

  • Menutup 4 akhbar utama termasuk Sin Chew, Watan dan The Star,
  • Mengurangkan kuasa Agong dan juga menggubal undang-undang untuk membenarkan dia sendiri untuk mengisytiharkan darurat.
  • Memusnahkan UMNO dan mencipta UMNO baru,
  • Memberi kepada proksi konsesi berat sebelah lebuh raya PLUS yang akhirnya akan menyebabkan RM51 bilion bayaran tol yang dibayar oleh rakyat untuk geng beliau,

Samy Vellu: Lebuhraya PLUS dimiliki oleh Mahathir dan geng?

  • Perwaja Steel yang kehilangan RM10 bilion menjelang akhir 7 tahun dan akhirnya kehilangan RM15 bilion.

The Perwaja Steel Scandal

  • Lebih daripada dua kali ganda cukai kereta yang menyebabkan rakyat membayar sehingga RM200 bilion tambahan.

Sebenarnya, Siapa Yang menyusahkan?

hutang-kdnk-malaysia.jpg

172 KOMEN

  1. Madey akan ulang sejarah kuku besi yang diberi gelaran mahafiraun. Dari muda hati dak busuk sampai tua lagi busuk hati busuk mulut

  2. Bukan hanya tujuh tahun…tapi tahun2 selepas itu selama 22 tahun..
    1.menggunakan duit negara utk membeli kilang mitsubishi terpakai dan dijenamakan sebagai proton
    2.memperkenalan konsep penswataan dgn menswastakan kemudahan percuma rakyat
    3.membawa lari wang negara keluar
    4.mencetak not rm1000.00 dan wang ini sekelip mata dibawa lari oleh org asing kenegara mereka
    5.membina lebuhraya bertol membuatkan harga barangan meningkat
    6.membina empayar perniagaan menggunakan modal kerajaan tetapi hasil keuntungan kedalam akaun sendiri
    6.projek2 yg tidak mendatangkan faedah utk rakyat
    7.menggunakan kedudukan utk membolot projek2 kerajaan utk syarikat anak2 dan kroninya
    8.memiliki harta dan aset yg terlalu banyak yg disimpan diluar negara
    9.menyalahgunakan hasil petronas
    dan banyak lagi sampai boleh tak cukup bateri nak taip

  3. Hutang Malaysia cecah Rm800 billion dari Rm300 billion selepas ambik alih dari Pak Lah di bawah najib. Jangan tunjuk bodoh sangat

  4. Cakap2 kosong…kalau betol dan ade bukti kasi saman la itu “ORG TUA NYANYUK”…ada berani??? Tun M dah berzaman tunggu dekakian Najib nak saman dia…tapi sekor pun x berani sebab xde bukti…muahahahaha

  5. Tak payah sembang lah, Kalau Ada bukti Tun buat Salah masa dia jadi PM, dah lama dah Najib heret gi mahkamah…especially time skrg ni…ni tak, Tun pulak yg heret Najib pegi mahkamah, Najib pulak sibuk mengelak gi mahkamah….mula2 nafi Ada 2.6 billion dlm akaun , lepas Tu mengaku pulak….apsal X mengaku je Dari awal?…..nampak sgt memang nak membohong….dah sampai ke USDOJ press conference, tv satu dunia dah keluar Berita Najib curi duit, tapi sehelai saman pun Najib X keluarkan….admin Cuba gi scan kepala, tengok Ada otak ke, Ada dedak je…

  6. Dulu masa Tun jd PM ramai rakyat Malaysia kata mcm2 , sama mcm Najib skrg, bila dah resign puji melambung2, sama la masa Pak Lah jd PM, org kata habiskan duit gov, manusia mana reti bersyukur, bila susah xnak bersatu, yg tau nk senang 24 jam tanpa usaha, kalo senang nk sorg2, bila susah nk salahkan org jer kejenya

  7. page sampah! hal pm skang tak nk citer sibuk citer hal pm yg dah lama lepaskan jawatan. utk apa? utk tutup citer hal pm skang… ingat rakyat bodoh ke boleh lupa apa yg jiban and the geng dah buat dan sedang buat skang ni? org dah tak fikir hal2 yg dah berpuluh-puluh thn lepas la bro… citernya sekarang ni… lu nk buruk2 kan tun hanya dgn statement je? buktinya mana? negara dan rakyat susah ke zaman tun? budak2 muda bawah 20 thn lu boleh goreng tp kami yg hidup zaman tun tau beza antara tun m dan jiban siapa yg lebih baik mentadbir negara…

  8. Saya sokong….mereka2 yg meroyan kebanyakkannya masih disuapkan nasi oleh mak bapak depa masa tu…berapa bnyk projek perumahan lingkup dan pembeli bangkrap semasa awal 80an zaman Madey…yg meroyan mana tau….

  9. Mahathir dan konco konco cinanya adalah penyamun no 1 bangsa melayu ,semoga dia akan dapat bslasan yang setimpal

  10. Admin, 7 thn tu kamu di mana? Cuba cerita sikit kesengsaraan kamu semasa tu. Ke hang tak lahir lagi?

  11. Pertumbuhan ekonomi kepala buto ko admin,bnyak kilang dan cawangan bank dah tutup skanh ni..ko bodohkan macai2 najib yg tolol tuy boleh la..macai sial,keja menipu jer

  12. Semua ckp Nk up je. Pastu duk lagi Malaysia senang lenang. Guna pengangkutan awam dn sbgainya. Pastu ckp org yg mentadbir negara tk btl. Cuba Ko tgk? Blh ke jd cmni Skrg? Nth2 kau lg mkn duit lg bnyk dari Skrg. Sedar la melayu weh tk sedar diri. Kesian

  13. Org ckp psl tu Ko pon no ckp psl isu tu ini. Padahal Ko pon dgr ckp org memburukan org lain. Kesian Aku Tgk org melayu Skrg . Ukur baju kat bdn sendiri weh. Yg mentadbir negara pon tk paksa Ko suka dia pastu melalak ckp org tu ni. Undi senyap2 Ko pilih apa yg Ko suka abis cite . Pastu pilih org yg salah akan dtg tunding jari sana sini. Nth apa2 nth

  14. Kalau u org tksuka Sape yg mentadbir negara. Nape tk pindah je duduk negara cina ke apa ke. Nape? Korng pon Tkde pilihan kan? Hahahah pastu suruh org letak jawatan. Ko naik tgk apa jd nth2 ke laut

  15. Zaman maded xda FB..sifar perang Persepsi..memang berani sembang LA..leni Cuba dia masih peyem..nangisss

  16. Namun rakyat tak pun jadi papa kedana. Satu bangsa tu kekal kaya raya. Masih nak bising? Sejarah tidak pernah menipu…..

  17. Maaf saya tiada masalah sama ada Tun Mahathir atau DS Najib. Tetapi apakah asas kita semua memilih pemimpin? Adakah kerana dia kaya? Pandai bercakap? Bijak ekonomi? Tiada pemimpin yg sempurna. Saya mohon tuanx semua memilih pemimpin yang cenderung kepada cara hidup Islam… tegas menegakkan Islam. Mendidik masyarakat dengan Islam. Secara tidak langsung org bukan Islam juga akan berasa selamat dan tdk tergugat… mohon keduax pemimpin ini berundur dan diberi peluang kepada pemimpinx muda yg mempunyai cirix di atas. Kalau x faham…kita tgk balik zaman Rasulullah dahulu mcm mana baginda pilih pemimpin?…:) semoga Malaysia berubah menjadi lebih makmur..x guna kita bercakap kasar dan saling caci mencaci. Yang mencaci x dpt apa, yang dicaci lagi sakit hati. Mari samax kita didik masyarakat dengan perkarax yg baik. Mempunyai peradaban yang sopan sesuai dgn agama yang Islam yang dianuti. Allah selamatkan Malaysia ku yg tercinta… Amin…

  18. Maaf saya tiada masalah sama ada Tun Mahathir atau DS Najib. Tetapi apakah asas kita semua memilih pemimpin? Adakah kerana dia kaya? Pandai bercakap? Bijak ekonomi? Tiada pemimpin yg sempurna. Saya mohon tuanx semua memilih pemimpin yang cenderung kepada cara hidup Islam… tegas menegakkan Islam. Mendidik masyarakat dengan Islam. Secara tidak langsung org bukan Islam juga akan berasa selamat dan tdk tergugat… mohon keduax pemimpin ini berundur dan diberi peluang kepada pemimpinx muda yg mempunyai cirix di atas. Kalau x faham…kita tgk balik zaman Rasulullah dahulu mcm mana baginda pilih pemimpin?…:) semoga Malaysia berubah menjadi lebih makmur..x guna kita bercakap kasar dan saling caci mencaci. Yang mencaci x dpt apa, yang dicaci lagi sakit hati. Mari samax kita didik masyarakat dengan perkarax yg baik. Mempunyai peradaban yang sopan sesuai dgn agama yang Islam yang dianuti. Allah selamatkan Malaysia ku yg tercinta… Amin…

  19. Ada pemimpin berorientasikan Islam, tp org melayu Islam sendiri tolak, cbuk nk bebaskan Anwar, LGE, Tun, ada plak mcm Islam tp tindakan mcm ambil kesempatan utk kaut duit dan harta, kalo pemimpin tu benar, umah banglo dia sanggup dia jual utk rakyat, tp ada ke mcm tu? Sila namakan, kalo yg dah pergi x perlu sebut lagi, tq

  20. Kalau tknk cukai tknk Gst . Pegi la bina negara sendiri. Ataupon duduk negara lain kan senang. Ckp mcm negara lain Tkde gst hahahah .

  21. Blh ke idup tkyah byr cukai? Takyah beli brg? Blh je kan tkde la sakit hati. Kalau tknk semua ni terjadi pikir la sendiri tkde org halau.


TINGGALKAN KOMENTAR

Masukkan komentar anda
Sila masukkan nama anda