[Video] Mahathir kata Anwar peliwat di Oxford

Berkaitan

Terkini

Penanya: Mahathir, anda bercakap tadi bahawa adalah salah untuk melakukan penahanan politik ke atas individu. Adakah anda mengaku bahawa anda juga bersalah melakukan kesalahan yang sama ketika jadi PM ke 4 dahulu?

Mahathir: Maaf? Saya tak faham. Anda rujuk kepada siapa?

(Tun buat-buat keliru dan lupa adanya manusia bernama Anwar Ibrahim) 🤣

Penanya: Anwar Ibrahim. (dalam hati…tua kutuk buat-buat dunno plak…)

Moderator: Anwar Ibrahim, Mahathir.

Anwar: Oh! Anwar Ibrahim! (punyalah tak signifikan sampai aku lupa)

Kemudian Tun jawab….

Mahathir: Aku kalau cerita pun korang takkan percaya.

Penanya: Cerita lah…

Jawapan Mahathir: Dia dibicarakan 9 bulan. Segala macam bukti dibentangkan. Dia juga bawa saksi seramai mungkin. Dah akhirnya dia diputuskan bersalah oleh mahkamah.

Hakim-hakim yg putuskan dia bersalah. Bukan aku.

Penanya: Jadi anda tak ngaku dia dianiaya la?

Mahathir: Kan aku dah kata. Dia dibicarakan dan disabitkan bersalah atas kesalahan jenayah (liwat) di mahkamah. 9 bulan perbicaraan dengan segala mak nenek bukti keluar. Tapi kami dah setuju lupakan kejadian silam ini kerana keutamaan kami adalah jatuhkan Najib Razak. 🤦🏼‍♂️

Penanya: Jadi liwat ni satu kesalahan lah? (Anwar bukan tahanan politik la ni?)

Mahathir: Liwat satu kesalahan di Malaysia. Kalau anda nak buat kat tempat lain macam England tak apa. Aku tak kisah. 😂

Tak boleh bayang apa perasaan Anwar, Dr Wan Azizah Wan Ismail, Nurul Izzah Anwar dan segala otai-otai reformasi bila tengok Mahathir cakap macam ni.

Anwar sikit pun tak pernah malukan Tun di mana-mana selepas PRU ke 14. Tapi ini entah kali ke berapa Mahathir malukan Anwar di depan masyarakat dunia.

Oleh: Nabeel Naqie

Leave a Reply