Home / :: BLOG :: / Macai Cuba Mengalih Perhatian Skandal Forex BNM Mahathir

Macai Cuba Mengalih Perhatian Skandal Forex BNM Mahathir

Macai Mahathir masih cuba mempertahankan bos mereka berkaitan skandal perjudian dan kerugian USD31 bilion (atau RM100 bilion sekarang) dan cuba membandingkan dengan operasi lazim Bank Negara Malaysia (BNM) untuk menguruskan mata wang negara dengan menjual USD untuk RM dalam tempoh 2013 hingga 2016.

Macai Mahathir mendakwa ia adalah perkara yang sama. Jika ia benar-benar perkara yang sama, maka mereka harus menjawab soalan-soalan ini.

1) Apabila BNM mengalami kerugian RM31.5 bilion, Mahathir dan Daim terpaksa meminta BNM untuk menjual saham pegangan mereka dalam Penerbangan Malaysia (MAS), Telekom Malaysia (TM) dan Tenaga Nasional Berhad (TNB) untuk melindungi sebahagian kerugian. Sekarang, jika dakwaan Mahathir bahawa BNM telah kehilangan RM160 bilion, adakah yang BNM menjual apa-apa pegangan mereka untuk menampung kerugian yang didakwa sebesar itu sedangkan laporan tahunan melaporkan keuntungan?
Baca sini: Media Statement
by Lim Kit Siang https://limkitsiang.com/archive/2004/jan04/lks2837.htm

2) Pada masa itu, ketika BNM memainkan peranan sebagai penjudi utama FOREX di dunia, banyak laporan berita di luar negara memberi amaran kepada tindakan mereka. Adakah terdapat apa-apa amaran sedemikian pada tahun 2013 hingga 2016?
Baca sini: https://seademon.me/2017/01/28/the-bank-negara-rm30-billion-forex-losses-scandal/

3) Laporan Tahunan BNM antara tahun 2013 hingga 2016 melaporkan keuntungan. Tidak ada “dodgy items” seperti “Deferred expenditure” untuk menyembunyikan kerugian seperti pada 1994 hingga 2004. Kenapa?
Baca sini:
http://pakdin.my/mahathir-kata-rugi-rm160-billion-tetapi-bnm-mencatat-keuntungan-tempoh-2013-2015/

4) Rizab tukaran wang asing China menjunam USD800 bilion (RM3.2 Trilion) dalam tempoh yang sama. Adakah ini bermakna bahawa bank pusat mereka RUGI Trillions disebabkan oleh kena songlap?
Baca sini: China forex reserves fall $512.66 billion in 2015, biggest drop on record
https://www.reuters.com/article/us-china-economy-forex-reserves-idUSKBN0UL13W20160107

5) Jika benar BNM telah mengalami kerugian RM160 bilion, tidakkah agensi asing seperti Bank Dunia dan IMF atau agensi kredit memberi amaran atau memberi perhatian kepada perkara ini?

6) Katakan anda mempunyai USD100 dan anda menjual USD100 di kaunter pertukaran wang dan minta dibayar dalam Ringgit. Adakah anda USD100 tiba-tiba hilang dan anda tidak mendapat RM sebagai pulangan atau adakah anda mendapat RM400 sebagai pulangan?

Bandingkan ini dengan membeli tiket loteri sebanyak USD100 (seperti dalam jualan singkat semasa skandal Forex BNM Mahathir). Sekiranya salah pertaruhan, adakah boleh mendapatkan kembali pulangan RM400 atau kehilangan segala-galanya?

Oleh itu, sekiranya macai Mahathir masih menegaskan ia sama, sila minta mereka menjawab soalan-soalan di atas.
Baca sini: MahaCai Cuba Mengelirukan Rakyat Nak Tutup Jenayah Skandal FOREX Mahathir
http://pakdin.my/mahacai-cuba-mengelirukan-rakyat-nak-tutup-jenayah-skandal-forex-mahathir/

********
Rujukan:

Siaran Akhbar Oleh Menteri Kewangan II Rizab Antarabangsa Malaysia (2013-2015)
http://pakdin.my/siaran-akhbar-oleh-menteri-kewangan-ii-rizab-antarabangsa-malaysia-2013-2015/

Mahu Saman Panel RCI Forex, Satu Lagi Polemik Mahu Mahathir Cipta
http://pakdin.my/mahu-saman-panel-rci-forex-satu-lagi-polemik-mahu-mahathir-cipta/

(Visited 6 times, 1 visits today)

Artikel berkaitan

Check Also

Kos operasi penternakan ayam meningkat selepas rejim PH memerintah kata persatuan

Persatuan terbesar mewakili industri ternakan mengalu-alukan siasatan berhubung dakwaan tentang kewujudan kartel di sebalik kekurangan bekalan telur ayam yang dikatakan menjadi punca kenaikan harganya sejak kebelakangan ini.

19 comments

  1. Samah Din

    Gabenor BNM ketika Zeti Aziz, Tun! Tak baik tuduh orang sendiri begitu! Melampau!

  2. Mohd Fadhil

    Hahahaha xde sape nk alih cite min..kasi lawan la saman tun tu..ade berani x anjing2 kepit..sembang gajah pon terbang

  3. N Z Man Zai

    Propaganda admin perosak org melayu…???

  4. Mohd Budin

    Lagi teruk daripada iblis ciptaan Tuhan

  5. Isagani Suradin

    Mentaliti cybertrooper standarx mcm azwa n ali

  6. Sharifudin Majed

    Xdo doh dio xkn mngaku kalah doh . spesis eh mmng cm2.

  7. Din Ariffin

    Orang melayu jenis admin ni jenis orang hulu. Otak beku xleh nak pikir.

  8. Kamaluddin Idrus

    Tempek benda yang dia sendiri tak faham. Tulis lah dengan bukti kukuh dan sumber link dsbnya

  9. Kamarulzaman Mahmood

    Kalau tak faham baca tu cakaplah?

  10. Kamaluddin Idrus

    Ko faham ke apa yang ko tempek tu. Bagi detail kefahaman ko dengan link yang berkaitan. Kutip lepas tu tempek. Kebenarannya belakang kira.

  11. Kamaluddin Idrus

    Ko jawab satu persatu apa yang ditulis dalam artikel tu siapa dengan rujukannya.

  12. Kamaluddin Idrus

    Menunjukkan dia pun tak faham apa yang dia tempek ?

  13. Kamarulzaman Mahmood

    Baru tahu buta huruf bahasa inggeris!…

  14. Mat Nasib Mat

    Putar belit mahatir dalam senyap hendak di bodoh kan orang melayu sejak dari dulu lagi Alhamdulilah kehadirran insan yang bernama Najib datang lah kebodohhan mahatir dalam hidup hinga ke akhir hayat nya.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: