Home / :: BLOG :: / Mahathir akui malaysia tidak akan bankrap kerana peningkatan aset khazanah, BNM dan Petronas oleh Najib Razak
Mahathir akui malaysia tidak akan bankrap kerana peningkatan aset khazanah, BNM dan Petronas oleh Najib Razak

Mahathir akui malaysia tidak akan bankrap kerana peningkatan aset khazanah, BNM dan Petronas oleh Najib Razak

#MalaysiaMemilih #PakatanPHitnah #FaktaBukanAuta #NajibNomics #PenyamunForex #ManipulasiHutangNegara

Mahathir baru saja berkata bahawa Malaysia tidak akan menuju kearah kebankrapan kerana ada “penjimatan besar” dari beberapa institusi kerajaan, terutamanya Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), yang boleh digunakan untuk membantu ekonomi pulih sekiranya berlaku krisis.
https://www.kinitv.com/video/62133O74

“Saya tak fikir di bawah kerajaan ini (PH), negara akan muflis.” katanya dalam sidang media secara langsung dari Tokyo, Jepun di mana beliau menghadiri Persidangan ‘Future of Asia’ yang dianjurkan oleh Nikkei. Mahathir menjawab soalan sama ada Malaysia mungkin mengalami krisis kewangan berkaitan hutang dan liabiliti RM1 trilion.

Adalah benar bahawa hutang kerajaan rasmi adalah RM681 bilion sekarang, iaitu RM380 bilion lebih daripada hutang RM300 bilion pada tahun 2008 sebelum kerajaan Najib berkuasa.

Tetapi apa yang Mahathir lupa memberitahu kita ialah kekayaan atau aset Khazanah, Bank Negara Malaysia (BNM) dan Petronas sahaja telah meningkat sebanyak RM400 bilion antara 2008 hingga akhir 2017 – lebih daripada peningkatan hutang kerajaan.

Antara 2008 hingga 2017:
– Rizab bersih BNM (tidak termasuk FOREX) meningkat daripada RM31.7b kepada RM136.8b.
– Aset bersih Petronas meningkat dua kali ganda daripada RM223.4b kepada RM432.4b. Lebih penting lagi, Petronas kini memiliki TUNAI sebanyak RM164.7b yang berkali lebih besar berbanding sebelum ini.
– Nilai Bersih Khazanah meningkat daripada RM31.7b kepada RM136.8b.

BNM, Khazanah dan Petronas semuanya 100% dimiliki oleh kerajaan oleh itu kerajaan boleh menggunakan wang mereka pada satu-satu masa untuk membayar hutang negara jika mereka mahu. Ini hanya 3 aset – tidak mengira aset dan dana lain yang dimiliki oleh kerajaan.

Lebih menarik lagi, kekayaan rakyat semakin meningkat.

Antara 2008 hingga 2017, dana PNB meningkat lebih daripada dua kali ganda daripada RM120b kepada RM280b manakala dana KWSP meningkat daripada RM340b kepada RM815b.

Ini bermakna kekayaan rakyat dalam kedua-dua dana sahaja meningkat hampir RM700b – dari RM400b hingga RM1,095b

Pada asasnya, Mahathir hanya mengakui hari ini bahawa Malaysia tidak pernah berada dalam situasi bahaya untuk muflis dan ia hanya menjadi bahan pembohongan sebelum GE14, yang juga akan dijadikan alasan yang baik untuk tidak melaksanakan janji-janji Manifesto mereka yang tidak realistik selepas GE14.

Walau bagaimanapun, mari kita berdoa kerajaan baru Mahathir ini tidak akan songlap duit KWSP untuk tujuan ‘bail-out’ seperti yang pernah dilakukannya berkaitan skandal timah MAMINCO dan skandal Forex BNM.

—————
Rujukan:
http://pakdin.my/tag/hutang-negara
http://pakdin.my/tag/maminco
http://pakdin.my/tag/forex
http://pakdin.my/tag/kwsp

(Visited 8 times, 1 visits today)

Artikel berkaitan

Check Also

Kos operasi penternakan ayam meningkat selepas rejim PH memerintah kata persatuan

Persatuan terbesar mewakili industri ternakan mengalu-alukan siasatan berhubung dakwaan tentang kewujudan kartel di sebalik kekurangan bekalan telur ayam yang dikatakan menjadi punca kenaikan harganya sejak kebelakangan ini.

41 comments

  1. Ameer Hamzah

    Dah menipu dan memfitnah berdozen dozen, bila nak minta Maaf secara Live dan Cuim tangan Najib!!!!!

  2. Abdul Arif

    InsyaAllah….. Allah akan tunjukkan kebenaran…. berharap tidak terlambat…

  3. Rina Murad

    Hancing kna kencing…

  4. Fazlan Azwan

    package berak x cebok skali

  5. Rahim Jais

    Terlalu banyak dan berat kerosakan yg dicipta makhluk bernama Mahathir ini. Maruah dan masa depan agama, bangsa dan tanah air jadi taruhannya.

  6. Mahathir Mohd

    BN di Sarawak keluar dari parti,I nak lihat macam mana BN hidup?

  7. Bayjurie Abd Aziz

    Kalau masih BN bangkrup kot

  8. Pok Dyen

    Hidup tun madey…hidup najib…sama-sama hendak hidup….yg Mati tetap mati

  9. Liza

    BN tetap akan hidup selamanya..biaq kmi kalah sbg pejuang..jgn menang sbg pengkhianat mcm pakatan haram..masih takut lg dgn BN ka..masih takut dgn najib ka..masih takut dgn byg2 sndiri ka..menang dgn fitnah..mcm ni la..

  10. Liza

    Madey kutty dgn fitnah..mcm kembar.dlu anwar..lani najib plak..dia tlupa..ada kuasa di atas..Allah ada.smg Allah pnjgkan umur madey kutty..dan Allah tunjukkan hasil kerosakan yg dia buat..smg 1 hr nnti..madey..kroni dan ank2 dia yg mkn duit rakyat..akan diadili mcmn dia buat kat org lain..

  11. Mahathir Mohd

    Liza I nak lihat macam mana berjuang

  12. Qiestina Arshad

    Ooook.. hbs ‘tabung harapan’ tu utk apa…

  13. Mohamad Ab Rahim

    Good piece!…kalau Kerajaan PH gentlemen (jelas tidak), mereka perlu meminta maaf pada rakyat Malaysia, kerana berbohong sebelum ini….

  14. Liza

    Berjuang tu maksudnya..buat sawan gila babi tgh jln mcm pakatan haram..ada pahamm caibi..

  15. Safarijan Harisudin

    Malaysia x muflis yg akn muflis … .

  16. Faozia Joe

    Mohamad Ab Rahim ..gimmick je.. Tp uneducated.. Percaya

  17. Mohamad Ab Rahim

    Faozia Joe thanks. tu la…kita perlu percaya pada Jabatan Perangkaan Malaysia DOSM sahaja sepatutnya, satu Jabatan terbaik diMalaysia.

  18. Dorre Jali

    boleh jd utk passing kt kroni agaknye??

  19. Hazel Sunday

    Susu punya sapi..lembu dpt nama..

  20. Saiful Raden Jumari

    Liza..jgn layan tu fake akaun…babi berwajah lembu siam..kata kat dia “Caninacinabocibai”..dia mesti tak paham..sbb dia pariabi..

  21. Saiful Raden Jumari

    Terbalik tu bro..??.. lembu pun susu babi dapat nama..lembu tu rakyat ph babi tu pemimpin ph..rakyat bg derma pm dapat untung besar..

  22. Saiful Raden Jumari

    Utk joli katak..buat beli todi

  23. Ali Brinching

    Kalau Najib berhenti hari tu Tun tak keluar UMNO ya dak.

  24. Izack Saujana

    Yg bekerja keras naik kan asset negara mahafiraun tukang perabih jahanam malaysia akan datang pasti berlaku kali 3 & 4 seperti tahun 1992-1994 dan 1997 – 1998 korang tonton ya .

  25. Nurul Husna

    Org dah tua mana boleh fikir secara betul…apa apa jela…moga di permudahkan segala urusan

  26. Mohamad Azharuddin

    Jing² Anjeng..apa lagi cai BN nak ni..khong² nah tulang..p main jauh$

  27. Mohamad Azharuddin

    memekak apa babi..otak org tua tu geliga..pandai lah dia nak buat apa..

  28. Azhar M Norizan

    Maksudnya BN terbaik sbnrya..PH menang PRU14 dengan menipu..kenapa kita tak hukum PH sahaja

  29. Azhar M Norizan

    Rakyat Malaysia dh boleh menghukum PH..yg mana mengundi anda telah ditipu oleh PM7

  30. Putera Arjuna

    Aku nk komen…haram jadah jer..

  31. Qummatul Adilah

    Batu geliga pun susah cari skrg ???

  32. Mujahid Nasir Senshi

    Hahaha! Kerajaan PH wajib mohon maaf

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: