Kerajaan tidak akan tunduk kepada desakan kumpulan nelayan laut dalam yang mengancam mengadakan mogok sekiranya kerajaan terus mengekalkan keputusan mengurangkan subsidi diesel kepada golongan tersebut.
Dua kementerian berkaitan industri tersebut akan mempertahankan keputusan berkenaan seperti dinyatakan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar serta Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.
Mereka berpendapat langkah itu terpaksa dilakukan demi kepentingan negara, ekoran banyak berlaku transaksi penjualan bahan api bersubsidi itu cara haram di tengah laut.
Noh menegaskan, kementeriannya sudah mempunyai pelan alternatif iaitu mengarahkan agar Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) membawa masuk ikan import tambahan sebanyak 110 tan metrik sebulan bagi menampung keperluan pengguna, sekiranya nelayan laut dalam mengadakan mogok.
“Sekarang pun bila mereka ancam mahu mogok harga ikan mengalami kenaikan, jadi sebab itu kita akan membawa masuk ikan import tambahan dari negara jiran, tetapi dalam masa sama kita tetap menjaga kepentingan nelayan tempatan.
“Kita sudah arahkan permit import (AP) ditambah kepada 2,000 pemegang lesen import sedia ada,” katanya pada sidang akhbar selepas perasmian mesyuarat UMNO Bahagian Tanjong Karang di sini hari ini yang dirasmikan oleh Ismail Sabri selaku Ahli Majlis Tertinggi (MT) UMNO.
Akhbar hari ini melaporkan kira-kira 700 nelayan dan pengusaha bot melancarkan tunjuk perasaan di Perlis, Pahang dan Johor semalam kerana membantah kenaikan harga diesel untuk bot nelayan laut dalam berkuat kuasa bulan ini.
Noh yang juga Ahli Parlimen Tanjong Karang khuatir ancaman mogok itu didalangi oleh parti pembangkang kerana jumlah nelayan laut dalam yang terlibat hanya sekitar 1,019 pemegang lesen iaitu mereka yang terlibat di kawasan penangkapan C2.
Katanya, lebih 40,000 nelayan pantai yang rata-ratanya miskin adalah golongan yang lebih layak dibantu, berbanding nelayan laut dalam yang hampir 70 peratus tekong dan awak-awaknya terdiri daripada rakyat asing yang menggunakan lesen tempatan.
“Pengurangan subsidi tidak melibatkan nelayan-nelayan di zon penangkapan A, B dan C, sebaliknya hanya zon C2 iaitu laut dalam. Mereka sebenarnya telah banyak mendapat bantuan daripada kerajaan termasuk insentif tangkapan dan pembinaan jeti bernilai RM100 juta,” katanya.
Beliau berkata, pihaknya akan menjelaskan secara terperinci isu berkenaan di Dewan Rakyat pada Selasa ini dengan lebih enam ahli Parlimen pembangkang termasuk Datuk Seri Anwar Ibrahim mengemukakan soalan mengenai pengurangan subsidi diesel nelayan laut dalam.
Sementara itu, Ismail Sabri berkata, kerajaan menganggap pemberian subsidi kepada nelayan laut dalam adalah menyalahi konsep sebenar iaitu membantu nelayan yang susah sedangkan penangkapan ikan di laut dalam sudah dianggap sebagai satu industri.
“Namun, kerajaan masih lagi bertimbang rasa apabila tidak menarik terus subsidi tetapi hanya mengurangkannya iaitu kepada harga RM1.80 seliter. Mereka masih mendapat subsidi sebanyak RM1 seliter, sepatutnya kita tarik terus kerana ia adalah industri.
“Jadi, kita tidak peduli ancaman (mogok). Jangan cuba ancam dan ugut kerajaan, kita akan pertahankan kerana kita tahu apa yang kita buat adalah untuk kepentingan negara,” tegasnya.
Tambah beliau, pengurangan subsidi nelayan laut dalam dapat menjimatkan RM187 juta yang boleh digunakan untuk membantu golongan nelayan pantai dan sekiranya dicampur dengan pengurangan subsidi diesel membabitkan pengusaha lori, ia boleh membawa penjimatan sebanyak RM1 bilion kepada kerajaan.