Di sebalik propaganda oleh PRIBUMI, kebanyakan orang tidak tahu bahawa Mahathir dan Daim yang bersetuju dengan Perjanjian Malaysia-Singapura 1990 (POA). Lee Kaun Yew ditandatangani bagi pihak Singapura manakala Daim Zainuddin menandatangani bagi pihak Malaysia pada tahun 1990.
Di bawah perjanjian 1990 ini, KTM akan mengosongkan stesennya di Tanjong Pagar dan berpindah ke Bukit Timah manakala semua tanah KTM antara Bukit Timah dan Tanjong Pagar akan dikembalikan kepada Singapura. Tanah keretapi di Tanjong Pagar akan diserahkan kepada sebuah syarikat sendirian berhad untuk pembangunan bersama yang ekuitinya akan mengikut pembahagian 60% Malaysia dan 40% Singapura.
Tanah KTM sebenarnya dipajak (bukan diberi milik) oleh Singapura kepada Malaysia tetapi pajakan itu mengehadkan penggunaan tanah itu hanya untuk operasi kereta api, dengan itu menghalang tanah daripada dibangunkan walaupun terletak di ‘prime land’
Ini bermakna walaupun Mahathir mungkin berhujah seperti yang dia mahukan dengan Singapura, tiada apa yang boleh dilakukan keatad tanah itu dan ia hanya akan membuang masa dan tiada manfaat kepada Malaysia sama sekali. Ini adalah hujah yang sangat bodoh yang berlangsung selama 20 tahun yang tidak memberi manfaat kepada sesiapa kecuali ego Mahathir sambil memastikan hubungan dua negara kita terus tercalar.
Sehinggalah pada tahun 2010 apabila Perdana Menteri Najib berjaya memecah kebuntuan bersama Perdana Menteri Singapura Lee Hsien Loong.
Di bawah penstrukturan baru, empat petak tanah di Marina South dan dua petak tanah di Ophir-Rochor telah ditukar dengan tanah KTM dengan penstrukturan di mana Malaysia memiliki 60% dan Singapura 40%.
Ini adalah tanah yang sangat berharga yang diberikan kepada Malaysia.
Setakat ini, dua projek mega dari tanah ini telah siap – Marina One dan DUO.
http://www.theborneopost.com/2016/05/30/malaysia-singapore-joint-owned-marina-one-duo-projects-on-track-for-completion-in-2017/
Nilai Pembangunan Kasar (GDV) untuk Marina One ialah S$7 bilion manakala DUO ialah S$4 bilion.
Malaysia kini memiliki 60% daripada S$11 bilion (RM33.33b) bersamaan dengan RM20 bilion untuk kita.
Malah, Malaysia mendapat kemenangan lain kerana kita berjaya menggunakan mahkamah antarabangsa untuk mengisytiharkan bahawa Malaysia tidak perlu membayar kepada Singapura cukai pembangunan sebanyak S$1.47 bilion (RM4.5 bilion) yang menyebabkan ramai warga Singapura tidak puas hati dengan kerajaan mereka.
https://mothership.sg/2014/11/spore-watched-1-47-billion-in-revenue-evaporate-before-her-very-eyes/
Di samping itu, dalam penstrukturan 2010 juga bersetuju untuk membina rapid transit link antara Johor Bahru dan Singapura, yang sedang dalam pembangunan dan akan mengurangkan kesesakan antara kedua-dua negara – mengurangkan kesengsaraan ramai rakyat Johor.
Menyelesaikan isu yang lama ini adalah satu kemenangan besar bagi Malaysia kerana kita mendapat manfaat secara besar-besaran dari segi kewangan manakala rakyat Johor dapat mengurangkan kesesakan – pastinya lebih baik daripada sebidang tanah yang hanya terbiar dan tidak boleh digunakan untuk tujuan lain di bawah Undang-undang Singapura.
LSS.