UtamaNASIONALRedah hujan risau pelanggan...

Redah hujan risau pelanggan lapar, pemandu GrabFood ‘disedekah’ RM200 - pakdin.my

KUALA LUMPUR ― Sanggup meredah hujan lebat kerana bimbang pelanggan berlainan kaum lapar, kesungguhan seorang pekerja syarikat e-panggilan GrabFood mendapat rezeki terpijak apabila beliau menerima duit raya RM200.

“Dia (William) faham dia tak rush (tergesa-gesa) minta saya hati-hati dan tunggu sampai (hujan) berhenti. Hampir sejam lebih hujan tak berhenti saya inform (maklumkan) lagi dan dia kata tak apa boleh tunggu lagi dan tak nak saya jalan jugak bahaya.

“Bila dia cakap dia hanya makan biskut sementara tunggu sebab dia tak lunch (makan tengah hari) lagi, saya terus redah hujan lebat basah-basah sebab kesian pulak dia lapar,” katanya

Hadi berkata William juga membeli nasi lemak ayam rendang dan air kopi untuk membolehkannya berbuka puasa setiba di destinasi, sebuah kedai cermin mata di plaza tersebut, sebelum pelanggan itu menyerahkannya resit menyebabkan Hadi kehairanan.

“Dia bagi saya resit. Mula saya pelik kenapa dia bagi resit rupanya dalam resit itu ada gulungan duit RM200 dia kata ni dia sedekah duit untuk saya duit raya,” kata Hadi.

“Masa tu memang rasa macam nak sujud syukur je rasa Allah je tahu. Dia pun peluk badan saya banyak kali dia cakap ‘saya faham kerja macam ni susah dan risiko’. Badan saya basah lencun sikit pun dia tak kisah pegang”.

Selepas kembali ke motosikal, Hadi mendapati beliau menerima tempahan “tak berhenti-henti” sehingga jam 10 malam sedangkan sebelum peristiwa itu Hadi “bangau” ― istilah slanga yang mengambarkan tiada ada apa-apa yang boleh dibuat.

Hadi yang terdesak memerlukan RM300 dipercayai untuk persiapan sambutan Aidilfitri, bersyukur kerana beliau bukan sahaja menerima sedekah bahkan memperoleh banyak pendapatan  pada hari berkenaan, melebihi sasaran.

Pada akhir hantaran di Facebook pada 5 Jun lalu, Hadi sempat berpesan supaya “jangan kita menilai perangai manusia itu dari bangsa (kaum) dia tapi nilai dari segi pendirian dia, semua bangsa (kaum) ada baik buruk”.

Facebook Hadi Lina

Berkaitan

Baca Juga

[VIDEO] Banjir kilat sekitar pusat bandar KL

Beberapa kawasan sekitar pusat bandar di Kuala Lumpur dilanda banjir kilat susulan hujan lebat sejak kira-kira pukul petang tadi. Kuala Lumpur Command & Control Centre...

[VIDEO] Dadah: Farid Kamil didenda RM5,000, hukuman penjara diketepikan

Pelakon dan pengarah Farid Kamil Zahari terlepas hukuman penjara selepas Mahkamah Rayuan hari ini mengenakan hukuman denda RM5,000 kerana menggunakan dadah, empat tahun lepas. Panel...

[VIDEO] Piala Dunia: Senegal sahkan kemaraan selepas benam Ecuador

AR-RAYYAN – Senegal mengesahkan slot kedua daripada Kumpulan A yang mara ke pusingan 16 terbaik Piala Dunia apabila berjaya menewaskan Ecuador 2-1 pada aksi...

[VIDEO] Piala Dunia : Belanda menang bergaya, Qatar merana

DOHA – Pasukan Belanda menutup aksi peringkat Kumpulan A dengan bergaya selepas membenam pasukan tuan rumah, Qatar 2-0 sekali gus melepasi sasaran awal melangkah...

Dakwa PM ejen Israel, Hadi Awang disiasat

Bukit Aman mengesahkan siasatan sedang dijalankan terhadap Presiden Parti Islam Se-Malaysia (PAS), Tan Sri Abdul Hadi Awang yang menuduh Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar...

[VIDEO] 10 beranak terperangkap dalam kejadian kepala air di Sungai Pinang, Batang Kali

SERAMAI 10 beranak dilaporkan terperangkap dalam kejadian kepala air di air terjun Sungai Pinang, Batang Kali, petang tadi. Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Selangor, Norazam...

[Video] #PialaDunia: Jerman masih ‘bernyawa’

SEPANYOL 1 A. Morata 62' JERMAN 1 N. Füllkrug 83' Manuel Neuer meluahkan rasa lega memandangkan perjuangan Jerman masih bernyala dalam Piala Dunia di Qatar selepas mencatat keputusan...

[Video] #PialaDunia: Maghribi benam Belgium 2-0

DOHA – Dua pemain gantian Maghribi, Abdelhamid Sabiri dan Zakaria Aboukhlal menghasilkan dua gol penting untuk mencipta kejutan menewaskan pasukan nombor dua dunia, Belgium...

[VIDEO] Piala Dunia: Costa Rica kembali ‘bernyawa’, benam Jepun 1-0

DOHA – Pasukan Costa Rica kembali bernafas pada kempen Piala Dunia 2022 kali ini selepas menewaskan Jepun 1-0 pada aksi kedua Kumpulan E sebentar...

Banduan boleh menonton Piala Dunia FIFA di penjara Thai

Jika anda pelaku utama jenayah, tetapi juga peminat utama bola sepak, anda mungkin tidak digalakkan untuk melakukan jenayah kerana takut terlepas Piala Dunia FIFA...

[VIDEO] Suspek raba & cium kanak-kanak 12 tahun dalam lif diberkas

Cabul anak guru sendiri, suspek raba & cium kanak-kanak 12 tahun dalam lif diberkas. Tindakan gila seorang remaja meraba dan mencium seorang kanak-kanak di...

[VIDEO] Bas persiaran terbalik, 1 maut, 46 cedera

PHETCHABUN: Sebuah bas persiaran dua tingkat terbalik di Lebuhraya 12 di daerah Nam Nao pada Ahad, membunuh pemandu dan mencederakan kesemua 46 penumpang. Kemalangan berlaku...