Dasar ‘Cabotage’ (Kabotaj – hak untuk mengendalikan perkhidmatan laut, udara, atau perkhidmatan pengangkutan lain dalam wilayah tertentu) telah diperkenalkan oleh Mahathir semasa beliau menjadi Menteri Perdagangan dan Perindustrian dan Timbalan Perdana Menteri. Ia berkuat kuasa pada 1 Januari 1980.
Dasar ini bermakna bahawa hanya kapal milik Malaysia dibenarkan untuk terlibat dalam perkapalan domestik antara pelabuhan domestik di Malaysia dan mempunyai kesan dimana kapal-kapal asing tidak boleh memunggah kargo mereka secara langsung di pelabuhan-pelabuhan lain dan perlu pergi melalui pelabuhan ditetapkan seperti Pelabuhan Klang.
Jadi, ia bermakna bahawa kapal-kapal tidak boleh menghantar kargo yang diimport ke Sabah secara langsung dan mesti memunggah di Port Klang dan kemudian satu lagi kapal milik rakyat Malaysia akan menghantar kargo dari Pelabuhan Klang ke Sabah meningkatkan kos tambahan.
Ini adalah salah satu sebab mengapa harga barangan di Sabah dan Sarawak sentiasa lebih tinggi daripada di Semenanjung Malaysia.
Orang-orang yang mendapat banyak manfaat daripada dasar ini yang mengehadkan persaingan dan mewujudkan monopoli adalah syarikat penghantaran berpangkalan di semenanjung seperti Konsortium Perkapalan yang juga pemilik Diperdana Corp (yang dibelinya dari saudara Vincent Tan, Danny) – di mana anak Mahathir, Mirzan mengaut sejumlah wang yang banyak.
Sebaliknya orang yang menderita adalah rakyat Malaysia Timur yang terpaksa menanggung harga yang lebih tinggi dan kos hidup yang lebih tinggi.
Selepas Najib mengambil alih Pada tahun 2009 terdapat liberalisasi sebahagian daripada dasar yang membolehkan pengangkutan pindah kargo kapal kontena antara pelabuhan tertentu di Semenanjung Malaysia dan Malaysia Timur dan kali terakhir, pada tahun 2012 pengecualian dibuat bagi kapal-kapal pelayaran penumpang.
Hari ini, selepas 37 tahun penderitaan yang disebabkan olehbMahathir, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak akhirnya mengumumkan langkah seterusnya – pemansuhan dasar Kabotaj untuk Sabah, Sarawak dan Labuan berkuatkuasa 1 Jun 2017.
Pan-Borneo Highway, IPP, peningkatan autonomi bagi Sabah dan Sarawak, dan kini Kabotaj. Najib telah menghapuskan satu lagi dasar warisan Mahathir yang telah menyiksa rakyat Malaysia selama beberapa dekad – terutama rakyat Malaysia Timur.
Adakah ini dilakukan atas sebab-sebab politik? Mungkin.
Tetapi seperti lebuh raya dan infrastruktur air yang diberikan oleh Najib kepada Kelantan, ia adalah semua tentang keadilan untuk tidak lagi menghalang orang di Sabah dan Sarawak daripada hak yang sama yang telak dinikmati oleh Semenanjung Malaysia selama 37 tahun.
LSS.
***********
“Sabah, Sarawak dan Wilayah Persekutuan Labuan dikecualikan dasar kabotaj mulai 1 Jun- Najib”