Tidak ramai yang sedar mengenai perkara ini.
MAS telah sentiasa menguntungkan dan juga yang dikendalikan oleh syarikat dengan reputasi yang baik.
Pada masa itu Bank Negara Malaysia (BNM) adalah pemegang saham terbesar di MAS 32% yang mereka diperolehi dari Kementerian Kewangan pada tahun 1988.
Selepas BNM kehilangan lebih RM30 bilion dalam FOREX perjudian di awal 1990-an, BNM telah diminta untuk menjual kepentingan MAS kepada Tajuddin Ramli MHS dengan nilai RM8 sesaham (sedangkan harga pasaran adalah RM3.50) untuk membuat keuntungan serta-merta pada tahun 1993. (itulah sebabnya Tajuddin terus mengatakan beliau telah diminta untuk melakukan khidmat negara ketika itu).
Ini dilakukan untuk membantu menutup rahaia sebahagian daripada kejatuhan besar-besaran dari perjudian FOREX.
Selepas MHS mengambil alih, prestasi MAS jatuh dan mengalami kerugian yang besar sehingga ia perlu ‘bail out’ dan diselamatkan banyak kali oleh Kerajaan.
Pada akhir tempoh perkhidmatan beliau, Madey telah berjaya memusnahkan industri Timah kita (juga disebabkan oleh perjudian), UMNO lama, kebebasan badan kehakiman, Bank Bumiputra (yang terpaksa diambil alih oleh Bank of Commerce) disamping menimbulkan banyak masalah terhadap MAS dan BNM . Lihat dibawah https://pakdin.my/mahathir-musnahkan-komoditi-utama-negara-dan-mata-pencarian-rakyat/
[contentcards url=”https://pakdin.my/mahathir-musnahkan-komoditi-utama-negara-dan-mata-pencarian-rakyat/” target=”_blank”]
Beliau juga menswastakan 5 projek pengangkutan yang berbeza untuk 5 pihak yang berbeza dengan 5 sistem yang berbeza yang tidak bersepadu – 4 daripadanya perlu duselamatkan oleh kerajaan manakala satu lagi perlu di beri subsidi berterusan oleh Malaysia Airport Bhd (MAB) selama 30 tahun menggunakan cukai lapangan terbang – sama ada penumpang menggunakan ERL atau tidak. Lihat di bawah https://pakdin.my/empat-projek-utama-pengangkutan-awam-kl-dimulakan-mahathir-bankrap/ dan https://pakdin.my/sebahagian-cukai-lapangan-terbang-dibayar-kepada-erl/
[contentcards url=”https://pakdin.my/empat-projek-utama-pengangkutan-awam-kl-dimulakan-mahathir-bankrap/” target=”_blank”]
[contentcards url=”https://pakdin.my/sebahagian-cukai-lapangan-terbang-dibayar-kepada-erl/” target=”_blank”]
Beliau juga menswastakan Indah Water kepada Vincent Tan dan kemudian Kerajaan juga yang terpaksa menyelamatkan.
Beliau juga menubuhkan Proton, yang perlu diselamatkan oleh Petronas dan kemudian secara langsung oleh Kerajaan baru-baru ini.
Adakah ini ‘track-record’ yang luar biasa?
Tetapi tak mengapa, dia menggunakan duit Petronas membayar Ananda, Argentina, Jepun, Korea dan Indonesia untuk membina KLCC – kebanggaan Malaysia.
Sekarang, semua orang yang tanggungjawab di atas ada dalam pembangkang – Madey, Anwar, Sanusi, Liong Sik, Daim, A Kadir Jasin, orang yang tak tahu Inggeris, Mat Tyson.
Semua dikutip pembangkang.
Sekarang yang perlu membersihkan najis mereka adalah Najib, yang sering diserang oleh mereka yang sebenarnya bertanggungjawab meninggalkan najis tersebut.
Ini kenyataan bersumpah di mahkamah dan bukan sembang kedai kopi:
Faced with a RM589 million suit by Danaharta, one-time corporate high-flyer Tan Sri Tajudin Ramli has counter sued for RM13.46 billion and also drops the following bombshell in court documents:
* He was directed by former prime minister Tun Dr Mahathir Mohamad and former finance minister Tun Daim Zainuddin to buy shares in MAS to help Bank Negara recover from foreign exchange losses in 1994
[contentcards url=”http://www.thesundaily.my/node/173499″ target=”_blank”]