Blogger politik telah mempersoalkan kesedihan Tun Dr Mahathir Mohamad ke atas penjualan 49.9% kepentingan dalam Proton kepada pembuat kereta China Zheijiang Geely Automotive Co Ltd.
Mendedahkan yang sebenarnya adalah Dr Mahathir yang menetapkan roda dalam gerakan bagi penjualan, Lim Sian See menulis dalam blognya pada hari Sabtu bahawa bekas pengerusi Proton itu menangis air mata palsu.
Beliau mengulas blog post terbaru mengenai ratapan Dr Mahathir bahawa penjualan itu adalah serupa dengan dia “kehilangan anak”.
“Oleh itu, adalah pelik bagi Mahathir untuk tiba-tiba mengkritik penjualan kepentingan dalam Proton kepada Geely China dan mendakwa dia menangis kerana adalah Mahathir yang sebenarnya berkata Proton perlu menjual pegangan saham kepada Volkswagen Jerman pada tahun 2005.
“Mahathir lah yang meminta Kerajaan untuk menjual semua pegangannya dalam Proton kepada sebuah syarikat swasta pada tahun 2011 dan Mahathir juga yang mula-mula mendekati Geely di China pada tahun 2014 untuk meminta ia untuk membantu menyelamatkan Proton,”
Beliau menambah bahawa ini adalah umpama “seorang bapa yang cuba menjual anaknya tetapi kemudian cuba untuk menyalahkan orang lain”.
Menurut Lim, jualan Proton mula merosot pada tahun 2003 pada tahun terakhir Mahathir sebagai Perdana Menteri.
“Hanya dua tahun kemudian pada tahun 2005, Perodua telah menguasai pasaran kereta Malaysia dan selepas Mahathir menjadi pengerusi pada tahun 2014, Honda pula menguasai pasaran pada tahun 2016,” katanya.
Tambahnya, Lotus Cars telah mengalami kerugian anggaran RM6 bilion sejak Proton mengambilalih syarikat itu pada tahun 1996 dan tidak pernah untung walau setahun sekalipun.
Lim berkata bahawa pada tahun 2005, Dr Mahathir telah menjemput Volkswagen untuk mengambil alih kepentingan 50% dalam Proton, walaupun bagaimanapun rundingan itu tidak berhasil.
Katanya, Mahathir juga yang meminta Kerajaan untuk menjual saham Proton kepada DRB-Hicom pada 2012.
Lim berkata oleh kerana Proton terus mengalami kerugian berbilion ringgit, Mahathir yang mula-mula mendekati Geely untuk membantu menyelamatkan pengeluar kereta nasional itu.
“Selepas menjadi pengerusi Proton pada bulan Januari 2014, Mahathir dan Tan Sri Syed Mokhtar telah terbang ke China pada bulan April 2014 untuk menjemput Geely bagi membantu menyelamatkan Proton,” katanya.
Lim berkata, DRB-Hicom Group, yang mengambil alih sepenuhnya Proton pada tahun 2012, telah diheret menanggung kerugian, meletakkan kumpulan dan beratus-ratus beribu-ribu pekerja dalam risiko.
“Proton berisiko untuk menyebabkan kejatuhan seluruh kumpulan DRB-Hicom yang sangat menjalankan pelbagai bidang perniagaan termasuk lapangan terbang, pelabuhan, pembinaan, kuasa, logistik dan lain-lain – bersama-sama dengan 60,000 pekerjaan,” kata beliau.
Oleh kerana pekerja dalam risiko, Lim berkata kerajaan kemudian memberikan berbilion Proton ringgit pinjaman mudah bagi membolehkannya untuk terus bertahan.
“Jumlah bantuan yang diberikan oleh Kerajaan kepada Proton pada 2016 sahaja adalah RM3.2bil,” katanya, sambil menambah bahawa Proton juga telah menerima bantuan sejumlah RM14bil sejak ia mula ditubuhkan.
“Malahan anak Mahathir Mokhzaini yang telah disenaraikan sebagai Melayu kedua terkaya di Malaysia dan yang terkenal mempunyai kegemaran terhadap kereta mewah tetapi tidak Proton tidak berminat untuk menggunakan berbilion harta beliau untuk mengambil alih Proton,” katanya.
Lim berkata, dengan pegangan 50.1% oleh Proton milik DRB-Hicom dan bersama Geely, survival Proton lebih terjamin.
“Adalah lebih baik bagi Malaysia untuk memiliki 50.1% daripada syarikat yang mempunyai peluang untuk terus hidup dan mempunyai pasaran meliputi sebanyak 1.43 bilion orang daripada memiliki 100% daripada sebuah syarikat yang di ambang muflis dan kerugian berbilion ringgit setiap tahun dalam lingkungan pasaran hanya 30 juta orang,” katanya.
DRB-Hicom berkata pada hari Rabu ia telah mencapai persetujuan untuk menjual kepentingan dalam Proton. Kedua-dua pihak berharap untuk menandatangani perjanjian muktamad pada bulan Julai 2017.
http://bit.ly/2rLMlCu