PM: 1MDB Bukan Punca Ada GST, Pembangkang Tipu

Datuk Seri Najib Razak berkata dakwaan pembangkang kononnya cukai barang dan perkhidmatan (GST) diperkenalkan di Malaysia berpunca kegagalan urus tadbir kerajaan dan masalah 1Malaysia Development Bhd (1MDB) adalah satu penipuan.

Perdana menteri berkata ini kerana 160 buah negara lain turut melaksanakan GST termasuk negara-negara maju seperti England, Perancis, Jerman dan Kanada.

“Malah, Arab Saudi, negara pengeluar minyak tertinggi turut memperkenalkan GST seperti negara-negara lain di seluruh dunia,” katanya dalam catatan laman blog najibrazak.com mengenai tuduhan songsang pembangkang berhubung GST, hari ini.

Najib berkata tuduhan songsang itu adalah satu lagi percubaan meraih sokongan meskipun pembangkang memahami tujuan sebenar GST diperkenalkan, malahan mereka pernah berkali-kali menyatakan akan turut mengekalkan GST.

Perdana menteri berkata selama ini pendapatan negara banyak ditampung hasil minyak bagi memastikan perkhidmatan awam dan perkhidmatan asas dapat dinikmati rakyat.

“Namun, pada tahun 2014, harga minyak global mula menjunam, dan Malaysia turut terkesan. Keadaan ini menyebabkan hasil negara ketika itu berkurang sehingga lebih RM40 bilion, satu jumlah yang pasti menyebabkan banyak perkhidmatan terpaksa dihentikan,” kata Najib.

Menyedari bahawa kebergantungan hasil negara pada industri minyak tidak stabil, perdana menteri berkata GST diperlukan untuk memastikan perkhidmatan dan kemudahan asas dapat diteruskan.

“Sehingga hari ini kualiti hidup rakyat masih terjaga kerana dibiayai GST. Hakikatnya tidak ada cukai yang popular tidak kiralah sebanyak mana pembangunan dan kemudahan yang wujud hasil cukai tersebut,” katanya.

Najib berkata kerana taksubnya bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad untuk menjatuhkan kerajaan, beliau memaksa pemimpin pembangkang lain menipu rakyat dengan menjanjikan penghapusan GST walaupun mereka semua sedar yang tanpa sumber pendapatan menggantikan hasil minyak, ekonomi negara akan lumpuh dan rakyat akan menderita.

“Namun Dr. Mahathir tidak kisah asalkan beliau dapat menjatuhkan kerajaan,” katanya.

Najib berharap rakyat Malaysia menolak dakyah dan penipuan yang hanya bertujuan mengumpul sokongan tanpa sebarang rasa tanggungjawab kepada negara dan masyarakat.

71 Replies to “PM: 1MDB Bukan Punca Ada GST, Pembangkang Tipu

  1. Xhabis2 isu GST yg memg dh diberi pencerahan brjuta kali kot..pembangkang@pembangang apa la yg dia tau selain drp duk bodoh kn rakyat..terus..terusan menipu n fitnah..ckp xserupa bikin n xbrtangjwb lansung pd rakyat..brpolitik semata2 utk jatuhkn kerajaan sampai sanggup sabotaj ekonomi negara sendiri!! Cukup2 la guna isu GST sebagai modal politik LOW CLASS PEMBANGANG DLM USAHA UTK HENTAM KERAJAAN..SEBAB BILA PEMBANGANG BRKUASA PN PEMBANGANG TETAP AKAN TERUSKN CUKAI TU CUMA AKAN TUKAR NAMA JE..EK ELLLEEHHH

  2. Xhabis2 isu GST yg memg dh diberi pencerahan brjuta kali kot..pembangkang@pembangang apa la yg dia tau selain drp duk bodoh kn rakyat..terus..terusan menipu n fitnah..ckp xserupa bikin n xbrtangjwb lansung pd rakyat..brpolitik semata2 utk jatuhkn kerajaan sampai sanggup sabotaj ekonomi negara sendiri!! Cukup2 la guna isu GST sebagai modal politik LOW CLASS PEMBANGANG DLM USAHA UTK HENTAM KERAJAAN..SEBAB BILA PEMBANGANG BRKUASA PN PEMBANGANG TETAP AKAN TERUSKN CUKAI TU CUMA AKAN TUKAR NAMA JE..EK ELLLEEHHH

  3. Nk sama kn 160 negara lain juga laksana GST fakta releven …kau tngok keadaan ekonomi negara2 tsbt mcmna , Pndptn perkapita rakyat diorg mcmna , intergriti kpimpinan tadbir urus kewangan negara diorg mcmna ? Klau negara tsbt knakn 12% GST pn x da mslh sb rakyat x trtekan dgn plbagai peningkatan kos sara hidup / perkhidmatan…Tadbir urus ekonomi Msia adakh sama dgn negara2 tsbt ….? Semua bangang dn kaki sauk

    1. Yes…bila kita nyatakan kebenaran yg haq…dia jawab kita makan dedak…yg memulakan dedak ni semuanya ialah kuttimak madei yg kini menjulang colok dan gaharu basah dapigs. Yes…info dihujung jari yg membolehkan kamu berlegar2 dgn menggunakan kepala lutut aje, disekitar premis portal, blog, websites palsu yg di biayai oleh puak2 zionist laknatullah yg kerjanya siang dan malam menabur fitnah, putar alam, penipuan dan pembohongan, dakyah dan pengkhianatan terhadap kesatuan ummah dan perpaduan rakyat yg cintakan keamanan dan takut kepada Tuhan. Ya…info di hujung jari membolehkan kami wira2 Malaysia akan dapat menentang, merembat dan membenam semua fitnah dan gejala2 haramjadah kimak pembangang tu dalam sekelip mata aje dengan kebenaran dan keutuhan iman in syaa Allah!. Ingat tu?

    2. Siasat… tapi.. kena siasat kedua2 nya… bukan yg satu bersungguh sungguh siasat… kena tang dia semua bawah akta rahsia.. tu pun penyokong tak nampak lagi….

      Lagi satu bro… lu sembang kemas laa.. kalau betul la nak buat siasatan semua yg lu listkan tu… bukan sekarang.. najib jadi PM dari 2009… nothing happen… takda siasatan…

      Bila tun bongkar satu2 kes… dia mula meroyan bukak crita lama.. sebab apa?… nak tutup kesalahan dia.. try to divert attention…

      Lupakan lah…. matlamat sekarang asalkan BN tumbang…

    3. Sebut pasal imdb aje, sijakun colok ni masih lagi putarkan cerita yg sama, yg lama dan dah basi. 1mdb dah selesai…tiada kes penyelewengan dan jenayah..dipihak Najib dan kerajaan yg telah disahkan oleh SPRM, PAC, BNM, PDRM, AOImc, dan Peguam Negara. Tentang 2.6 bilion pula adalah merupakan sumbangan peribadi dari keluarga Arab Saudi untuk kegunaan pembanterasan militan Daesh dan puak Syiah di Malaysia. Sebanyak 2.3 bilion telah dipulangkan. Case closed. Yg dok meraban dan menipu diri dan 7 keturunan sendiri mcm kamu ni….bukan sahaja suatu perbuatan yg sia2 dan memperbodoh2kan diri sendiri aje malah dilaknati ALLAH Subhahu Wa Ta’ala. Dapat tu?

Leave a Reply