24.8 C
Kuala Lumpur
Thursday, January 21, 2021

DAP TAWAR BANTUAN GUAMAN KEPADA PENIAGA BERUS BULU BABI WALAUPUN KPDNKK HENTI SERBUAN

DAP menawarkan bantuan undang-undang kepada peniaga di negeri ini yang mungkin didakwa atas kesilapan melabel berus cat bulu babi walaupun Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) menggesa pemberhentian serbuan di kedai.

Pemimpin DAP Sarawak Chong Chieng Jen melahirkan rasa lega dengan arahan penamatan menamatkan serbuan yang didakwanya akan “memusnahkan struktur sosial harmoni” Sarawak dan menyebabkan rasa marah di kalangan kumpulan etnik di sana.

“Pelampau tidak mempunyai tempat di Sarawak dan kita tidak boleh membenarkannya.

“Sarawak dibina di atas prinsip sebuah negeri sekular dan asas toleransi serta menghormati semua kaum dan agama,” katanya hari ini.

Dilaporkan 13 premis perniagaan diserbu di negeri ini dan ratusan berus dirampas untuk ujian forensik.

Pemilik perniagaan boleh didakwa dan dikenakan denda maksimum RM100,000 dan penjara sehingga 3 tahun atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

Timbalan Ketua Menteri Tan Sri James Jemut Masing juga gembira melihat serbuan itu dihentikan.

“Saya gembira kerana Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Seri Hamzah Zainudin mengarahkan pemberhentian serbuan ke atas kedai di Malaysia.

“Ia tidak wajar, terutama di Sarawak,” katanya.

Hamzah mengarahkan pegawai penguat kuasa menghentikan semua serbuan, berikutan keputusan Kabinet.

Peniaga diberi sebulan melabel barangan mereka dengan betul, termasuk menentukan jika ia diperbuat daripada bahan yang diperoleh daripada babi atau anjing.

Kementerian itu setakat ini merampas sebanyak 2,000 berus cat diperbuat daripada bulu babi, dalam serbuan di seluruh negara sejak Selasa.

Masing mengutuk serbuan itu dan menganggapnya memudaratkan hubungan antara agama.

“Tingkah laku keterlaluan pihak berkuasa Islam mengenai produk yang dijual di Malaysia akan menyebabkan perasaan marah pada penganut agama lain. Ia akan menjauhkan jurang bukannya menyatukan (rakyat) kita hidup dalam masyarakat berbilang agama.”

20170210-berus-cat-bulu-babi-dap

Berita Berkaitan

Komen

  1. Tak lama lagik MB selangor bukak kilang berus bulu babi kat shah alam sebab ladang babi moden dah nak mula soon, Jangan bagi muka ngan DAPigs nei.. Pak menteri jangan nak jaga sensitivity bangsa lain je, sensitivity agama Islam bagaimana plak..

  2. Hebatkan cina… salah atau tak tetap bantu. Tak mcm MELAYU.. sendiri tanggung…tiada istilah bantu…kaya kita kawan susah sendiri tanggung. Janji poket aku penuh.. nanti ada org kata aku ni macai dap..huhuhuhu..ADMIN DAH DAPAT GAJI DARI UMB KA BELUM?

  3. mumgkin.kedai2 kopitiam cina kapir yg ramai org melayu duk bertenggek tu pun guna alat2 yg bercampuq dgn sisa2 babi..spt pinggan mangkuk, kongsi peti sejuk dgn daging babi dan pembersih2 utensil menggunakan pencuci campuran sisa2 binatang haram..so yg elok nya..org islam jauh2i lah..kalau ada rasa2 was2…yang tak kesah tu..lantak je lah..nk kena soal diSANA naNti ,jawaplah sendiri

MENINGGALKAN SUATU JAWAPAN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.