Ganjaran RM5,000 Jika Dapat Temukan Kubur Ibubapa Kit Siang

Kongsi:

Habuan sebanyak RM5,000 akan diberikan kepada rakyat Malaysia yang berjaya menemukan pusara ibu bapa Penasihat DAP Lim Kit Siang.

Presiden Pertubuhan Minda Dan Sosial Prihatin (PMSP) Ramesh Rao berkata, tawaran ini dilakukan setelah bosan menunggu sandiwara ahli veteran DAP itu yang masih berteka-teki berkenaan status tempat kelahirannya.

“Kita mahu tahu adakah Lim Kit Siang ini lahir di Malaysia atau secara tiba-tiba dia dibawa ke sini.

“Kalau dia dilahirkan di sini, sudah tentu ibu bapanya telah datang ke Malaysia masa itu, tetapi adakah betul? Setidak-tidaknya tunjukkanlah kubur ibu bapanya kepada kita,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui di Petaling Jaya, Selasa.

Menurutnya, beliau tidak berniat membuat sebarang tuduhan kepada Kit Siang, tetapi mempersoalkannya berikutan beberapa kekeliruan telah berlaku berkaitan tempat kelahiran Ahli Parlimen DAP Gelang Patah itu.

“Sebelum ini, dia jadi wakil rakyat di Pulau Pinang, dia kata dia lahir di sana, lepas itu jadi wakil rakyat Ipoh Timur dia kata lahir di Ipoh, sekarang di Gelang Patah, dia kata dia juga rakyat Johor. Jadi mana satu yang betul?

“Saya kecewa tindakan Kit Siang yang berdiam diri dan membuatkan orang ramai tertanya-tanya, sebab itu saya akan beri RM5,000 kepada sesiapa sahaja yang membuktikan penemuan kubur ibu bapa dia di Malaysia,” katanya.

Difahamkan beliau membangkitkan perkara ini susulan kenyataan Presiden UMNO Datuk Seri Najib Tun Razak di Perhimpunan Agung UMNO 2017 lalu bahawa penasihat DAP itu berhasrat menjadi Perdana Menteri Malaysia pada masa hadapan.

“Kalau perkara macam ini pun dia tidak boleh buktikan, lebih baik lupakan hasrat dia itu, malah dia sebenarnya tidak layak menjadi wakil rakyat di Malaysia.

“Saya sudah menyemak status kelahirannya di Jabatan Pendaftaran Negara yang memaklumkan beliau dilahirkan di Batu Pahat, Johor. Tetapi maklumat itu tidak cukup menyakinkan.

Katanya, Kit Siang sepatutnya mendedahkan peristiwa kelahiran dirinya kepada rakyat Malaysia.

“Kita mahu tahu bagaimana dia lahir, siapa sambutnya, di mana hospitalnya atau mana alamat rumah kelahirannya.

“Sebelum ini di wikipedia ada tertulis Kit Siang tiba di Malaysia pada tahun 1957 dan bukan dilahirkan di sini, selepas itu wikipedia tulis dia lahir di Batu Pahat pula, jadi ini yang membuat kita keliru,” katanya.

Ogos lalu, Ramesh telah membuat dua laporan polis berkenaan isu tempat kelahiran bapa Ketua Menteri Pulau Pinang itu.

“Kita telah buat laporan polis di Petaling Jaya dan Batu Pahat bulan Ogos lalu. Tapi belum dapat apa-apa perkembangan.

“Jadi saya harap dengan tawaran ini, segala perkara yang meragukan tentang Lim Kit Siang akan dapat dibongkarkan dengan cepat,” jelasnya.

Kongsi:

Terkini

Sering dibaca

Dari FB Najib Razak

113 Replies to “Ganjaran RM5,000 Jika Dapat Temukan Kubur Ibubapa Kit Siang

  1. Agaknya la kalau Nabi s.a.w masih hidup baginda akan komen mcm hangpa semua ni atau cakap dgn akhlak islam? Ke akhlak hangpa ni lagi hebat drpd akhlak Nabi? Ikut suka je maki2 org. Nabi penah maki musuh islam ke?

  2. Adakah nabi mengajarkan kita untuk melantik kafir jadi pemimpin kita? Dan adakah nabi menyeru kita untuk bekerja sama dan berpakat dengan kaum kafir untuk duduk bersama memimpin negara? Mohon dalil dan pencerahan sedikit.. kalau x dapat jawab dengan fakta bermakna anda bagaikan tong kosong dan merupakan pengikut kaum itu… pencerahan sikit wahai yg arif Ruzt Jalil..

  3. Adakah nabi mengajarkan kita untuk melantik kafir jadi pemimpin kita? Dan adakah nabi menyeru kita untuk bekerja sama dan berpakat dengan kaum kafir untuk duduk bersama memimpin negara? Mohon dalil dan pencerahan sedikit.. kalau x dapat jawab dengan fakta bermakna anda bagaikan tong kosong dan merupakan pengikut kaum itu… pencerahan sikit wahai yg arif Ruzt Jalil..

  4. Tapi Nabi tak pernah menganjurkan kita untuk berpakat dan bekerjasama dengan kaum kafir untuk menentukan halatuju negara. Rujuk al maidah 51..bahkan Nabi SAW menyeru kita untuk taat pada pemimpin kita yg seiman walaupun pemimpin kita itu zalim dan korup.. rujuk hadis…selagi pemimpin tidak menyeru kita untuk berbuat maksiat..

  5. Aku x suruh pun sokong kafir. Aku cuma komen org2 kat sini komen menghina dan maki hamun yg mana bertentangan dgn nilai2 islam. Kalau nk lawan kafir pun tak perlu merendah2kan mereka. Nabi dulu siap pergi berperang lawan kafir tapi masih kekalkan akhlak islam. Lawan la nk lawan. Isu aku highlight adalah kita melayu islam tp tak faham dan amal apa yg Nabi ajar. Itu je. Kenapa ko tanya soalan yg takde kaitan dgn apa yg aku ckp kat atas tu? Senget ke? Aku takde plak kata Nabi suruh lantik kafir. Kenapa plak ko tanya aku mcm aku ada ckp mcm tu?

  6. Terbaek PM Najib sentiasa bermesyuawarah dan husnuzon….. sampai komando malaysia boleh menyusup mana2 negara sekalipun atas dasar berkecuali….. PH yahudi kominis tugasnya perang secara gerila masuk hutan nak hancurkan melayu….Katakan negara mana perisik Malaysia xpernah sampai…. Korea Utara…. DAP nak masuk pun takut yg tahu fitnah spin kat area Malaysia…. hancinglah kenceng rafizi DAP…..Kominis yg kat malaysia ni Askar Melayu dah bunuh hampir sejuta org tinggal saki baki jer DAP….sbb warga negara Malaysia…. yg warga negara China tu antara negara jadi Komando Malaysia jer boleh masuk…..Malbatt dan mana2 negara Malaysia masuk pasti menang samaada urusniaga….. berperang… dan lain2

  7. Ewah2 ni antara negara Malaysia punya parti Dan Negara China punya parti… yg ada kat Malaysia ni DAP lah yg bunuh melayu Masa duk kat Malaysia jadi komunis xleh lari kemana2… akibat rundingan baling komunis yg bunuh melayu terselamat…. namun masih ketagihan nak hancurkan melayu masih ada

  8. Ewah2 ni antara negara Malaysia punya parti Dan Negara China punya parti… yg ada kat Malaysia ni DAP lah yg bunuh melayu Masa duk kat Malaysia jadi komunis xleh lari kemana2… akibat rundingan baling komunis yg bunuh melayu terselamat…. namun masih ketagihan nak hancurkan melayu masih ada

  9. Betul Nabi x mengajarkan memaki pada sesama.. orang2 beriman xkan lakukan hal seperti itu.. tapi bagaimana dengan TM.. adakah dengan memaki Najib cara yg terpuji bagi pihak kamu? Saya tidak berpihak pada umno namun saya bersuara melalui cara pandang saya terhadap sesama Islam.. sy juga nengutuk PM Najib kerana perkataan “kepala bapak” yg dia lontarkan.. itu sesuatu yg x terpuji.. tapi masalah utamanya adalah bagaimana kita harus bersatu tanpa politik hasutan dan kebencian.. kita seharusnya dewasa dan lebih tahu siapa sebenarnya yg selalu melontarkan kata2 kebencian dan penuh hasutan.. dan seharusnya kita lebih merapatkan shaf.. untuk menjadi lebih baik x perlu memburukan orang lain dan x perlu menghina keturunan orang lain.. kalau rakyat yg saling menghina itu wajar.. tapi jika orang besar atau pemimpin yg memulakan sudah pasti itu bukan pemimpin yg baik..

  10. Aku tak petik Najib or TM pun. Aku cuma ckp pasal org2 yg komen tak berakhlak kat ruang komen post ni je. Ko ni dah kenapa? Kalau org makan tahi. Ko nk makan tahi sama ke?
    Aku rasa ko patut bg tazkirah kat diorg yg komen kotor2 tu. Bukannya tazkirah org yg menegur kemungkaran.
    Serupa la mcm org lapor salah laku. Pesalah bebas. Tukang lapor yg kena.

  11. Zulkefli Ghazali apa ko fitnah aku ni? Ayat mana aku defend dap? Ko ni islam ke tak? Org islam haram memfitnah. Jgn sbb nk tegakkan hak politik sampai tambah saham neraka bang. Aku takde ckp sokong mana2 pihak pun kat atas tu. Faham bahasa melayu ke tak ni? Bila org kata melayu pemalas kita marah. Tp ko ada baca ke komen yg kat atas tu aku ckp apa? Takde 1 ayat pun defend dap. Jgn kita ni berpolitik smpi akhlak kita rendah drpd kafir. Nama je islam. Syukurlah lahir islam. Kalau lahir2 tak islam agak2nya skrg ni dah masuk islam ke?

  12. Bak kata pepatah perang mulut..skrg zaman cyber..ketika nabi Muhammad s.a.w hendak menjawab pertanyaan kafir2 musyrik atau ketika berlakunya kecelaruan sesuatu..akan turun wahyu dari Allah kpd baginda rasullallah.. dan skrg manusia ini gagal menilai sesuatu.. jika berlaku tomahan dan kutukan dari pihak musuh..inilah dunia cyber tmptnya….kalau musuh tu pakai cilake kita pun pakai cilakelah…diibarat pedang lawan pedang…dan yg islam nak ttg adalah kafir musyrik, munafik dan fasiq…maka dgn inilah yg ada…buat sementara…..

  13. Kafir tu dh confirm neraka. Umat islam matlamat hidupnya syurga Allah. Kita boleh cermin diri kita samada layak x kita duduk di syurga Allah. Sdgkan para sahabat Nabi yg warak pun takut tak dpt masuk syurga tp kita hari ini rilek je. Betul ke matlamat kita sama dgn apa yg Nabi katakan iaitu syurga Allah? Nak masuk syurga Allah bukan sekadar lawan musuh Islam je tp kena ikut SEMUA suruhan dan larangan Islam. Suruhan pun tak ikut semua. Larangan pun kita buat. So kita ada tempat ke kat syurga bila mana lebih ramai alim ulamak yg que mereka di hadapan kita

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.