UtamaRamadhan, Bulan Berkat

Ramadhan, Bulan Berkat - pakdin.my

Bulan Ramadan yang dinantikan kehadirannya saban tahun, kembali lagi.

Bulan yang cukup istimewa berbanding bulan lain kerana ganjaran pahala lebih besar dijanjikan bagi setiap amalan.

Namun sejauh mana kita mampu mengambil peluang dalam bulan yang penuh barakah ini?

Ikuti laporan disediakan Najib Mohd Idris.

Ramadan, bulan ke sembilan daripada senarai 12 bulan-bulan Islam.

Ketibaannya setahun sekali menjanjikan pelbagai kebaikan, bahkan amalan kebajikan turut digandakan pahalanya.

Namun, adakah persediaan fizikal sahaja sudah cukup untuk menerima kedatangannya?

USTAZ HASSAN MAHMUD AL HAFIZ / BEKAS IMAM MASJID NEGARA
Begitu juga kita lupa macam mana kita nak hidup secara orang Islam dalam bulan Ramadhan, dari segi pakaian, pergaulan, begitu juga dengan cara hiburan. Jadi kita bulan Ramadhan ni kita banyak sangat layan nafsu. Dengan lagu-lagu hebat, kalau boleh kita nak ingatkan umat Islam jangan kita terlepas pandang bermakna kita kena banyak mendengar nasihat, dengar orang alim bercakap, majlis-majlis ilmu ni dia orang tak suka.

Ironinya pada bulan ini amalan bertarawih antara ibadah yang sering dilakukan dalam mengejar pahala berganda.

Namun, mungkin ada yang terlepas pandang amalan kerohanian dalam erti kata lain mendekatkan diri kepada sang pencipta, tidak dilakukan.

USTAZ HASSAN MAHMUD AL HAFIZ / BEKAS IMAM MASJID NEGARA
Sebab bulan Ramadhan bukan tiap-tiap bulan. Datang setahun sekali. Pendek kata kita tak rebut, kemungkinan kita akan rugi sebab tahun depan belum tentu lagi akan berjumpa.

Dalam masa sama kebesaran bulan ini juga tidak terhad kepada umat Islam.

Malahan, jika dihitung Allah itu maha adil dalam memberi rezekinya kepada seluruh umat tanpa mengira latar belakang agama.

USTAZ HASSAN MAHMUD AL HAFIZ / BEKAS IMAM MASJID NEGARA
Sebab tu, hikmat bulan Ramadhan ni, dia bukan sahaja untuk orang Islam, bukan sahaja yang berpuasa, Allah cambah rahmat bulan puasa untuk semua manusia. Dia Islam ke bukan Islam ke, tengok kalau kita berpuasa, kadang-kadang orang bukan Islam jual. Mereka pun dapat rahmat.

Apapun marilah kita sama-sama mengambil manfaat dan keberkatan, apatah lagi Ramadan adalah bulan suci umat Islam.

Najib Mohd Idris TV3.

Berkaitan

Baca Juga

Pembersihan UMNO: Tunggu sesi akan datang, kata Ahmad Zahid

Ketika diasak pemberita di Majlis Personaliti Quran di sini pada Isnin, Ahmad Zahid yang juga Timbalan Perdana Menteri berkata: "Tunggulah, dalam sesi akan datang" BACA seterusnya di: https://pakdin.my/162188/?amp=1

[VIDEO] Tindakan pantas guru selamatkan lebih 20 murid jatuh laut akibat jeti runtuh

Ketua UMNO Bahagian Semporna, Abdul Manan Indanan, berkata pihaknya dimaklumkan mengenai kejadian itu dan semua murid serta guru dilaporkan selamat. BACA seterusnya di: https://pakdin.my/162171/?amp=1

Tuntutan waris Kumpulan Sulu: Mahkamah Luxembourg tarik balik perintah sekatan

Azalina juga menegaskan bahawa kerajaan Malaysia tidak akan berhenti berusaha untuk melindungi dan memelihara kepentingan negara. BACA seterusnya di: https://pakdin.my/162161/?amp=1

[VIDEO] Letupan Masjid di Peshawar, Pakistan: 46 maut, 150 cedera

Perdana Menteri Shebaz Sharif mengatakan letupan itu sebagai serangan bunuh diri. Terdapat sekurang-kurangnya 260 orang di masjid itu BACA seterusnya di: https://pakdin.my/162150/?amp=1

Gopal Sri Ram, Pendakwa kes 1MDB juga menjadi pembela Firma Guaman yang disaman 1MDB – tidak ada konflik kepentingan?

Orang yang diupah oleh kerajaan untuk mendakwa mereka yang menimbulkan masalah kepada 1MDB juga adalah orang yang sama diupah oleh salah satu firma yang didakwa atas kelalaian sehingga menyebabkan berlaku masalah kepada 1MDB BACA seterusnya di:https://pakdin.my/162140

2 kali gagal singkir pendakwa raya, akhirnya tersingkir sendiri

Terdapat akuan bersumpah dari bekas TS Apandi Ali bahawa Sri Ram pernah datang ke rumah memberitahu bahawa Mahathir meminta beliau bantu untuk membuat tangkapan ke atas DSN. BACA seterusnya di: https://pakdin.my/162129

[VIDEO] 2 Wanita di tembak di Narathiwat, 1 maut dan 1 cedera

Seorang wanita maut ditembak ketika menunggang motosikal manakala serang lagi mengalami kecederaan. BACA seterusnya di: https://pakdin.my/162109/

[VIDEO] KJ, Noh Omar dipecat keahlian UMNO

Timbalan Ketua Bahagian Rembau, Khairy Jamaludin Abu Bakar dan Bekas Ketua Perhubungan UMNO Selangor, Tan Sri Noh Omar telah dibuang keahlian BACA seterusnya di: https://pakdin.my/162119 Youtube: https://youtu.be/_D68Ryt4LPo

[VIDEO] Kerajaan Malaysia menang lawan ‘waris’ Sultan Sulu – Azalina

Hasil daripada tindakan Malaysia itu, Mahkamah Sepanyol yang melantik Dr. Stampa telah membatalkan pelantikannya secara retrospektif dan ‘preliminary award’ yang dikeluarkan oleh beliau di Madrid. BACA seterusnya di: https://pakdin.my/162090/ https://youtu.be/9gbidNLGZ-s

[VIDEO] MKT UMNO tentukan tarikh pemilihan parti pada Jumaat

Mesyuarat MKT adalah untuk memutuskan tarikh sebelum 19 Mei itu, bila tarikh mesyuarat cawangan, bahagian dan pemilihan yang dibuat (serentak) dalam tarikh itu BACA seterusnya di: https://pakdin.my/162080 https://youtu.be/xmwvGGOOgWY

[VIDEO] Feri Mersing – Tioman di badai ombak besar

Viral video feri dari Mersing ke Tioman terumbang ambing dilanda ombak. Alhamdulillah feri tu dah selamat berlabuh di jeti Tioman. BACA seterusnya di: https://pakdin.my/162068 https://youtu.be/agaMpX65_60 https://youtu.be/mlhOM1_qPhQ

[VIDEO] Batu Pahat daerah terbaharu terjejas banjir, mangsa melonjak kepada 3,612 orang

Jumlah mangsa banjir di Johor terus melonjak kepada 3,612 orang setakat 8 pagi ini berbanding 2,912 orang yang dicatatkan pada 12 tengah malam BACA seterusnya di: https://pakdin.my/162059 https://youtu.be/uQ0D13ZlstU