Home / :: BLOG :: / Penganjur hidang daging babi di meja media

Penganjur hidang daging babi di meja media

#MemangBabi

SIKAP tidak sensitif penganjur Anugerah Pencapaian Kecemerlangan Agro Malaysia di Sekolah Pay Fong, Melaka, malam tadi menyebabkan beberapa wartawan beragama Islam dan Hindu hampir termakan daging babi sebaik menyedari hidangan itu diletakkan di atas meja.

Lebih mengecewakan, tiada seorang wakil daripada pihak penganjur memaklumkan jenis hidangan itu, sebelum wartawan beragama Islam yang hadir membuat liputan duduk semeja bersama wartawan bukan Islam.

Wartawan dari Utusan Malaysia, Fadzly Izab, 33, berkata dia sangat terkejut, malah menyifatkan penganjur tidak beradab apabila menghidangkan menu daging babi di mejanya ketika sedang membuat liputan.

“Saya sudah syak dari awal hidangan menu pada majlis itu tidak halal sehingga pelayan menghidangkan menu daging babi di atas meja wakil media.

“Jadi, ini bermakna semua hidangan yang dihidangkan sudah pasti diyakini tidak halal kerana disediakan oleh tukang masak dan dapur sama.

“Perkara ini sangat sensitif dan boleh mengundang kemarahan individu beragama Islam selain penganut agama lain,” katanya yang kesal dan terkilan perkara seperti itu boleh berlaku dalam majlis dihadiri tetamu pelbagai lapisan agama dan bangsa.

Sementara itu, wartawan beragama Hindu dari Tamil Nesan Daily, A Kaviarasan turut tidak bersetuju dengan tindakan penganjur menghidangkan menu berkenaan dan menganggap ia keterlaluan.

“Agama Hindu tidak membenarkan penganutnya makan daging babi. Saya kecewa kerana mereka langsung tidak sensitif mengenai perkara ini.

“Tetamu yang hadir bukannya dari satu bangsa saja, mereka (penganjur) perlu peka dengan semua perkara ini,” katanya.

Difahamkan, majlis terbabit dihadiri Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Sim Tze Tzin; wakil rakyat dan beberapa tetamu kehormat.

Sementara itu, Yang Dipertua Kelab Media Massa Melaka (KEMM), Samat Majid sudah memanjangkan isu berkenaan kepada pihak kerajaan negeri dan penganjur supaya membuat permohonan maaf secara terbuka bagi memastikan perkara sama tidak berulang.

“Kami kesal perkara seperti ini boleh berlaku disebabkan sikap tidak sensitif penganjur terhadap kumpulan wartawan beragama Islam yang membuat liputan,” katanya.

(Visited 19 times, 1 visits today)

Artikel berkaitan

187 comments

  1. Encik Rothmans

    makan lah babi pon..apa ada hal..Melayu PH kan suka babi

  2. Ie Zara

    Sekarang hampir hampir, sedikit masa lagi??

  3. Ram Ismail

    Tak lama lagi babi2 akan merayau2 spt lembu kat jln2 plak..

  4. Rem Has

    X apa .asal BN tumbang. BABI PUN babiii laa
    #mahacai

  5. Herit Herit

    pakatan dan babi berpisah enggan.

  6. Ramlah Teh

    melayu PH…apa pun tak pe asal BABI

  7. Kay Maria

    sikit ari lagi daging babi ni pn boleh jdi halal buat macai2 melayu ph..

  8. Cetmad Othman

    Tahu pulak halal haramnya… Sondol ja… Yg lain boleh sondol.. ape nak kisah sgt

  9. Azli Rusli

    Ini perbuatan sengaja. Tapi cakap tak sengaja sebab nak tengok lagi melayu nak buat apa. Boleh meletup ke tak. Berapa lama boleh tahan. Sebab kalau melayu mula dulu nampak la kita jahat. Cucuk sikit² sampai melayu mengamok

  10. Teng Siew Wei

    alas meja tak sama .
    fitnah or finas

  11. Ali Ayeb

    tu la nak makan free jee….ambik kau…

  12. Jamiljamhuri Jamiljamhuri

    tu lah yg ph nk sgt…dh menjadi jadi dh..

  13. Sixstar Tribute

    Sangat biadap…!
    Apa² pun
    “Rindu Zaman Pemerintahan Tun M”
    …???
    Brikan tepukan gemuruh kpda penyokong² PH….
    Hhahahahahaha…!!

  14. Mohd Ali Ayu

    Saja diorg hidang babi nak nengok melayu islam hanguk ke x hanguk.
    Ke mangkuk ayunan apakah ini?

  15. Syafwan Sapiee

    Napa lapik meja warna gold bertukar jd warna merah. Jaga2 jgan2 fitnah ni

  16. Aini Karim

    Ko pilih kerajaan ph..serupa ko dah telan babi…mkn je la..silakan….

  17. Helen Ang

    bodoh betul. cerita dongeng macam ni pun sebar. patutlah umno kalah teruk PRU14

  18. Hasnifarina Hassan

    Cmne blh xsgaja. Mjlis agro msia yg dibuat diskolh cina je. bkn mjlis agama budha. Mmg tau ade ttamu selain bgsa cina…

  19. Kanda Azmie

    Kenapa daging babi dihiris halus dihidangkan.. sepatutnya letakkan sekor2 babi panggang atas meja..baru meriah majlis agro malaysia…haha

  20. Safiah S Ckfiah

    dihidang untok madeey ….n kuncu2 dia..

  21. Razalie Adishell

    Tahulaa sikalang Malaysia sdh memilih..semua pun ble x thu lepas ni apa lgi…

  22. Mohd Dani

    Laa..awat kecik sj..buh sekoq bru hebat…malaysia baru kan..ubah la lagi..rindu zaman tan tin tun

  23. Umi Esyah

    Kita yg pilih kerajaan skg , takkanlah kesemua rakyat malaysia yg memilih sebelum ini tidak tetfikir sedikit pun difikiran kita seandainya bangsa@ugama lain selain melayu islam pegang tanpak negara malaysia ,akan tetjadi perkara,ispt ini !!!??Ini hanya salah satu antara lain bakal terjadi!!!????,,, yg sememangnya kita tahu makanan yg dimakan olih mereka!!!!!!? andai kita tidak merasai apa.apa selepas terjadi segala galanya ,, ertinya, anda tidak salah dlm pilihan anda,,,bagi. Saya tidak sekali kali saya buat pilihan lain walau apa bagai dikata, biar lah orang nak kata , saya ni resis ke , saya terima

  24. Azmi Ashar

    test market kebodohan iaitu tahap level mane kebodohan melayu liberal songsang bolih terima ISU kebabian ini…

  25. Abd Rahman Muhamad

    Melaka pengeluar babi terbesar di malaysia kan

  26. Bugis Lanun Jb

    sendiri fikir lah. cina kat malaysia dah x hormat bangsa melayu. itu pun kau org boleh nak join PH. mna kau org punya otak. DAP dah terlalu biadap kat malaysia. ikut aku punya cara aku nak lapang kan habis.

  27. Mat Zuki Ahmad Tejeri

    Dah kerajaan babi maka makanan rutin pun takde lain babi la??

  28. Wan Loloq

    Betul tu.. Depa nk suruh kita merusuh.. supaya nk menampkkn org2 Islam ni ganas.. Zionist style… Nk jdkn point….

  29. Hisham Hamid

    Adakh benar tu daging kinzir.@ daging ayam drendam dgn perwarna merah.sbb ada sgelintir kedai mamak goreng daging @ ayam warnanya luarannya warna merah.tk tahu guna apa.tp memang dlihat adalh daging ayam.baik betul2 pastikn.jgn sebar klu pekara tidak benar….

  30. Mardos Bp

    Bila melayu jd pasu bunga dlm kjaan ph tanpanya bunga x cantik

  31. Lara Indah

    Tiada langsung rasa sensiviti antara kaum…ini cara nak propagandakan sesuatu isu agar melayu terserlah kejahatan…nanti bila melayu naik angin cakaplah rasis dan macam2 yg membuatkan semua npk buruk…sepatutnya jika nak orang hormat tolonglah hormat orang lain sama..nanti bila dah dikecam baru sibuk melompat2 cari salah orang…umum dah tahukan melayu tak boleh makan babi jadi buat apa nak dihidangkan…saja cari penyakit…untuk melepaskan tanggungjwb diri dari rasa bersalah nanti cakap lah tak tahu…mudahnya cakap tak tahu untuk menutup kesalahan…

  32. Nor Hidayah

    Penyokong ph mmg patut mkn babi saja…..sesuai

  33. Jamie Gunner

    Mmg dh prangai pun mcm babi. Apa nak heran.

  34. Kam CW

    kain kuning … eh kain merah pula? hahaha.. bodoh

  35. Eff M Dee

    Halau mereka dari bumi melayu ini. Kita tak perlu mereka pun. Tarik balik kerakyatan mereka. Tutup sekplah cina tu. Jangan ada menteri2 cina dibumi melayu ini. Kita tuan mereka hanya menumpang di bumi melayu ini. Itu sebab jangan bagi muka..dia akan makan tuan. Hoi.. Melayu melayu yang mererajui negara ini…akal kamu semua letak di mana ye???? Sakit hati betul dengar cerita2 begini.

    Kita kena ajar anak2 kita jangan masuk kedai cina!! Whatever Food in this country prepared by the chinese jangan sesekali bagi mereka sijil halal. Yang.bagi sijil halal itu semuanya jenis makan haram.

  36. Eff M Dee

    Sebelum mati Tun nak hancurkan orang Melayu dibumi melayu ini.

  37. Eff M Dee

    Melayu melayu..bila akal di letak di poket..maka inilah jadinya. Tak boleh hidup tanpa cina maka terimalah akibatnya!!

  38. Eff M Dee

    Lepas ni orang melayu akan bangkit bunuh cina2 ini. Kahkahkah..

  39. Eff M Dee

    Tanya pada diri kita..agaknya boleh bertahan lama lagi ke?? Anytime now..ramai yg akan menyerang.

    Bakar je sekolah tu !!

  40. Izzma Yanne

    caibi blh tu mkn tu..halal bgi mreka..

  41. Izzma Yanne

    hidang kat madey..nk tgk dia buat mcm mana..ke dia yilekkkk jer….dh biasa kott…

  42. Mawar Hitam

    Btul tu Eff M Dee….dia nk bg naik Semua cina… Bru dia Senng hati Pergi …. De mkcik Sy ckp, jgn smpaii cina naikkk Nti habisss melayuu….tp skrng mkcik dh meninggal….mga djauhkn sgla musibah… Sian nti kt Cucu cicittt Kita dkemudian harii…..

  43. Ibu Shirah

    ya Allah nasib baik blm termkn..mmg sengaja la tu dapig ni buat

  44. Nor Diana Yusof

    Sibaik ada yg tersedar terperasan..apanak kata klu dah kenyang..ni sengaja di buat ..apa ingat org islam ni main lantak je…apa2pun aq sngt simpati ngan bangsa aq sendiri..

  45. Mawar Jingga

    Sengaja lar tu sebb skrg mereka hampir nk berkuasa. Ekonomi mrk dh monopoli. Melayu kita x habis2 bergaduh .silap siapa lah kan

  46. Mawar Jingga

    Kesian org melayu ni last2 kena pijak kepala

  47. Mawar Jingga

    Betul ke ni….hancur melaka lps ni

  48. Royston Gan

    That’s what they are good for !

  49. Rahmat Ibrahim

    Macam ni..jangan lupa ucap terima kasih ph.. Rezki jangan d tolak kan…

  50. Hamidah Mohd

    Takyah hadir majlis2 Yg babi2 ni buat

  51. Zaiton Zakaria Maizarah

    Test market. Nnti Melaka akan jadi negeri pengeluar babi terbesar di Malaysia amnya.. Cuma kita lah lbh berhati2.. Risau lah babi dijadikan ramuan yg kita tidak sangka..

  52. Hyrie Mohd

    Padan muka dapat makan babi…sekor melayu pun x bersuara…sbb dah jadi babi…hihihi…mana jenis melayu boleh diam begitu saja kat majlis tu…bahlol

  53. Buhizam Abu Hashim

    BIAR MKN BABI DGN DAP DARI MKN LEMBU DGN UMNO. HI HI HI

  54. Abdul Halim Pekan

    Apa nak bising hadaplah hidanga sodap

  55. Syafa Syafika

    Diorang sebenarnya telah sedia maklum tentang perkara tersebut. Tapi sengaja buat pakai nak create isu agama. Lps 2 nampak la Islam ni buruk. extreme. Lepas 2 bercakaran. Orang lain naik benci. Time 2 la diorang dok perati gelak sambil tepuk tangan..

  56. Saiful Ilham

    Elok la tu. Lapor berita pun mcm taik

  57. Mohd Hazuwan

    Mereka saja je tu…mcm sengajakan agar kita ni tertipu…lihatlah sekarang mcm2 cara dibuat…berhati2lah…terutama pd golongan muda..

  58. Abdullah Banin

    Pengangur pon org cina ,yg kau datang wat pe, pdn muka siapa salah?.

  59. Ie Zara

    Eff M Dee Ini xmustahil akan berlaku kerana maruah Islam dah dipijak pijak dengan biadap

  60. Ie Zara

    Mereka akan cakap… Takpe.. Kan satu Malaysia? .. ??

  61. Eff M Dee

    Ie Zara yes dah melampaui batas.
    Dulu pun sama..buat senyap2 habis kita semua telan..tapi sekarang dah tak takut….dah maju selangkah dengan beraninya. Memang kurang ajar!!!

  62. Mat Jan

    jgn main dgn mancis…nanti terbakar

  63. Sue Jay

    Dah minta maaf dengan alasan tak perasan ada wartawan melayu di sit semasa majlis berlansung…insyaAllah akan di maafkan kerana tiada manusia yang tidak buat salah…???

  64. Asyila Mohiyudin

    Asalkan bukan DSN ,asalkan bukan BN, semuanya dihalalkan

  65. Shamsuddin Amir

    Malaysia balu maa semua bole thank you ph ,love you all.

  66. Intan Abd Ghani

    yg heran cai ble pula dok ngadap babi ni.nmpak x depa dh ada rasa hormat pd agama rasmi islam kt.tapi cai x rasa ka

  67. Fordee Mordee

    kalau dah babi pun dihidang….lain2 makanan yg dihidang kau sanggup makan ke…?

  68. Muhamad Syafiq Noh

    Patut bg kat Din Bacul daging babi ni.. hr2 menyalak

  69. Azmi Ali

    Baru nak cuba dah terhidu,mohon maaf kira tutup cerita senang aje.

  70. A Rahman Manbgn

    padam dah muka puak demo nok sangat terima je lah

  71. Zahrah Daim

    Dia sengaja. Lepas tu buat2 mintak maaf.

  72. Sue Jay

    Zahrah Daim sbb tau orang melayu / islam malaysia pemurah dan pemaaf

  73. Zahrah Daim

    Sue Jay dia tahu melayu dah berpecah tak sekuat mereka.

  74. Soetikno Slamet

    Sudah mulai test apa akan ada bantahan dari umat Islam atau tak……Ini awal dari agenda mereka untuk menghancurkan Islam…..

  75. Sue Jay

    Zahrah Daim melayu berpecah kerana mereka bijak menggunakan kelemahan orang melayu itu sendiri

  76. Sue Jay

    Edwan Jutra melayu bukan diperbodohkan tapi menunjukkan kebodohan sendiri sampai boleh dipecah belahkan..

  77. Azhar M Norizan

    Laa..mkn je la kn MalaysiaMalaysian

  78. Johan Raml Ahmad

    JANGAN makan je. Tak PERLU heboh. Ada masa Kita masak daging LEMBU tapi undang ke Majlis kawin orang Hindu Dan buddish Yang takmakan daging LEMBU senyap je tak sentuh pun?

  79. Dalam Diri

    Semua halal semua boleh. Malaysia baru dah tskde halal haram hentam sajalah. Rasa hormat pada sensitiviti umat Islam dah hilang. Seronok kan?

  80. Rindu Kamisa

    Nampak sgt tender2 catering pun sekarang pergi ke kaum mereka. Lingkuplah catering melayu lps ni..

  81. Mohd Ismail Ismail

    Semuanya sudah tercemar rasa babi….. Non halal

  82. Mhd Akhmar

    eh mlayu ph kn boleh mkn babi. jgn la merungut. mlayu2 ph biase dh mkn daging babi ni.

  83. Rauzan Adnan

    klu tun,,,kata daging babi halal,,,cai2 pun ikut,,manoottt

  84. Tini Razak

    Kebabian apakah ini. ..akan datang Melaka pon akan menjadi pengeluar babi terbesar di Malaysia… Diorang saja tu nak test market….

  85. Harun Osman

    Saya tak nampak..ph akan membahagiakan org org melayu islam.olih itu bersatu lah bangsa ku wahai melayu…

  86. Maddirham Giladirham

    Itu yg rakyat mahu sekarang ini.terima sahajalah hakikat nys

  87. Amerrudin Md Yossoff

    Makanan lain pun tak elok di makan kerana ‘subhah’ org bukan islam yg masak semua makanan itu

  88. Zulkifli Zul

    salah najib ka? tanya jeerr………..

  89. Abdul Qahar

    Langkah pertama yg berani…lps ni lg seronok la depa bagi kalau tindakan tegas tidak dikenakan…

  90. Atmy Eirkk

    Penganjur cilabai!!!!!!1 pundek!!!! Anti islan dan anti hindu!!!! Pengotor!!!!!1!!!! Lancau!!!!!

  91. Mohd Nazeri Abu Bakar

    Cai kata majlis tu utk media antarabangsa…ha ha

  92. Ahmad Zubir

    Gambar dari majlis berbeza. Harap penganjur majlis saman admin ni…..!

  93. Acuu Ramli

    Mereka ckp tak pa mkn babi yg penting BN dah jatuh tu aje la yg mereka nak…..mat sabu pun ada ckp baik mkn babi dgn guan end dari mkn ayam dgn najib……sekarang mkn la yaaa

  94. Rag Rag

    Kenapa alas meja berlainan warna..

  95. Zuraini Md Noor

    Permohonan maaf x boleh mereka patut dihukum setimpal selalu sangat benda ni berlaku menghina bangsa dan agama org lain perangai cina memang kotoq

  96. Ainatul Harraz

    Betol tu… dia nk cabar org melayu islam ni… melayu munafik x la kot. Sokong je..

  97. Ciknik Razak

    Sendiri lah mau ingat..nanti org buat majlis di tokong pun korang hentam makan banyak2.. Tak ambil kira berada dimana..dah tentu majlis tu di buat di sekolah cina …takkan lerr bahagian masak nak buat untuk melayu yg 3 4 kerat tu…sendiri lah mau fikir…

  98. Mohd Aswat Zaharudin

    Admin diorang ni lupa yg ni bukan Malaysia…ada orang islam..dah tau lagi nak buat…kang jadi kes dulu…asing meja…orang islam duduk luar…kekekekekeke…

  99. Mohd Aswat Zaharudin

    Melayu lagi…tukar la…bangsa malaysia…kekekekeke…????

  100. Zharest Lexx

    Dulu masuk kedai bahan yang ada babi tu diasingkan siap dengan label, dekat farmasi pun begitu pernah saya terambil satu barang tu tanpa terpandang label yang mereka lekat staff dia yang bukan Muslim pun siap bagi amaran.. Lepas ni tak tahu macamana dah semakin melampau kalau berterusan begini

  101. Dzulfadlee Lee

    Babi sekilo murah dah lepas gst ni.. ???

  102. Mataharey Wand

    Lawak2…Zaman ni laa korg berpeluang mkn babi..zaman bn babi mahal….kahhhkahh

  103. Mohd Arif

    Dia orang mana ada respek pada macai puppet malayu ???

  104. Padusi Andi

    Biadap…kalau aku Kat office make sure kalau ada kenkawan hindu..aku tak bagi hidang Kat table diorang beef…punyalah aku jaga sensitivity ni..Barua Cina sekarang ni melampau…celaka bangsa tongsan

  105. Azmy Infinity

    Tgok la yang menghantar momen ni sapa ada gambar Najib tu .fitnah fitnah fitnah x boleh percaya sama sekali dgar boleh percaya jgan

  106. Khalim Ismail

    Takpolah macai melayu PH kan islam liberal bilo lagi nak makan khinzir daripado makan segamo sendiri.

  107. Alexander Cheah

    Very obvious the table cloth is diffrent!!!!

  108. Baity Sharmeela

    Mkn aja la ni kan pesta mkn2.menteri melaka pun ok juga dia nak bela babi

  109. Fauzi Zaman Huri

    Babi la pn……bkn Daging Anak Pig

  110. Mat Yaakub Ahmad Yaakub

    Standard le tu. Buat lepas tu minta maaf. Lain kali buat lagi. Buat maaf22222222.
    Eh berapa kali maaf laaaaa.

  111. Amizah Amizah

    Hawau memang babi betul la diorang ni kurang ajar

  112. Wak Nazri

    Sibuk kata org lain mkn dedak skrg mereka hidang daging babi pd org ramai alasan yg diberi terSILAP bagi kaldai ph lama2 perangai pun nnti mcm daPig

  113. Nazri Jamal

    Kalau bab ni xdk sekoq pn macai ph nk mai bekap… Aku perati ja puak2 depa ni… Mcm haram… Hahahaha..

  114. Rahalim Umar

    Mereka nak cuba kot ada yg ……..

  115. Rahalim Umar

    Setuju.
    Bila melayu ckp sikit akan pusing rasis.
    Berani skrng…..

  116. Zaili Hanafi

    Klu dengar babi mesti kita naik loya kan… tetapi kenapa hisap rokok tak berasa jijik… sama juga haram keduanya…

  117. Adnan Ibrahim

    Mahathir mne? Nape tkde komen apa2. Nk jaga hati cina ke apa. Apa nk jdi malaysia skrg ni

  118. Zaidi Jaib

    Melayu PH semua halal, yg penting BN tumbang

  119. Ahmad Faidzul Bin Makrop

    Kenapa mesti ada babi….. itu yang pelik, macam ada udang disebalik babi

  120. Rahimah Rhm

    Eff M Dee x guna dah. sekarang ni depa yg pegang m’sia ni atas pilihan melayu sendiri.

  121. Mamu Kulit

    Yang tau serbu sampai tak apa benda yang nak ditelan itu pun satu
    Melahaq apa pun tak tau

  122. Mohd Salleh

    Penipu berita tidak tepat dan bannyak tambahan memang sampah blog pakdin ni.

  123. MSelamat Hj Abu Bakar

    Cuba tanya madey keling kuty tentu tak tahu tak ingat tak perasan lepas pandang poorah

  124. Surazman Ghazali

    Mkn ja….tak tau tak pa….dah tau tempat cina dok gagah p mkn buat apa…

  125. Taik Najib Harum

    meja kain kuning tiba2 dah jadi merah.

  126. Iroquois Plisskin

    Fuuhhhh terrernya… Bila babi dihidangkan kain meja itu boleh tukar warna… amboi…

  127. Zamri Abdullah

    Mungkin babi ni disembelih baca bismillah. TM tanya tkde yg jwab.

  128. Insan Insani

    SETIAP ORANG CINA ORANG INDIA ATAU BANGSA LAIN YANG TINGGAL KAT MALAYSIA MESTI MENGHORMATI HAK ORANG ISLAM TENTANG AGAMA KITA TIDAK MEMBENARKAB MAKAN BABI…MEREKA KENA TAHU JIKA DAKAM MAJLIS ADA ORANG ISLAM…SEBAGAI RAKYAT MALAYSIA MESTI PEKA KEADAAN INI UNTUK MENJAGA KEHARMUNIAN KAUM DIMALAYSIA…
    SAYA RASA KITA MESTI ADA SATU UNDANG UNDANG BARU UNTUK MENEGAH BERLAKUNYA PERKARA SEPERTI INI…

  129. Abg Man

    Dah sama rata kan..sedap 2..malaysian..

  130. Wa Murni Wak Murni

    Bukan tak tau saja buat ta k tau jeee.kan ..

  131. Ilias HJ Chin

    Ok je kan Tun M sendiri pun tak kisah. .nak sembelih sebut nama tuhan .

  132. Manan Noraza

    Betul tu berikan tepukan gemuruh kepada penyokong² ph yang suka perubahan .buat selamanya

  133. Mansor Muse Mentoi

    Cara baru utk khianat dan utk buktikan bangsa melayu babi pun makan…..tarak mati pun…..itu ungkapan mereka nanti

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.