Penganjur hidang daging babi di meja media

Kongsi:

#MemangBabi

SIKAP tidak sensitif penganjur Anugerah Pencapaian Kecemerlangan Agro Malaysia di Sekolah Pay Fong, Melaka, malam tadi menyebabkan beberapa wartawan beragama Islam dan Hindu hampir termakan daging babi sebaik menyedari hidangan itu diletakkan di atas meja.

Lebih mengecewakan, tiada seorang wakil daripada pihak penganjur memaklumkan jenis hidangan itu, sebelum wartawan beragama Islam yang hadir membuat liputan duduk semeja bersama wartawan bukan Islam.

Wartawan dari Utusan Malaysia, Fadzly Izab, 33, berkata dia sangat terkejut, malah menyifatkan penganjur tidak beradab apabila menghidangkan menu daging babi di mejanya ketika sedang membuat liputan.

“Saya sudah syak dari awal hidangan menu pada majlis itu tidak halal sehingga pelayan menghidangkan menu daging babi di atas meja wakil media.

“Jadi, ini bermakna semua hidangan yang dihidangkan sudah pasti diyakini tidak halal kerana disediakan oleh tukang masak dan dapur sama.

“Perkara ini sangat sensitif dan boleh mengundang kemarahan individu beragama Islam selain penganut agama lain,” katanya yang kesal dan terkilan perkara seperti itu boleh berlaku dalam majlis dihadiri tetamu pelbagai lapisan agama dan bangsa.

Sementara itu, wartawan beragama Hindu dari Tamil Nesan Daily, A Kaviarasan turut tidak bersetuju dengan tindakan penganjur menghidangkan menu berkenaan dan menganggap ia keterlaluan.

“Agama Hindu tidak membenarkan penganutnya makan daging babi. Saya kecewa kerana mereka langsung tidak sensitif mengenai perkara ini.

“Tetamu yang hadir bukannya dari satu bangsa saja, mereka (penganjur) perlu peka dengan semua perkara ini,” katanya.

Difahamkan, majlis terbabit dihadiri Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Sim Tze Tzin; wakil rakyat dan beberapa tetamu kehormat.

Sementara itu, Yang Dipertua Kelab Media Massa Melaka (KEMM), Samat Majid sudah memanjangkan isu berkenaan kepada pihak kerajaan negeri dan penganjur supaya membuat permohonan maaf secara terbuka bagi memastikan perkara sama tidak berulang.

“Kami kesal perkara seperti ini boleh berlaku disebabkan sikap tidak sensitif penganjur terhadap kumpulan wartawan beragama Islam yang membuat liputan,” katanya.

Kongsi:

Terkini

Sering dibaca

Dari FB Najib Razak

187 Replies to “Penganjur hidang daging babi di meja media

  1. Ini perbuatan sengaja. Tapi cakap tak sengaja sebab nak tengok lagi melayu nak buat apa. Boleh meletup ke tak. Berapa lama boleh tahan. Sebab kalau melayu mula dulu nampak la kita jahat. Cucuk sikit² sampai melayu mengamok

  2. Kita yg pilih kerajaan skg , takkanlah kesemua rakyat malaysia yg memilih sebelum ini tidak tetfikir sedikit pun difikiran kita seandainya bangsa@ugama lain selain melayu islam pegang tanpak negara malaysia ,akan tetjadi perkara,ispt ini !!!??Ini hanya salah satu antara lain bakal terjadi!!!????,,, yg sememangnya kita tahu makanan yg dimakan olih mereka!!!!!!? andai kita tidak merasai apa.apa selepas terjadi segala galanya ,, ertinya, anda tidak salah dlm pilihan anda,,,bagi. Saya tidak sekali kali saya buat pilihan lain walau apa bagai dikata, biar lah orang nak kata , saya ni resis ke , saya terima

  3. Adakh benar tu daging kinzir.@ daging ayam drendam dgn perwarna merah.sbb ada sgelintir kedai mamak goreng daging @ ayam warnanya luarannya warna merah.tk tahu guna apa.tp memang dlihat adalh daging ayam.baik betul2 pastikn.jgn sebar klu pekara tidak benar….

  4. Tiada langsung rasa sensiviti antara kaum…ini cara nak propagandakan sesuatu isu agar melayu terserlah kejahatan…nanti bila melayu naik angin cakaplah rasis dan macam2 yg membuatkan semua npk buruk…sepatutnya jika nak orang hormat tolonglah hormat orang lain sama..nanti bila dah dikecam baru sibuk melompat2 cari salah orang…umum dah tahukan melayu tak boleh makan babi jadi buat apa nak dihidangkan…saja cari penyakit…untuk melepaskan tanggungjwb diri dari rasa bersalah nanti cakap lah tak tahu…mudahnya cakap tak tahu untuk menutup kesalahan…

  5. Halau mereka dari bumi melayu ini. Kita tak perlu mereka pun. Tarik balik kerakyatan mereka. Tutup sekplah cina tu. Jangan ada menteri2 cina dibumi melayu ini. Kita tuan mereka hanya menumpang di bumi melayu ini. Itu sebab jangan bagi muka..dia akan makan tuan. Hoi.. Melayu melayu yang mererajui negara ini…akal kamu semua letak di mana ye???? Sakit hati betul dengar cerita2 begini.

    Kita kena ajar anak2 kita jangan masuk kedai cina!! Whatever Food in this country prepared by the chinese jangan sesekali bagi mereka sijil halal. Yang.bagi sijil halal itu semuanya jenis makan haram.

  6. Btul tu Eff M Dee….dia nk bg naik Semua cina… Bru dia Senng hati Pergi …. De mkcik Sy ckp, jgn smpaii cina naikkk Nti habisss melayuu….tp skrng mkcik dh meninggal….mga djauhkn sgla musibah… Sian nti kt Cucu cicittt Kita dkemudian harii…..

  7. Diorang sebenarnya telah sedia maklum tentang perkara tersebut. Tapi sengaja buat pakai nak create isu agama. Lps 2 nampak la Islam ni buruk. extreme. Lepas 2 bercakaran. Orang lain naik benci. Time 2 la diorang dok perati gelak sambil tepuk tangan..

  8. Sendiri lah mau ingat..nanti org buat majlis di tokong pun korang hentam makan banyak2.. Tak ambil kira berada dimana..dah tentu majlis tu di buat di sekolah cina …takkan lerr bahagian masak nak buat untuk melayu yg 3 4 kerat tu…sendiri lah mau fikir…

  9. Dulu masuk kedai bahan yang ada babi tu diasingkan siap dengan label, dekat farmasi pun begitu pernah saya terambil satu barang tu tanpa terpandang label yang mereka lekat staff dia yang bukan Muslim pun siap bagi amaran.. Lepas ni tak tahu macamana dah semakin melampau kalau berterusan begini

  10. SETIAP ORANG CINA ORANG INDIA ATAU BANGSA LAIN YANG TINGGAL KAT MALAYSIA MESTI MENGHORMATI HAK ORANG ISLAM TENTANG AGAMA KITA TIDAK MEMBENARKAB MAKAN BABI…MEREKA KENA TAHU JIKA DAKAM MAJLIS ADA ORANG ISLAM…SEBAGAI RAKYAT MALAYSIA MESTI PEKA KEADAAN INI UNTUK MENJAGA KEHARMUNIAN KAUM DIMALAYSIA…
    SAYA RASA KITA MESTI ADA SATU UNDANG UNDANG BARU UNTUK MENEGAH BERLAKUNYA PERKARA SEPERTI INI…

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.