Kerajaan Pakatan Harapan (PH) diminta berhenti mempolitikkan siasatan kes 1Malaysia Development Berhad (1MDB) jika benar-benar ikhlas mahu menyelesaikannya.

Veteran DAP, Dr. Tan Seng Giaw berkata, jika hendak menentu siapa yang salah atau siapa yang betul, maka lakukanlah siasatan dengan telus mengikut lunas undang-undang.

“Kalau hendak menyiasat, siasatlah senyap-senyap dan fokus. Semasa dalam siasatan tidak boleh buat kenyataan, panggil sidang media dan kemudian membuat tuduhan kepada pihak-pihak tertentu.

“Dalam siasatan ada prosedur. Seandainya ada pihak yang didapati bersalah semasa siasatan, dakwa atau lakukanlah pertuduhan kepadanya supaya yang dituduh dapat diadili di mahkamah.

“Bukannya setiap hari panggil sidang media dan dedahkan apa yang kononnya disiasat. Itu bukan siasatan tetapi hendak berpolitik, ada agenda lain. Siasatan dan sidang media adalah berbeza,” katanya kepada MalaysiaGazette.

Tegas Seng Giaw, kempen untuk pilihan raya sudah lama selesai dan pilihan raya juga sudah lebih dua minggu berlalu.

Lantaran itu, mana-mana pemimpin yang dipilih tidak perlu terlalu terbawa-bawa budaya berpolitik kerana sudah menjadi pemerintah.

“Pilihan raya sudah berakhir, sudah dipilih jadi tadbirkan negara ini dengan cekap berdasarkan kedaulatan undang-undang,” tambahnya.

Menurut Seng Giaw, berpolitik sepanjang masa dan mempolitikkan semua isu tidak mampu menjadikan Malaysia sebuah negara yang unggul seperti yang uar-uarkan.

Ini terbukti apabila pasaran saham negara jatuh semalam dan hari ini berikutan kebimbangan yang dicetuskan oleh situasi politik di negara ini.

“Kalau banyak cakap, asyik hendak buat siaran berita seperti sekarang hingga menjejaskan nama dan reputasi negara, maknanya tidak sayang kepada Malaysia. Mereka ini hanya sayang pada diri sendiri sahaja,” ujarnya.

Rujukan:
http://pakdin.my/tag/1mdb
http://pakdin.my/tag/tan-seng-giaw

30 KOMEN

  1. kesian tgk pyokong umno/bn. dlu kate ph fitnah, bnde btul pon kate fitnah, skrg dorg pulak nk fitnah ph. yela kn dh jd pembangkang..cerita x btul pon bole buat penyedap ati..tgn2 penyokong najib nih la yg buat mlaysia dekat nk bankrup dpt pemimpin tamak haloba. org umno/bn sendiri pon x suke najib (kebanyakkan telah dipecat oleh najib). yg suke najib cume kroni, pembohong, penyangak dan penipu kpd rakyat. tidak lupe kpd pencacai juga. penjilat najib, kalau umno/bn dipimpin org yg bkn spt najib, mgkin bole menang. sbb najib la umno/bn melingkup..kalau btul2 penyokong umno/bn, msti korg kecewa dgn pemimpin (najib) sbb dh menjatuhkn maruah parti dan negara, tp masih lg nk jilat. apehal la, pape pon slamat membangkang. tp nk dpt balik kerajaan mmg mimpila. majoriti dh memilih ph. yg minoriti bole teruskn kje mengutuk k.

  2. Dah 16 hari memerintah cerita 1MDB hari hari tak juga ada tuduhan! Motif nak tuduh DSN tapi bukti orang bawah yg salah tak dapat tuduh DSN sebab itu macam gila talak

  3. yg siasat skandal 1mdb sampai dipecat, dibunuh, disimen..jgn kate manusia la bole trime kekejaman mcm tu, xde ati perut eh ? bodoh eh ?? kalau fitnah knp ade mayat ? siape yg bunuh ? knp yg terbunuh ade kaitan dgn siasatan ke atas 1mdb ??

  4. tuh la mendap otak, cube la bukak mate tgk brita international, jgn tgk brita dlm tv mlaysia sje. main fb pandai..tgk brita omputeh x paham, tp nk kate org bodo. sedihnye mnusia mcm nih

  5. Kesian rakyat…..kera jaan sekarang cuma sibuk pasal najib….hutang…..1mdb…..sampai pelabur pun dah lari……bisnes xde mcm mana nk baya hutang….last2 tpaksa jual negara kat china la…..

  6. kesian, menyedihkn..duduk la korg dlm nih, dh mcm bangkai aku tgk.. kalah myalak serupe anjing..nsib baik rakyat mlaysia yg bodo mcm korg tinggal sikit je

  7. Cl Ic Hé jika kau ada hati. maka fikir guna hati. jika kau ada rasa fikir guna perasaan. jika kau tidak memiliki dua2. lebih baik diam.


TINGGALKAN KOMENTAR

Masukkan komentar anda
Sila masukkan nama anda