Home / :: BLOG :: / Negara Berpendapatan tinggi

Negara Berpendapatan tinggi

Ada juga yang tidak percaya apabila saya mendedahkan baru-baru ini bahawa antara punca Tun Mahathir tidak senang dengan saya ialah kerana dia dan rakan-rakan peniaga beliau tidak suka dengan polisi kerajaan saya untuk menaikkan gaji.

Harii ini, Tun Mahathir membuktikannya apabila dia berucap dalam perhimpunan dengan penjawat awam bahawa gaji tinggi tidak akan menjadikan negara kaya.

Pendirian Tun Mahathir ialah gaji tidak perlu tinggi asalkan kuasa membeli lebih besar. Malah, Tun Mahathir pernah menyatakan sebelum ini bahawa beliau tidak yakin Malaysia mampu mencapai status negara berpendapatan tinggi.

Hari ini, beliau juga memberi contoh sebuah negara jiran (yang besar kemungkinan adalah Singapura) yang mempunyai kadar gaji yang tinggi.

Saya sukar untuk memahami mengapa Tun Mahathir berkata Singapura bukan negara kaya dan rakyatnya hanya mampu membeli barangan dari tepi jalan tetapi ini secara jelas menunjukkan cara pemikiran yang berbeza antara kami berdua.

Loading...

Saya berkeyakinan pada situasi di mana gaji rendah masih boleh memiliki kuasa membeli yang tinggi hanya jika kita terlibat dalam pembuatan atau pengilangan atau pertumbuhannya dilakukan di negara kita sendiri, iaitu sebagai contoh membeli kenderaan buatan Malaysia, menggunakan telefon pintar buatan negara ini dan lain-lain.

Bagaimanapun, pendapat saya pula ialah keutamaan perlu diberi untuk menaikkan gaji golongan B40 supaya jurang pendapatan dapat dirapatkan.

Saya juga percaya bahawa kita sekarang hidup dalam dunia globalisasi dan bagi membolehkan rakyat Malaysia menikmati tahap kehidupan (standard of living) yang lebih tinggi dan bergerak bebas ke negara lain sebagai “global citizen”, Malaysia seharusnya menjadi negara berpendapatan tinggi.

Perlindungan yang melampau dan berkempompong dalam dunia sendiri sahaja serta gaji yang rendah hanya akan membawa kita kepada taraf kehidupan yang rendah bagi rakyat Malaysia.

Apapun, sekarang ini adalah kerajaan Tun Mahathir dan terpulang kepadanya bagaimana untuk meneraju negara ini dan apa visi yang beliau mahu untuk negara tercinta.

(Saya tulis posting ini dalam perjalanan kereta saya balik ke Kuala Lumpur dari Pekan. Agak letih tetapi belum sampai mengantuk namun saya rasakan rakyat perlu mengetahui pendirian saya mengenai negara berpendapatan tinggi.)

………
Najib Razak
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10155524679515952&id=157851205951
………
Rujukan:
http://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2018/08/13/gaji-tinggi-tak-jadikan-negara-kaya-kata-dr-m/

(Visited 24 times, 2 visits today)

Artikel berkaitan

82 comments

  1. Shukor Maman

    Cuba gaji KERA kera jaan tu dipotong 5% ada brani ka..sembanggg

  2. Shukor Maman

    Cuba gaji KERA kera jaan tu dipotong 5% ada brani ka..sembanggg

  3. Shukor Maman

    Cuba gaji KERA kera jaan tu dipotong 5% ada brani ka..sembanggg

  4. Hamdan Bedawi Otai

    Kalau gaji rendah mcm mana rakyat nk membeli..duit manjang je xcukup…nak bebelanja hape..dulu dapat jugak makan lauk ayam sekali sekala..sekarang lauk telo ngan kicap aje

  5. Al Posto

    mder lebih suka sistem subsidi. sistem itu lah yang membawa kekayaan anak beranak dia

  6. Wnsuhaimi Lomi

    Yg rakyat x suka kerana x mau siasat JL

  7. Wnsuhaimi Lomi

    Yg rakyat x suka kerana x mau siasat JL

  8. Wnsuhaimi Lomi

    Yg rakyat x suka kerana x mau siasat JL

  9. Mohd Isa Isa

    Xguna negara kaya klu rakyat hidup merempat

  10. UB Sahumin

    Betul ckp Atuk ni….
    Apa yg boleh dibeli di Singapore dgn gaji RM 10,000 sebulan…?
    Harga apartment 2 bilik pun RM 2 juta. Nak beli tanah..??
    Luas negara tu hny 144 batu persegi, lebih kecil dari Kota Kinabalu yg luasnya 180 batu persegi….

  11. UB Sahumin

    Betul ckp Atuk ni….
    Apa yg boleh dibeli di Singapore dgn gaji RM 10,000 sebulan…?
    Harga apartment 2 bilik pun RM 2 juta. Nak beli tanah..??
    Luas negara tu hny 144 batu persegi, lebih kecil dari Kota Kinabalu yg luasnya 180 batu persegi….

  12. Rem Has

    Mustahil klau rakyat susah, tiada pekerjaan dan tidak mampu membayar cukai kpd negara

  13. Rem Has

    Mustahil klau rakyat susah, tiada pekerjaan dan tidak mampu membayar cukai kpd negara

  14. Rosa Linda Maureen

    Saya tidak faham kenapa Tun M berkata Singapura bukan negara kaya dan rakyatnya hanya mampu membeli barangan dari tepi jalan.Mudah nya mengeluarkan kata2 ini.

  15. Karl Gond Tza

    Admin. Ko tak habis2 nak burukan kerajaan baru.. Ni pak tiri ko dah bunyi ni.. Mcm mane?…

  16. Mansoor Ishak

    Cukup atau tidak bergantung kepada setiap individu. Namun kalau gaji setiap bulan cukup2 untuk keperluan keluarga macam mana hendak meningkatkan taraf hidup. Sebab itu golongan berpendapatan rendah memerlukan BR1M, pengecualian cukai dan bantuan2 lain. Tidak rugi negara kerana perkembangan ekonami hasil aliran tunai menjana hasil negara. Lebih byk aliran tunai lebih byk hasil cukai yang di pungut. Itulah kelebihan GST.

  17. Mansoor Ishak

    Cukup atau tidak bergantung kepada setiap individu. Namun kalau gaji setiap bulan cukup2 untuk keperluan keluarga macam mana hendak meningkatkan taraf hidup. Sebab itu golongan berpendapatan rendah memerlukan BR1M, pengecualian cukai dan bantuan2 lain. Tidak rugi negara kerana perkembangan ekonami hasil aliran tunai menjana hasil negara. Lebih byk aliran tunai lebih byk hasil cukai yang di pungut. Itulah kelebihan GST.

  18. Mansoor Ishak

    Cukup atau tidak bergantung kepada setiap individu. Namun kalau gaji setiap bulan cukup2 untuk keperluan keluarga macam mana hendak meningkatkan taraf hidup. Sebab itu golongan berpendapatan rendah memerlukan BR1M, pengecualian cukai dan bantuan2 lain. Tidak rugi negara kerana perkembangan ekonami hasil aliran tunai menjana hasil negara. Lebih byk aliran tunai lebih byk hasil cukai yang di pungut. Itulah kelebihan GST.

  19. Mansoor Ishak

    Cukup atau tidak bergantung kepada setiap individu. Namun kalau gaji setiap bulan cukup2 untuk keperluan keluarga macam mana hendak meningkatkan taraf hidup. Sebab itu golongan berpendapatan rendah memerlukan BR1M, pengecualian cukai dan bantuan2 lain. Tidak rugi negara kerana perkembangan ekonami hasil aliran tunai menjana hasil negara. Lebih byk aliran tunai lebih byk hasil cukai yang di pungut. Itulah kelebihan GST.

  20. Mansoor Ishak

    Cukup atau tidak bergantung kepada setiap individu. Namun kalau gaji setiap bulan cukup2 untuk keperluan keluarga macam mana hendak meningkatkan taraf hidup. Sebab itu golongan berpendapatan rendah memerlukan BR1M, pengecualian cukai dan bantuan2 lain. Tidak rugi negara kerana perkembangan ekonami hasil aliran tunai menjana hasil negara. Lebih byk aliran tunai lebih byk hasil cukai yang di pungut. Itulah kelebihan GST.

  21. Mansoor Ishak

    Cukup atau tidak bergantung kepada setiap individu. Namun kalau gaji setiap bulan cukup2 untuk keperluan keluarga macam mana hendak meningkatkan taraf hidup. Sebab itu golongan berpendapatan rendah memerlukan BR1M, pengecualian cukai dan bantuan2 lain. Tidak rugi negara kerana perkembangan ekonami hasil aliran tunai menjana hasil negara. Lebih byk aliran tunai lebih byk hasil cukai yang di pungut. Itulah kelebihan GST.

  22. Mansoor Ishak

    Cukup atau tidak bergantung kepada setiap individu. Namun kalau gaji setiap bulan cukup2 untuk keperluan keluarga macam mana hendak meningkatkan taraf hidup. Sebab itu golongan berpendapatan rendah memerlukan BR1M, pengecualian cukai dan bantuan2 lain. Tidak rugi negara kerana perkembangan ekonami hasil aliran tunai menjana hasil negara. Lebih byk aliran tunai lebih byk hasil cukai yang di pungut. Itulah kelebihan GST.

  23. Mansoor Ishak

    Cukup atau tidak bergantung kepada setiap individu. Namun kalau gaji setiap bulan cukup2 untuk keperluan keluarga macam mana hendak meningkatkan taraf hidup. Sebab itu golongan berpendapatan rendah memerlukan BR1M, pengecualian cukai dan bantuan2 lain. Tidak rugi negara kerana perkembangan ekonami hasil aliran tunai menjana hasil negara. Lebih byk aliran tunai lebih byk hasil cukai yang di pungut. Itulah kelebihan GST.

  24. Mohd Irwan

    Polisi kutty pulak menyusahkan rakyat….

  25. Sharifah Zaharah Syed Hassan

    Dia ni mmg x kan bela nasib penjawat awam.. dri dulu2 lgi.. sgt kedekut …. demi kepentingan temboloknya anak beranak & kroni..

  26. Sharifah Zaharah Syed Hassan

    Dia ni mmg x kan bela nasib penjawat awam.. dri dulu2 lgi.. sgt kedekut …. demi kepentingan temboloknya anak beranak & kroni..

  27. Sharifah Zaharah Syed Hassan

    Dia ni mmg x kan bela nasib penjawat awam.. dri dulu2 lgi.. sgt kedekut …. demi kepentingan temboloknya anak beranak & kroni..

  28. Sharifah Zaharah Syed Hassan

    Dia ni mmg x kan bela nasib penjawat awam.. dri dulu2 lgi.. sgt kedekut …. demi kepentingan temboloknya anak beranak & kroni..

  29. Sharifah Zaharah Syed Hassan

    Dia ni mmg x kan bela nasib penjawat awam.. dri dulu2 lgi.. sgt kedekut …. demi kepentingan temboloknya anak beranak & kroni..

  30. Sharifah Zaharah Syed Hassan

    Dia ni mmg x kan bela nasib penjawat awam.. dri dulu2 lgi.. sgt kedekut …. demi kepentingan temboloknya anak beranak & kroni..

  31. Sharifah Zaharah Syed Hassan

    Dia ni mmg x kan bela nasib penjawat awam.. dri dulu2 lgi.. sgt kedekut …. demi kepentingan temboloknya anak beranak & kroni..

  32. Sharifah Zaharah Syed Hassan

    Dia ni mmg x kan bela nasib penjawat awam.. dri dulu2 lgi.. sgt kedekut …. demi kepentingan temboloknya anak beranak & kroni..

  33. Leong Huat Soon

    Apa kamaluddin boleh buat sekarang ialah mengada adakan cerita supaya rakyat benci pakatan. Hai, bodoh sohai, kalau pakatan kalah pun selepas 20, kerajaan tak mungkin lagi bn/umno. Kedua dua sudah tak relavant lagi sekarang. Buatlah sebanyak andai yang bodoh sohai boleh buat, janji sendiri cakap, sendiri syok.

  34. Leong Huat Soon

    Apa kamaluddin boleh buat sekarang ialah mengada adakan cerita supaya rakyat benci pakatan. Hai, bodoh sohai, kalau pakatan kalah pun selepas 20, kerajaan tak mungkin lagi bn/umno. Kedua dua sudah tak relavant lagi sekarang. Buatlah sebanyak andai yang bodoh sohai boleh buat, janji sendiri cakap, sendiri syok.

  35. Leong Huat Soon

    Apa kamaluddin boleh buat sekarang ialah mengada adakan cerita supaya rakyat benci pakatan. Hai, bodoh sohai, kalau pakatan kalah pun selepas 20, kerajaan tak mungkin lagi bn/umno. Kedua dua sudah tak relavant lagi sekarang. Buatlah sebanyak andai yang bodoh sohai boleh buat, janji sendiri cakap, sendiri syok.

  36. Leong Huat Soon

    Apa kamaluddin boleh buat sekarang ialah mengada adakan cerita supaya rakyat benci pakatan. Hai, bodoh sohai, kalau pakatan kalah pun selepas 20, kerajaan tak mungkin lagi bn/umno. Kedua dua sudah tak relavant lagi sekarang. Buatlah sebanyak andai yang bodoh sohai boleh buat, janji sendiri cakap, sendiri syok.

  37. Leong Huat Soon

    Apa kamaluddin boleh buat sekarang ialah mengada adakan cerita supaya rakyat benci pakatan. Hai, bodoh sohai, kalau pakatan kalah pun selepas 20, kerajaan tak mungkin lagi bn/umno. Kedua dua sudah tak relavant lagi sekarang. Buatlah sebanyak andai yang bodoh sohai boleh buat, janji sendiri cakap, sendiri syok.

  38. Leong Huat Soon

    Apa kamaluddin boleh buat sekarang ialah mengada adakan cerita supaya rakyat benci pakatan. Hai, bodoh sohai, kalau pakatan kalah pun selepas 20, kerajaan tak mungkin lagi bn/umno. Kedua dua sudah tak relavant lagi sekarang. Buatlah sebanyak andai yang bodoh sohai boleh buat, janji sendiri cakap, sendiri syok.

  39. Leong Huat Soon

    Apa kamaluddin boleh buat sekarang ialah mengada adakan cerita supaya rakyat benci pakatan. Hai, bodoh sohai, kalau pakatan kalah pun selepas 20, kerajaan tak mungkin lagi bn/umno. Kedua dua sudah tak relavant lagi sekarang. Buatlah sebanyak andai yang bodoh sohai boleh buat, janji sendiri cakap, sendiri syok.

  40. Leong Huat Soon

    Apa kamaluddin boleh buat sekarang ialah mengada adakan cerita supaya rakyat benci pakatan. Hai, bodoh sohai, kalau pakatan kalah pun selepas 20, kerajaan tak mungkin lagi bn/umno. Kedua dua sudah tak relavant lagi sekarang. Buatlah sebanyak andai yang bodoh sohai boleh buat, janji sendiri cakap, sendiri syok.

  41. Leong Huat Soon

    Apa kamaluddin boleh buat sekarang ialah mengada adakan cerita supaya rakyat benci pakatan. Hai, bodoh sohai, kalau pakatan kalah pun selepas 20, kerajaan tak mungkin lagi bn/umno. Kedua dua sudah tak relavant lagi sekarang. Buatlah sebanyak andai yang bodoh sohai boleh buat, janji sendiri cakap, sendiri syok.

  42. Khori Kasim

    Itulah Tun M. Sebab idea gaji minima itu dari DSNR dia akan tolak mentah2.
    Dia dan kroni kaya raya.. rakyat marhain papa kedana. Sifat seorang firaun.

  43. Khori Kasim

    Itulah Tun M. Sebab idea gaji minima itu dari DSNR dia akan tolak mentah2.
    Dia dan kroni kaya raya.. rakyat marhain papa kedana. Sifat seorang firaun.

  44. Khori Kasim

    Itulah Tun M. Sebab idea gaji minima itu dari DSNR dia akan tolak mentah2.
    Dia dan kroni kaya raya.. rakyat marhain papa kedana. Sifat seorang firaun.

  45. Khori Kasim

    Itulah Tun M. Sebab idea gaji minima itu dari DSNR dia akan tolak mentah2.
    Dia dan kroni kaya raya.. rakyat marhain papa kedana. Sifat seorang firaun.

  46. Khori Kasim

    Itulah Tun M. Sebab idea gaji minima itu dari DSNR dia akan tolak mentah2.
    Dia dan kroni kaya raya.. rakyat marhain papa kedana. Sifat seorang firaun.

  47. Khori Kasim

    Itulah Tun M. Sebab idea gaji minima itu dari DSNR dia akan tolak mentah2.
    Dia dan kroni kaya raya.. rakyat marhain papa kedana. Sifat seorang firaun.

  48. Khori Kasim

    Itulah Tun M. Sebab idea gaji minima itu dari DSNR dia akan tolak mentah2.
    Dia dan kroni kaya raya.. rakyat marhain papa kedana. Sifat seorang firaun.

  49. Khori Kasim

    Itulah Tun M. Sebab idea gaji minima itu dari DSNR dia akan tolak mentah2.
    Dia dan kroni kaya raya.. rakyat marhain papa kedana. Sifat seorang firaun.

  50. Emanan Nan

    Bekas perdana menteri yg berpendapatan tinggi sehingga tak tercapai diakal.

  51. Emanan Nan

    Bekas perdana menteri yg berpendapatan tinggi sehingga tak tercapai diakal.

  52. Emanan Nan

    Bekas perdana menteri yg berpendapatan tinggi sehingga tak tercapai diakal.

  53. Emanan Nan

    Bekas perdana menteri yg berpendapatan tinggi sehingga tak tercapai diakal.

  54. Emanan Nan

    Bekas perdana menteri yg berpendapatan tinggi sehingga tak tercapai diakal.

  55. Emanan Nan

    Bekas perdana menteri yg berpendapatan tinggi sehingga tak tercapai diakal.

  56. Emanan Nan

    Bekas perdana menteri yg berpendapatan tinggi sehingga tak tercapai diakal.

  57. Emanan Nan

    Bekas perdana menteri yg berpendapatan tinggi sehingga tak tercapai diakal.

  58. Emanan Nan

    Bekas penyokong Najib serta kerajaannya atau lebih mesra kita panggil macai umnoporn

  59. Emanan Nan

    Bekas penyokong Najib serta kerajaannya atau lebih mesra kita panggil macai umnoporn

  60. Emanan Nan

    Bekas penyokong Najib serta kerajaannya atau lebih mesra kita panggil macai umnoporn

  61. Emanan Nan

    Bekas penyokong Najib serta kerajaannya atau lebih mesra kita panggil macai umnoporn

  62. Emanan Nan

    Bekas penyokong Najib serta kerajaannya atau lebih mesra kita panggil macai umnoporn

  63. Emanan Nan

    Bekas penyokong Najib serta kerajaannya atau lebih mesra kita panggil macai umnoporn

  64. Emanan Nan

    Bekas penyokong Najib serta kerajaannya atau lebih mesra kita panggil macai umnoporn

  65. Abdul Ghoni Ahmad

    Gaji dinaik RM 10 RM 15,gaji langgar tembok bertahun-tahun…

  66. Abdul Ghoni Ahmad

    Gaji dinaik RM 10 RM 15,gaji langgar tembok bertahun-tahun…

  67. Abdul Ghoni Ahmad

    Gaji dinaik RM 10 RM 15,gaji langgar tembok bertahun-tahun…

  68. Abdul Ghoni Ahmad

    Gaji dinaik RM 10 RM 15,gaji langgar tembok bertahun-tahun…

  69. Abdul Ghoni Ahmad

    Gaji dinaik RM 10 RM 15,gaji langgar tembok bertahun-tahun…

  70. Abdul Ghoni Ahmad

    Gaji dinaik RM 10 RM 15,gaji langgar tembok bertahun-tahun…

  71. Abdul Ghoni Ahmad

    Gaji dinaik RM 10 RM 15,gaji langgar tembok bertahun-tahun…

  72. Mohd Jacob Ibrahim

    Madey dulu hingga skrg tiada bantu rakyat…. menlainkan kroni madey yg untong

  73. Abdul Malek Mustapha

    hasil pendapatan baru tak masuk mana nak beri gaji tinggi.

  74. Remmy Rahim

    Atok nak tebus dosa dosa atuk 22 th yang lalu cuuu…hari atok tambah lagi dosa dosa yang sama cuuu..tak pa lah semua dosa biarlah atok yang tanggung… macam ini pun ada.. lingkup…

  75. Oilyn Odeen

    Polisi menjadikan negara berpendapatan tinggi adalah idea asal kerajaan Tun apabila menyatakan inisiatif Wawasan 2020 Kerajaan. Dan inisiatif baik ini diteruskan oleh semua PM selepas beliau.

    Dan hari ini, beliau sendiri mahu menggagalkan inisiatif kerajaan beliau yg lepas dan tidak lagi berkeyakinan Wawasan 2020 sesuatu yg tidak mustahil dicapai.

    Ketidakpercayaan kepada Rakyat Malaysia berkemampuan membina negara Malaysia bersama-sama menjadikan rakyat Malaysia mangsa terhadap ujikaji pemikiran luar kotak beliau. Terima kasih tapi mohon Tun tidak lupa, masa semakin singkat utk Tun berdrama. Tolong Tun tetapkan segera hala tuju negara agar rakyat dan pemimpin parti kerajaan dan pembangkang bersama-sama memikul amanah untuk menjadikan Malaysia negara yang hebat!

    #TerusBerjuang
    #islamisfirstclass
    #sehatisejiwa
    #katakanTIDAKpadaFITNAH

  76. Abadi Hussen

    Mmg benar apa yg Tun kata kan..jika gj naik pun kos sara hidup pun naik tdk mendatangkan apa2 faedah buat rakyat.jib2..Allah bg peluang jd PM engko ssh kan rakyat..skrg apa yg DSN cakap pun tdk akan mempengaruhi minda kami jib..9 tahun kami merasai di lema di bwh kepimpinan mu DSN..Rasuah dan dadah makin maju ke hadapan.rakyat pula di cekik dgn trn naik minyak dan brg2 keperluan..kami tdk akn lagi U TURN DSN..cukup lah engko membantu kroni mu dan menteri2 mu..skrg Allah memberi kamu peluang utk merasai akn karma mu sendiri..berundur lah DSN..masa nya sudah tiba utk DSN berundur dan bertaubat

  77. Abadi Hussen

    Mmg benar apa yg Tun kata kan..jika gj naik pun kos sara hidup pun naik tdk mendatangkan apa2 faedah buat rakyat.jib2..Allah bg peluang jd PM engko ssh kan rakyat..skrg apa yg DSN cakap pun tdk akan mempengaruhi minda kami jib..9 tahun kami merasai di lema di bwh kepimpinan mu DSN..Rasuah dan dadah makin maju ke hadapan.rakyat pula di cekik dgn trn naik minyak dan brg2 keperluan..kami tdk akn lagi U TURN DSN..cukup lah engko membantu kroni mu dan menteri2 mu..skrg Allah memberi kamu peluang utk merasai akn karma mu sendiri..berundur lah DSN..masa nya sudah tiba utk DSN berundur dan bertaubat

  78. Abadi Hussen

    Mmg benar apa yg Tun kata kan..jika gj naik pun kos sara hidup pun naik tdk mendatangkan apa2 faedah buat rakyat.jib2..Allah bg peluang jd PM engko ssh kan rakyat..skrg apa yg DSN cakap pun tdk akan mempengaruhi minda kami jib..9 tahun kami merasai di lema di bwh kepimpinan mu DSN..Rasuah dan dadah makin maju ke hadapan.rakyat pula di cekik dgn trn naik minyak dan brg2 keperluan..kami tdk akn lagi U TURN DSN..cukup lah engko membantu kroni mu dan menteri2 mu..skrg Allah memberi kamu peluang utk merasai akn karma mu sendiri..berundur lah DSN..masa nya sudah tiba utk DSN berundur dan bertaubat

  79. Abdullah Bin Ngah

    Macam mana kuasa beli jadi besar jika gaji rendah.cakap tak masuk akal

  80. Abdullah Bin Ngah

    Macam mana kuasa beli jadi besar jika gaji rendah.cakap tak masuk akal

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Loading...