Home / :: BLOG :: / Kes Rasuah Terowong Pulau Pinang: Guan Eng Nafi Beri Tanah 50 Ekar Tetapi Beliau Sendiri Merasmikan Projek Syarikat Yang Beliau Beri Tanah Tersebut

Kes Rasuah Terowong Pulau Pinang: Guan Eng Nafi Beri Tanah 50 Ekar Tetapi Beliau Sendiri Merasmikan Projek Syarikat Yang Beliau Beri Tanah Tersebut


https://youtu.be/UjuPxjivyDM

– Guan Eng berkata bahawa akhbar itu berbohong kerana tidak ada tanah negeri 50 ekar bernilai RM3 bilion yang dijual oleh syarikat pembinaan terowong SPV.
– Jika begitu, bagaimana beliau boleh berada di sana pada pelancaran projek hartanah bernilai RM15 bilion yang dibina di atas tanah seluas 50 ekar tersebut?
– Dan mengapa dia berada di sana sebagai saksi pada majlis menandatangani perjanjian SPV terowong untuk pra-penjualan 50 ekar untuk RM2.83 bilion kepada syarikat tersenarai?
– Atau adakah Guan Eng maksudkan akhbar itu berbohong kerana hanya RM2.83 bilion dan bukan RM3 bilion?

*****************
1. The Malaysian Insight melaporkan bahawa kerajaan Pulau Pinang hari ini membantah laporan berita bahawa pentadbiran telah membenarkan Syarikat Tujuan Khas (SPV) yang melaksana kontrak terowong bawah laut bagi pra-penjualan hak tanah negeri bernilai RM3 bilion.

2. Dalam pada itu, Guan Eng sekali lagi mengkritik The Star berkaitan laporan akhbar itu pada Rabu bahawa kerajaan negeri telah meluluskan pra-penjualan tanah bernilai RM3 bilion kepada syarikat kenderaan istimewa yang mengambil alih projek terowong itu.
https://www.themalaysianinsight.com/bahasa/s/32093/

3. Tanah yang dipersoalkan itu adalah tanah seluas 50 hektar di Persiaran Gurney yang sepatutnya diberikan sebagai bayaran kepada Syarikat Tujuan Khas (SPV) Bagi Pembinaan Terowong Dasar Laut Pulau Pinang setelah mereka menyelesaikan pembinaan 3 jalan raya yang termasuk didalam projek terowong.

4. Tanah ini kini sedang ditebus guna penambakan laut) oleh syarikat swasta yang lain tetapi secara kontrak, mereka perlu menyerahkan tanah ini kepada Kerajaan Negeri.

5. Oleh itu, ia merupakan pemilik hak tanah. Hak di bawah undang-undang serta perakaunan adalah dianggap sebagai aset dan mempunyai nilai – ia adalah sama dengan tanah sebenar apabila penambakan selesai.

6. Sehingga hari ini pada Jan 2018, SPV belum memulakan pembinaan mana-mana jalan raya, dengan itu hak tanah atau hak tanah belum dimilikinya. Mereka hanya boleh menuntut pemilikan penuh 50 ekar apabila mereka telah menyiapkan dengan sempurna semua 3 jalan raya tersebut.

7. Bagaimanapun, dengan kerjasama syarikat tersenarai, SPV mengumumkan projek GDV bernilai RM15 bilion di tanah ini pada 13 Ogos 2015 dengan disaksikan oleh Ketua Menteri Pulau Pinang.

http://www.themalaymailonline.com/money/article/consortium-zenith-inked-rm15-bil-wellness-resort-deal-in-penang

8. Dan pada 16 Januari 2016, syarikat SPV menandatangani untuk menjual keseluruhan 50 ekar kepada anak syarikat tersenarai itu dengan jumlah RM2.83 bilion (ok lah tidak tepat RM3 bilion seperti yang dilaporkan oleh The Star). Ketua Menteri Pulau Pinang juga menjadi saksi pada majlis menandatangani penjualan ini.

http://www.theborneopost.com/2016/01/16/ewein-subsidiary-acquires-land-worth-rm2-83-billion-in-penang/ dan sini: https://www.edgeprop.my/content/eweins-unit-buys-50-acres-land-penang-rm283-bil

9. Urusniaga tanah seluas 50 ekar ini juga diumumkan kepada Bursa Malaysia oleh syarikat tersenarai:

http://www.bursamalaysia.com/market/listed-companies/company-announcements/4976409

10. Kehadiran Ketua Menteri dalam pengumuman projek dan penandatanganan penjualan tanah dapat ditafsirkan sebagai secara tidak langsung memberikan persetujuan, jika tidak hendak dikatakan kelulusan.

11. Di sekitar kawasan tanah seluas 50 hektar ini, Kerajaan Pulau Pinang juga mengumumkan projek bernilai RM8 bilion yang akan dibiayai dengan kos mereka sendiri termasuk projek Gurney Wharf, jalan raya 8 lorong yang mereka tafsirkan akan menelan kos RM4.00 juta dan 19.5km Lebuh raya Pan-Island Link yang menghubungkan ke lapangan terbang dengan kos RM7.5 bilion (atau RM389 juta bagi 1km).

 

12. Kesemua infrastruktur ini yang diumumkan dan dibayar oleh Kerajaan Negeri Pulau Pinang dijangka memberi nilai tambah kepada tanah seluas 50 ekar yang dimiliki 100 peratus swasta manakala kerajaan negeri tidak mempunyai kepentingan sama sekali.

13. Saya percaya ini adalah apa yang SPRM sedang menyiasat jika terdapat apa-apa salah laku dalam pengaturan ini

Eric See-To.

***********
Rujukan:
http://pakdin.my/kajian-projek-terowong-dasar-laut-pulau-punang-terlalu-mahal-lima-kali-ganda-sprm/

http://pakdin.my/video-kes-terowong-guan-eng-kata-sesen-pun-belum-bayar-exco-kata-dah-bayar-rm200-juta-dalam-bentuk-tanah/

http://pakdin.my/terowong-pulau-pinang-pengarah-bergelar-datuk-direman-6-hari/

http://pakdin.my/projek-tidak-munasabah-terowong-pulau-pinang-akhirnya-diserbu-oleh-sprm/

http://pakdin.my/naib-presiden-pcm-mengemukakan-dokumen-baru-kepada-sprm-berkaitan-projek-terowong-pulau-pinang/

(Visited 4 times, 1 visits today)

Artikel berkaitan

Check Also

Hamzah Zainuddin mengaku menjadi broker 36 Ahli Parlimen BN melompat

Hamzah Zainuddin mengesahkan beliau adalah broker 36 ahli Parlimen BN menandatangi surat menyokong Mahathir sebagai …

28 comments

  1. Mohamed Zuhri Amir

    Cina klu tak menipu bkn cina???

  2. Azizan Mahmud

    Babi kalau tk menyondol bukan lah babi..

  3. Yusoff Aziz

    Cina khinzir
    Tipu dah jd amalan hidup
    Tak menipu bukan cina lah

  4. Daeng Zaek

    Dh tahu dia penipu buatpa ikut dh tua bodoh lagi.

  5. Achmad Achmad

    Hantar balik naik perahu je ke tanah besau tu..musibat

  6. Khairul Izlan

    Klu pmbngkang cepat bt keja,klu kena kt geng sndiri bt halai balai..mcm sial,jgn ingt rakyat bangang mcm ag n macai..

  7. Mohd Affendi Ismail

    Dah tau PH pun ade pemimpin yg lahanat mcm ni pun lagi mau sokong ka?

  8. Bakh Kamal

    Pasal dia pun satu perangai mcm si Lim kut…set set denial simdrom

  9. Halim Pakeer

    HAPUSKAN PEMBANGKANG ME NI PUUUUUU TAK HABIS

  10. Md Sham

    jika akhbar bohong saman lah… menafikan wt apa… nmpk sgt gone end yg bohong…

  11. Zulhelmi Sulaiman

    Siasat…. jgn leka sprm… siasat habis habisan… bila lagi kita nk buktikan yang dia nie x la baik mana pun…. ckp pandai… otak kosong

  12. Zulhelmi Sulaiman

    Siasat…. jgn leka sprm… siasat habis habisan… bila lagi kita nk buktikan yang dia nie x la baik mana pun…. ckp pandai… otak kosong

  13. Achmad Achmad

    #KhairulIzlan ni memg sah sah bangsat melayu yang kategori macai tahap najis

  14. Achmad Achmad

    #WangSweiKien luni bangsat langsi masohai..pigi balik balik tanah besaula..naik perahu..wa ada perahu dipenang port..lu langsi lu bole mampus

  15. Shyfull

    Rompakan besar besaran

  16. Halim Pakeer

    Olang2 PENANG, BAHALOL XXXX LAH DA PIG LAGIIIIIII Per ca ya lahhhhhhhhhhhhh

  17. Azli Mohd Naser

    tgk muka pun layak sgt jd cai dap

  18. Khairul Izlan

    Alhamdulillah,klu anda pk sy sokong dap silap la..dhla korg smua dh diprbodohkn,masih xsedaq.sama2 kita turunkn KERAjaan KLEPToKRASi pru nt..peace

  19. Achmad Achmad

    #KHAIRULIZLAN kalau sehari 2 baru nak melalak dalam arena politik ni wa rasa lu layak digelar anjing menyalak bukit..wa tengok lu pun wa dah tahu..setakat melalak dalam alam maya tapi macam tin kosong elok lu #cermin diri..lu ni senang cakap hingusan baru nak meleleh..1 lg kalau lu tak pernah turun dan lalui tahun 1998 wa rasa lu senyap jela…lu menggambarkan lagi kebodohan akai dan pemikiran lu..

  20. Khairul Izlan

    Alhamdulillah Achmad Achmad,anda saja yg tahu smuanya.anda bijak,semoga anda diberikn petunjuk..jgn menilai sseorg dari luaran,anda pn patut cermin diri anda.jgn kata2 anda akn terbalik ke anda semula.xprlu la nk tnjuk kemas dgn bangsa sndiri.buang rasa iri n lagak sombong anda.

  21. Achmad Achmad

    Haha..nila taraf budak hingusan..#cermin diri..dah macam anjing tersepit tengoknya..taraf macai tepi jalan jer…silapla lu melalak melalak..

  22. Achmad Achmad

    BETULKAN DIRI SENDIRI TU DULU KALAU NAK BETULKAN ORG LAIN..BUDAK2 HINGUSAN MACAM #Khairul Izlan ni nak berjuang utk bangsa melayu dan agama jauhla macam langit dan bumi…nila org kata spesise budak #wechat dan #instagram..sel-sel otak lambat berhubung..????

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: