Kes Rasuah Terowong Pulau Pinang: Guan Eng Nafi Beri Tanah 50 Ekar Tetapi Beliau Sendiri Merasmikan Projek Syarikat Yang Beliau Beri Tanah Tersebut


https://youtu.be/UjuPxjivyDM

– Guan Eng berkata bahawa akhbar itu berbohong kerana tidak ada tanah negeri 50 ekar bernilai RM3 bilion yang dijual oleh syarikat pembinaan terowong SPV.
– Jika begitu, bagaimana beliau boleh berada di sana pada pelancaran projek hartanah bernilai RM15 bilion yang dibina di atas tanah seluas 50 ekar tersebut?
– Dan mengapa dia berada di sana sebagai saksi pada majlis menandatangani perjanjian SPV terowong untuk pra-penjualan 50 ekar untuk RM2.83 bilion kepada syarikat tersenarai?
– Atau adakah Guan Eng maksudkan akhbar itu berbohong kerana hanya RM2.83 bilion dan bukan RM3 bilion?

*****************
1. The Malaysian Insight melaporkan bahawa kerajaan Pulau Pinang hari ini membantah laporan berita bahawa pentadbiran telah membenarkan Syarikat Tujuan Khas (SPV) yang melaksana kontrak terowong bawah laut bagi pra-penjualan hak tanah negeri bernilai RM3 bilion.

2. Dalam pada itu, Guan Eng sekali lagi mengkritik The Star berkaitan laporan akhbar itu pada Rabu bahawa kerajaan negeri telah meluluskan pra-penjualan tanah bernilai RM3 bilion kepada syarikat kenderaan istimewa yang mengambil alih projek terowong itu.
https://www.themalaysianinsight.com/bahasa/s/32093/

3. Tanah yang dipersoalkan itu adalah tanah seluas 50 hektar di Persiaran Gurney yang sepatutnya diberikan sebagai bayaran kepada Syarikat Tujuan Khas (SPV) Bagi Pembinaan Terowong Dasar Laut Pulau Pinang setelah mereka menyelesaikan pembinaan 3 jalan raya yang termasuk didalam projek terowong.

4. Tanah ini kini sedang ditebus guna penambakan laut) oleh syarikat swasta yang lain tetapi secara kontrak, mereka perlu menyerahkan tanah ini kepada Kerajaan Negeri.

5. Oleh itu, ia merupakan pemilik hak tanah. Hak di bawah undang-undang serta perakaunan adalah dianggap sebagai aset dan mempunyai nilai – ia adalah sama dengan tanah sebenar apabila penambakan selesai.

6. Sehingga hari ini pada Jan 2018, SPV belum memulakan pembinaan mana-mana jalan raya, dengan itu hak tanah atau hak tanah belum dimilikinya. Mereka hanya boleh menuntut pemilikan penuh 50 ekar apabila mereka telah menyiapkan dengan sempurna semua 3 jalan raya tersebut.

7. Bagaimanapun, dengan kerjasama syarikat tersenarai, SPV mengumumkan projek GDV bernilai RM15 bilion di tanah ini pada 13 Ogos 2015 dengan disaksikan oleh Ketua Menteri Pulau Pinang.

http://www.themalaymailonline.com/money/article/consortium-zenith-inked-rm15-bil-wellness-resort-deal-in-penang

8. Dan pada 16 Januari 2016, syarikat SPV menandatangani untuk menjual keseluruhan 50 ekar kepada anak syarikat tersenarai itu dengan jumlah RM2.83 bilion (ok lah tidak tepat RM3 bilion seperti yang dilaporkan oleh The Star). Ketua Menteri Pulau Pinang juga menjadi saksi pada majlis menandatangani penjualan ini.

http://www.theborneopost.com/2016/01/16/ewein-subsidiary-acquires-land-worth-rm2-83-billion-in-penang/ dan sini: https://www.edgeprop.my/content/eweins-unit-buys-50-acres-land-penang-rm283-bil

9. Urusniaga tanah seluas 50 ekar ini juga diumumkan kepada Bursa Malaysia oleh syarikat tersenarai:

http://www.bursamalaysia.com/market/listed-companies/company-announcements/4976409

10. Kehadiran Ketua Menteri dalam pengumuman projek dan penandatanganan penjualan tanah dapat ditafsirkan sebagai secara tidak langsung memberikan persetujuan, jika tidak hendak dikatakan kelulusan.

11. Di sekitar kawasan tanah seluas 50 hektar ini, Kerajaan Pulau Pinang juga mengumumkan projek bernilai RM8 bilion yang akan dibiayai dengan kos mereka sendiri termasuk projek Gurney Wharf, jalan raya 8 lorong yang mereka tafsirkan akan menelan kos RM4.00 juta dan 19.5km Lebuh raya Pan-Island Link yang menghubungkan ke lapangan terbang dengan kos RM7.5 bilion (atau RM389 juta bagi 1km).

 

12. Kesemua infrastruktur ini yang diumumkan dan dibayar oleh Kerajaan Negeri Pulau Pinang dijangka memberi nilai tambah kepada tanah seluas 50 ekar yang dimiliki 100 peratus swasta manakala kerajaan negeri tidak mempunyai kepentingan sama sekali.

13. Saya percaya ini adalah apa yang SPRM sedang menyiasat jika terdapat apa-apa salah laku dalam pengaturan ini

Eric See-To.

***********
Rujukan:
http://pakdin.my/kajian-projek-terowong-dasar-laut-pulau-punang-terlalu-mahal-lima-kali-ganda-sprm/

http://pakdin.my/video-kes-terowong-guan-eng-kata-sesen-pun-belum-bayar-exco-kata-dah-bayar-rm200-juta-dalam-bentuk-tanah/

http://pakdin.my/terowong-pulau-pinang-pengarah-bergelar-datuk-direman-6-hari/

http://pakdin.my/projek-tidak-munasabah-terowong-pulau-pinang-akhirnya-diserbu-oleh-sprm/

http://pakdin.my/naib-presiden-pcm-mengemukakan-dokumen-baru-kepada-sprm-berkaitan-projek-terowong-pulau-pinang/

28 Replies to “Kes Rasuah Terowong Pulau Pinang: Guan Eng Nafi Beri Tanah 50 Ekar Tetapi Beliau Sendiri Merasmikan Projek Syarikat Yang Beliau Beri Tanah Tersebut

    1. #KHAIRULIZLAN kalau sehari 2 baru nak melalak dalam arena politik ni wa rasa lu layak digelar anjing menyalak bukit..wa tengok lu pun wa dah tahu..setakat melalak dalam alam maya tapi macam tin kosong elok lu #cermin diri..lu ni senang cakap hingusan baru nak meleleh..1 lg kalau lu tak pernah turun dan lalui tahun 1998 wa rasa lu senyap jela…lu menggambarkan lagi kebodohan akai dan pemikiran lu..

  1. Facebook Comments