Home / :: BLOG :: / Mahathir Gelar Mufti Kafir Sebab Tak Tegur Hadi

Mahathir Gelar Mufti Kafir Sebab Tak Tegur Hadi

Mahathir Mohamad mendakwa amanat Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang adalah punca berlakunya tragedi berdarah Memali.

Pada masa sama, bekas perdana menteri itu menempelak sikap mufti yang membisu ketika ‘Amanat Hadi’ dikeluarkan semasa peristiwa itu berlaku.

“Mufti kafir sebab mufti tidak tegur PAS ketika Amanat Hadi dikeluarkan. Mufti pun bukan orang PAS, jadi mufti pun kafir.

“Saya harap mufti juga kena bertanggungjawab terhadap peristiwa Memali kerana tidak berani bercakap tentang Amanat Hadi,” tegasnya.

Bagaimanapun Dr Mahathir tidak menamakan mufti berkenaan.

Mengimbas kembali tragedi yang berlaku pada November 1985 itu, Pengerusi Pakatan Harapan itu menyifatkan ‘Amanat Hadi’ berjaya meracuni penyokongnya menjadi taksub dengan dakyah orang Islam lain sebagai kafir sehingga menyebabkan empat orang anggota Polis terbunuh.

Beliau berkata demikian pada ucapan pergulungan di Perhimpunan Agung Tahunan PPBM di Shah Alam, Sabtu.

Justeru, Dr Mahathir mendakwa Hadi adalah orang yang perlu bertanggungjawab sehingga berlakunya tragedi berdarah tersebut yang didakwa memperalatkan Islam untuk kepentingan peribadi dan PAS.

Sebelum ini, PAS meminta kerajaan menubuhkan Suruhanjaya DiRaja (RCI) bagi menyiasat tragedi berdarah Memali, pada 19 November 1985 yang mengorbankan 18 orang, termasuk empat anggota polis, berpuluh cedera dan penahanan beratus ahli parti itu.

Sesi pergulungan itu juga dilihat telah dipergunakan Dr Mahathir untuk melepaskan geram terhadap PAS susulan tindakan parti itu yang mengambil pendekatan mesra UMNO dan memutuskan tidak menyertai PH pada PRU ke-14 nanti.

 

 

(Visited 16 times, 1 visits today)

Artikel berkaitan

24 comments

  1. Abd Mutalib

    Gempar.lidah syaitan menipu…madey kata kalu ikut amanat hadi.mufti pun boleh kapir..itu x sama dengan madey kata mufti kapir…lidah syaitan bodoh.ayat mudah pun x paham..mcm mana boleh jadi macaimaya

  2. Rosli Hashim

    Kesian orang tua INI dah dekat habis umur masih nak urus dunia nak kata tak ada Anak ! Ramai Anak lepas aja kat Anak urus masa u Dan nak habis

  3. Pak Arab

    Hang p bunuh org kg memali…lepas tu hang tuduh org lain pulak puncanya…ada akai ka

  4. Izhar Ali

    Orang. Memali. Kirim. Salam. Byk. Byk. Dgn. Madey. Kutty. Karala. Nyanyuk.

  5. Roslan Jaafar

    BANGSAT la orang tua ni xsedar dek unto g

  6. Ariff Shah

    anjing anjing dapig dan ph. otak kat jubo babi. itu sebab terlalu bodoh.

  7. Johari Johari

    Mufti pon dio kato kafir sobab tak nyobolahi dio masak tak ado asam

  8. Rozali Rahim

    Betul lah tu…sbb hadi kata org islam x masuk PAS adalah kapiq…

  9. Kerambit Jahat

    Tu ja ka info anda kikikiki… ” the new troopers of macai, ” but very stupidest Hahahahahahah

  10. Kerambit Jahat

    Wahaaaaa… ramai ahli gua mcm aku… proff pakar sejarah…

  11. Zaharul Zanzaiedi Hj Zakaria

    pusing lg admin jgn x pusing..teruskn pusing dgn statement2 yg ada mudah2n bonus 3 bln kali ni..kasi spin baik 1 kali

  12. Yusman Man

    Kepala Bapak Kau macai2 Umnongok…!! Buat lh pa dn katalh pa pn x kn merubah sokongan rakyat pd TM…!

  13. Jaka Bayu Indera

    Ni roslan hang faham atau tak..hang baca atau x..
    Antara menyebut jika ikut amanat hadi mufti lun blh kafir..bukan dia sebut mufti kafir..hang faham x..

    “Mufti kafir sebab mufti tidak tegur PAS ketika Amanat Hadi dikeluarkan. Mufti pun bukan orang PAS, jadi mufti pun kafir.

    “Saya harap mufti juga kena bertanggungjawab terhadap peristiwa Memali kerana tidak berani bercakap tentang Amanat Hadi,” tegasnya.

    Hang faham x ayat ni..

  14. Jaka Bayu Indera

    “Mufti kafir sebab mufti tidak tegur PAS ketika Amanat Hadi dikeluarkan. Mufti pun bukan orang PAS, jadi mufti pun kafir.

    “Saya harap mufti juga kena bertanggungjawab terhadap peristiwa Memali kerana tidak berani bercakap tentang Amanat Hadi,” tegasnya.

    Az-What Abd Kadir faham xayat ni?…

  15. Az-What Abd Kadir

    Hahahahaha….. jd kafir lah mufti tu ye..?

  16. Alias Abdullah

    Jgn marah dia. Nanti dia jawab dia tak tau.

  17. Roslan Jaafar

    Ni mahdir gelar mufti kapiaq sbb mufti xnak tegok Hadi…la ni aku marah kat tun madiaq yg betoi dah xbetoi..sbb dia cakap mufti pulak kapiaq…PH dan PAS kan xsubulu…wihh aku dok komen ja bkn aku benci tapi aku marah ckp orang sana sini KAPIAQ

  18. Sheikh Ahmad

    cucu tido ngn anjing tu kna tgur dlu,

  19. Ahmad Ibrahim

    Kematahan hanya kerana PAS tak masuk PH……Haha

  20. Abdul Jalil

    Kita dah faham sangat perangai tundoh tu mana tak sebulu dengan di macam2 tomahan la dapat. Tondoh(tun mahathir bodoh)

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.