Home / :: BLOG :: / #PRKDUNSungaiKandis: Bangkit pertahan hak Melayu

#PRKDUNSungaiKandis: Bangkit pertahan hak Melayu

#UndiBarisanNasional #TolakKerajaanTomato

PILIHAN Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Kandis yang akan berlangsung esok bukan sekadar proses bagi menyuburkan amalan demokrasi di negara ini.

Ia bukan sahaja mahu mencari pengganti Allahyarham Mat Shuhaimi Shafiei yang menang kerusi itu dalam Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) pada 9 Mei lalu dan meninggal dunia akibat kanser kira-kira dua bulan kemudian.

Sepintas lalu, DUN itu merupakan kubu kuat PKR yang telah memenangi kerusi tersebut sejak 2008 dan dalam PRU-14 walaupun dengan nama baharu selepas persempadanan semula, Allahyarham Mat Shuhaimi masih mampu memenangi kerusi itu dengan majoriti kira-kira 12,000 undi.

PRK itu sekali pun jika PKR tewas, tidak akan membawa sebarang perubahan terhadap kerajaan negeri Selangor kerana Pakatan Harapan (PH) menguasai 51 daripada 56 kerusi kerusi dalam DUN Selangor.

Namun ada mesej penting daripada keputusan PRK tersebut iaitu suara orang Melayu pasca PRU-14 sama ada mereka sedar atau sebaliknya tentang keputusan-keputusan kerajaan PH yang menyesakkan mereka.

Benar, orang Melayu telah membuat keputusan dalam PRU-14 dan sebahagiannya bersekongkol dengan bukan Melayu menolak kerajaan BN.

Ketika itu ia lebih kepada sentimen isu 1MDB, cukai barang dan perkhidmatan (GST), kos sara hidup dan janji-janji manis PH mahu menghapuskan tol dan menurunkan harga minyak.

Namun mereka tidak pernah menyangka kemenangan PH turut menyaksikan bagaimana institusi raja-raja Melayu dan agama goyah seketika apabila desakan agar perkenan Yang di-Pertuan Agong disegerakan dalam pelantikan jawatan tertinggi kerajaan, Jabatan Kemajuan Islam (Jakim) mahu dikaji semula relevan penubuhannya, jawatan utama seperti Ketua Hakim Negara dan Peguam Negara diberikan kepada bukan Melayu, timbulnya suara agar dilaksana hak sama rata untuk semua kaum dan Sijil Peperiksaan Bersama (UEC) sekolah swasta Cina dipercepatkan pengiktirafannya.

Kesemua tindakan itu benar-benar mencabar hak istimewa orang Melayu dari segi kontrak sosial Perlembagaan Persekutuan yang dipersetujui selama ini malah mereka yang membangkitkan isu pribumi itu akan dilabel sebagai rasis dan tidak sehaluan dengan semangat Malaysia baharu.

Selain menjadi medan referendum menuntut janji 100 hari manifesto PH, PRK itu juga akan menjadi landasan penting bagi orang Melayu menyatakan bantahan terhadap dasar-dasar kerajaan baharu.

Sekarang bukan masanya untuk orang Melayu terlalu emosi dengan politik kebencian sesama sendiri sebaliknya mereka perlu bersatu memastikan kerajaan PH tidak meneruskan dasar-dasar yang merugikan hak bumiputera.

BN telah menerima hukumannya dalam PRU-14 tetapi janganlah ketika orang Melayu bersorak gembira, sedikit demi sedikit kampung mereka tergadai.

Ingatlah keputusan yang dibuat bukan untuk esok sahaja tetapi orang Melayu sebenarnya mempertaruhkan masa depan anak cucu mereka.

(Visited 8 times, 1 visits today)

Artikel berkaitan

81 comments

  1. Muhamad Syafiq Noh

    Hidup Din bacul tua.. wayang je semua tu bacul tua

  2. Kuzaini Adam

    Pakdin jilat jubo tahik aku Ni klu lalokman umnongok boleh dpt undi lebih dari calon umnongok pru 14 Ari tu yang dpt 9 ribu lebih undi..silap2 haribulan lalokman hilang deposit ngan teloq2 dia pun hilang…wakaka..

  3. Kuzaini Adam

    Pakdin jilat jubo tahik aku Ni klu lalokman umnongok boleh dpt undi lebih dari calon umnongok pru 14 Ari tu yang dpt 9 ribu lebih undi..silap2 haribulan lalokman hilang deposit ngan teloq2 dia pun hilang…wakaka..

  4. Kuzaini Adam

    Pakdin jilat jubo tahik aku Ni klu lalokman umnongok boleh dpt undi lebih dari calon umnongok pru 14 Ari tu yang dpt 9 ribu lebih undi..silap2 haribulan lalokman hilang deposit ngan teloq2 dia pun hilang…wakaka..

  5. Kuzaini Adam

    Pakdin jilat jubo tahik aku Ni klu lalokman umnongok boleh dpt undi lebih dari calon umnongok pru 14 Ari tu yang dpt 9 ribu lebih undi..silap2 haribulan lalokman hilang deposit ngan teloq2 dia pun hilang…wakaka..

  6. Mohan Nishan

    Sampai hari ini kedudukan orang melayu sejak 9 may 2018 tidak tergugat. Apa cerita baru nie?

  7. Mohan Nishan

    Yg tergugat hanya ahli bn dan umno saja.

  8. Sc Tey

    Hak orang melayu Umno sendiri yang kebas, agar BN tergolek di sg kandis.

  9. Zaiful Bahrina Smokie Zaiful

    huahuahuahuahua…pertahan hak melayu?huhuauahuauuahua..melayu mna?umno?…huahuahuahua

  10. Zainal Abidin Penjual Kereta

    undi lah geng samseng kg dusun,penyamun perompak dan penipu

  11. Zainal Abidin Penjual Kereta

    undi lah geng samseng kg dusun,penyamun perompak dan penipu

  12. Zainal Abidin Penjual Kereta

    undi lah geng samseng kg dusun,penyamun perompak dan penipu

  13. Adie Ilham

    Diri sendiri calon tu pun tahu apa tu melayu,faham2 je la Admin tua

  14. Adie Ilham

    Diri sendiri calon tu pun tahu apa tu melayu,faham2 je la Admin tua

  15. Nadarajan Arjunan

    Jangan bangit dan pertahankan hak penyamun.

  16. Nadarajan Arjunan

    Jangan bangit dan pertahankan hak penyamun.

  17. Nadarajan Arjunan

    Jangan bangit dan pertahankan hak penyamun.

  18. Pokcit Ya Abe Ya

    Sayangi umno undilah Umno
    Sebab Umno yg terbaik

  19. Pokcit Ya Abe Ya

    Sayangi umno undilah Umno
    Sebab Umno yg terbaik

  20. Pokcit Ya Abe Ya

    Sayangi umno undilah Umno
    Sebab Umno yg terbaik

  21. Ayob Abd Majid

    60 tahun habis rezab melayu umno jual lagi cerita mau pertahankan hak melayu

  22. Ahmadsaaripuddin Cheman

    Terbaik Datuk Adam dulu kinifan selamat nya

  23. Ahmadsaaripuddin Cheman

    Terbaik Datuk Adam dulu kinifan selamat nya

  24. Ahmadsaaripuddin Cheman

    Terbaik Datuk Adam dulu kinifan selamat nya

  25. Goh Anthony

    He shows no credibility ONLY HATE NEWS! A DAMP BIG FAILURE-Najibstyle!

  26. Abuya Abu

    Hahaha.. Hahaha.. Hahahaha.. Padan muka kalahhhh… Huuu..

  27. Abuya Abu

    Hahaha.. Hahaha.. Hahahaha.. Padan muka kalahhhh… Huuu..

  28. Awg Machor

    Ni semua punca pengundi tak keluar mengundi ni kalau tak bn dah boleh menang dah?..
    #kbk

  29. Awg Machor

    Ni semua punca pengundi tak keluar mengundi ni kalau tak bn dah boleh menang dah?..
    #kbk

  30. Melo Dy

    Tahniah BN kerana telah berjaya meningkatkan majoriti BN di sana

  31. Melo Dy

    Tahniah BN kerana telah berjaya meningkatkan majoriti BN di sana

  32. Alias Ariffin

    Ramai juga yang suka kepada Dato Lokman, tahniah

  33. Muhamad Norzia Zia

    Kpla bpk ko.. Najib gadai eset kt Cina knpa s.besi tnh di 9hektar sapa punya agkra..umno jgn putar belit la..mmg la jnji100 hri utg negara byk sapa punya angkara

  34. Abdul Hadi Gani

    #awaspesakitmental calon bn sedang mendahului calon bebas dgn majoriti yg amat besar harapan utk calon bn adalah tinggi.

  35. Abdul Hadi Gani

    #awaspesakitmental calon bn sedang mendahului calon bebas dgn majoriti yg amat besar harapan utk calon bn adalah tinggi.

  36. Hanafi Mohamad

    Ooi….. dah kalah sudah la. Pergi tidur.

  37. Hanafi Mohamad

    Ooi….. dah kalah sudah la. Pergi tidur.

  38. Hanafi Mohamad

    Ooi….. dah kalah sudah la. Pergi tidur.

  39. Aiman Armani

    PRU 14 kalah
    PRK sg kandis kalah gak..
    Pasni PRK balakong kalah..
    Pastu PRK seri setia pun kalah lagi…apa nk jadi BN ni daaa..kahkahkahkah Haaaaa!!! APALAGI TEPUKKKK!!!

  40. Vera Veri

    Kami undi PH ni bukan pasal tol, minyak, SST, dll.
    TAPI
    KAMI NAK HAPUSKAN NAJIB DAN GENG GENG KLEPTOnya
    KAMI NAK KALAHKAN UMNO serta budaya pembohongan bongkak, sombong, ego serta budaya rasuah dan skandalnya.
    Begitu juga dengan sindrom penafian yg sekian lama diamalkan.

    Sebab UMNOlah nama negara busuk dimerata dunia. Takde tersimpan pun walau sekelumit rasa malu atas sifat kesedaran. Sebaliknya semakin lantang ego, sombong dan bongkak mereka walaupun Allah telah tunjukkan pengajaran. Ini padahnya.

    Modal mereka Kafir DAPig, manifesto 100 hari dan fitnah terhadap peribadi Tun sedikit pun
    tak akan dapat meruntuhkan semangat, azam,
    dan kesetiakawanan PH dalam membawa negara kita ke arah millennium dan era MALAYSIA BARU.
    In sya Allah.

  41. Vera Veri

    Kami undi PH ni bukan pasal tol, minyak, SST, dll.
    TAPI
    KAMI NAK HAPUSKAN NAJIB DAN GENG GENG KLEPTOnya
    KAMI NAK KALAHKAN UMNO serta budaya pembohongan bongkak, sombong, ego serta budaya rasuah dan skandalnya.
    Begitu juga dengan sindrom penafian yg sekian lama diamalkan.

    Sebab UMNOlah nama negara busuk dimerata dunia. Takde tersimpan pun walau sekelumit rasa malu atas sifat kesedaran. Sebaliknya semakin lantang ego, sombong dan bongkak mereka walaupun Allah telah tunjukkan pengajaran. Ini padahnya.

    Modal mereka Kafir DAPig, manifesto 100 hari dan fitnah terhadap peribadi Tun sedikit pun
    tak akan dapat meruntuhkan semangat, azam,
    dan kesetiakawanan PH dalam membawa negara kita ke arah millennium dan era MALAYSIA BARU.
    In sya Allah.

  42. Abd Wahab

    Yg PASTI BN Dah dTolak…..Pasca PRU14
    Semua FITNAH UMNGOK X dapat d terima RAKYAT……..

  43. Abd Wahab

    Yg PASTI BN Dah dTolak…..Pasca PRU14
    Semua FITNAH UMNGOK X dapat d terima RAKYAT……..

  44. Suhaimi Yunus

    dengan tomato pun blh kalah..apala..

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.