Shafie Apdal Melalut Tanpa Fakta Sebenar Di Parlimen

Hari ini adalah salah satu daripada hari-hari yang sangat jarang berlaku bahawa saya berharap saya adalah seorang Ahli Parlimen dan boleh taruk Shafie Apdal di Dewan Rakyat.

Shafie telah menyampaikan terlalu banyak pembohongan di Parlimen dan sepatutnya beliau diambil tindakan menghina Parlimen kerana berulang-ulang berbohong.

Di antaranya ialah:

1) Shafie mendakwa 60% daripada Bandar Malaysia telah dijual kepada China.

Ini tidak benar. 60% daripada Bandar Malaysia telah dijual kepada 60-40 konsortium Iskandar Waterfront Holdings (IWH) dan kumpulan China Railway.

Pemegang saham IWH adalah 40% oleh Kumpulan Prasarana Rakyat Johor (KPRJ ) dan 60% Tan Sri Dato ‘Lim Kang Hoo.

40% masih di pegang oleh 1MDB atau MOF Inc (sekiranya saham dipindahkan), 36% IWH dan 24% CREC. Oleh itu, pemilikan projek utama adalah 76% Malaysia dan 24% China.

2. Shafie mendakwa 1MDB hanya ada Arul Kanda seorang pekerja dan tidak mewujudkan peluang pekerjaan manakala bail-out untuk Proton dan MAS membantu menyelamatkan pekerja.

Pertama, tidak seperti Proton dan MAS, 1MDB tidak pernah di bail-out oleh kerajaan.

Mungkin Shafie Apdal tidak pergi ke Sendayan untuk melihat pangkalan udara baru sedang dibina atau 7 kemudahan tentera yang lain di seluruh negara yang sedang dalam pembinaan sekarang yang dibiayai oleh 1MDB sebagai sebahagian daripada perjanjian pertukaran dengan MINDEF?

Beribu-ribu pekerja di TRX sekarang yang sedang berusaha disiapkan secepat mungkin atau puluhan ribu pekerjaan yang akan diwujudkan apabila TRX mula beroperasi dalam suasana pelaburan asing yang datang daripada Australia, Indonesia dan Hong Kong?

Adakah hanya Arul Kanda bekerja di sana.

Bagi MAS, ianya terpaksa diselamatkan disebabkan oleh salah urus Mahathir sebelum ini. Proton, walaupun banyak peluang pekerjaan diwujudkan, rakyat terpaksa menanggung kos yang besar yang terpaksa membayar harga tinggi untuk spesifikasi rendah daripada harga kereta selama beberapa dekad yang jumlah keseluruhan kira-kira RM300 bilion. Sekiranya Proton tidak diselamatkan, pekerja masih boleh pergi ke PERODUA atau lain-lain syarikat pemasang kereta tempatan. Wang rakyat yang dijimatkan sekiranya Proton di tutup boleh digunakan untuk pelaburan lain yang lebih produktif yang juga akan mewujudkan peluang pekerjaan.

3. Shafie mendakwa bahawa Sabah dan Sarawak adalah negeri-negeri yang paling miskin dan mereka sedang disalah urus.

Jauh menyimpang dan tidak betul. Sabah mencatatkan pertumbuhan Gaji median kedua tertinggi 37.5% dan Sarawak mencatatkan 26% pertumbuhan gaji sejak 2010 – berbanding dengan hanya 17.2% bagi Pulau Pinang dan 20.8% bagi Selangor.

Berasaskan pendapatan isi rumah median, Sabah sekali lagi mencatat pertumbuhan pendapatan isi rumah kedua tertinggi 81.3% manakala Sarawak mencapai 57.8% – mengatasi Selangor dan Pulau Pinang.

Pada asas per kapita KDNK, Sarawak dan Sabah bukan negeri yang paling miskin. Sarawak sebenarnya negeri ke-4 terkaya dan mempunyai per kapita KDNK sebanyak RM44k – sama dengan Pulau Pinang. Walaupun Sabah mencatatkan RM19,700 – lebih tinggi daripada Kedah dan Kelantan.

Kadar kemiskinan tegar di Sabah juga menurun daripada 19.2% pada tahun 2009 kepada hanya 3.9% pada tahun 2014.

Manakala di Sarawak, kadar kemiskinan tegar juga berkurangan daripada 5.3% kepada 0.6%.

Malah, Sabah mempunyai rizab negeri RM2.33 bilion pada 2014 – hampir dua kali ganda daripada Pulau Pinang manakala Sarawak mempunyai rizab sebanyak RM27 bilion pada tahun 2014 – atau lebih kurang 8 kali lebih tinggi daripada Selangor.

Juga diakui ramai bahawa selepas diabaikan oleh Menteri yang sebelum ini selama dua dekad, Sabah dan Sarawak telah menerima bantuan dan pembangunan yang lebih besar daripada Kerajaan Persekutuan sejak 2009.

Jadi, bagaimana Shafie Apdal mewajarkan bahawa Sabah dan Sarawak adalah negeri termiskin dan sedang disalah urus?

Hanya kerana mereka mempunyai imuniti parlimen, kita tidak boleh membenarkan orang ini bercakap bohong di Parlimen kerana ia hanya akan dilaporkan sebagai fakta dalam berita media. Memetik dia juga meyakinkan orang ramai bahawa dia adalah seorang PEMBOHONG!

20161025-shafie-apdal-bohong-diparlimen

Berkaitan

142 COMMENTS

  1. Tidak kah Sabah Sarawak seharus nya menjadi antara yg terkaya diMalaysia admin…sila rujuk sumbangan Sabah Sarawak dari sejak Malaysia terbentuk berbanding negeri lain dlm Malaysia??-rujuk fakta admin.

    • Di srwk yg kaya gabnor srwk. Rumah besar, ladang besar, kereta besar, aset besar n isteri pun besar.
      Rakyat srwk masih dgn budaya hutan

  2. Masa dlm kerajaan masing2 menikus…bila dh dibuang dari kerajaan masing2 nk tunjuk teror berhujah…dasar hipokrit. Nyampah nengok muka manusia2 hipokrit ni

  3. Smsa dlm kbinet dlu ptutnya s afdal amek kish hl sbh n srwk. Mka xbrlaku lmbkn plarian sbh n srwk ke smnjung. Bikn semk je.
    Itu lh afdal yg xafdal.
    Kah007. Haprkkkkkkk.

  4. INI lah politik bila x satu kapal mula ckp mcm diri dia ja yg btul orng lain semua yg x btul,,tp ingat kami rakyat yg melihat dan menilai anda,,undi adalah rahsia,,

  5. Mohon menteri jawab di Parlimen…. jawab jgn tak jawab … Kita dah bagi undi kat dia biarlah Parlimentarian debate …. dpt duit tu

  6. Budaya hutan… APA .kaitan ngan poloitk…. Jangan biadap..menghina….kurang ajar..namanya….u..bahalul ada sekolah… Ke…orang cam.ni baik pi..mati ajer….

  7. Nasib baik dia kena buang dari kabinet, kalau tak rakyat tak tahupun penyelewengan yg di buat. Bagai meludah kelangit, terpalit kemuka sendiri. Sama sja dia org ni.

  8. mmg la melalut sbb pahlawan bugis cabut lari, kecut abis sbb takutkan perbahasan..dan menteri2 umno plak wat2 x faham.. memalukan betul ada perdana menteri camnie..

  9. Kita sandarkan kisah dongeng lalu. Tanggang anak durhaka.
    Adakh tanggang benar atau ibu sitanggang benar.
    Begitu jugalh dgn si sapi afdal durhaka kpd umno/bn.
    Knpa kita x percya pd majoriti.
    Knpa kita menidakan majoriti pilihan rakyat.

  10. Dia bukan bagus sangat dari dulu…bolih tak jelaskan walau pun satu jasa yang dia dah buat sepanjang jadi menteri senior untuk rakyat.

Leave a Reply

Terkini

Popular