Kereta elektrik China mula membimbangkan OPEC dan industri automotif lama dunia - pakdin.my

Kemunculan meluas dan besar-besaran kereta elektrik dari China membunyikan loceng penggera bagi negara pengeluar minyak, serta menimbulkan ancaman kepada negara dalam industri automotif lama dunia.

Lupakan tentang krisis perang yang berpanjangan di Ukraine dan pertikaian mengenai Laut China Selatan. Terdapat satu perkara yang mendesak yang memerlukan dunia untuk tergesa-gesa dan berfikir tentang bagaimana untuk menghadapi masa depan. Pencetus untuk perkara mendesak ini ialah kemunculan kereta elektrik China. Memerhati fenomena yang berlaku, ini lebih daripada sekadar penampilan kereta berkuasa baharu.

Kedudukan industri automotif lama dengan enjin pembakaran tenaga fosil tidak akan sama lagi. Ini seperti yang ditulis oleh Fortune, 5 September 2023. Produk automotif baharu daripada sedan hingga trak dijangka beralih kepada enjin berkuasa bateri yang boleh dicas semula.

China dan Tesla adalah pencetus utama kehadiran kereta elektrik (kenderaan elektrik). Pemain kereta elektrik baharu juga akan muncul dan bersaing untuk melakukan perkara yang sama. Negara yang menggunakan kereta elektrik tidak lagi dikuasai oleh Eropah, Amerika Syarikat, Jepun, Korea Selatan dan China. Pemain komoditi akan muncul dari negara yang tidak dapat dibayangkan, seperti Vietnam dengan VinFast Auto atau India dengan modal kenderaan elektriknya, Krishnagiri (The Telegraph, 26 September 2023).

Pasaran hari ini dan pada masa hadapan tidak lagi bergantung kepada Barat dan AS, tetapi merebak ke luar yang akan memberikan dorongan kuat untuk kemunculan pemain baharu. Sudah tentu, Volkswagen (VW), BMW, Hyundai, Nissan, dan syarikat automotif global utama yang lain telah mula beralih ke arah enjin berkuasa bateri.

Kesan seterusnya ialah permintaan terhadap tenaga fosil akan berkurangan. Lonceng kematian Pertubuhan Negara Pengeksport Petroleum (OPEC) dalam erti kata permintaan minyak yang semakin meningkat mula menimbulkan keraguan terhadap industri minyak. “OPEC berada dalam lingkaran kematian-kerana China,” tulis The Telegraph.

Wakil negara anggota OPEC menghadiri sidang akhbar selepas Mesyuarat ke-45 Jawatankuasa Pemantauan Bersama Menteri dan Mesyuarat Menteri OPEC dan Bukan OPEC ke-33 di Vienna, Austria pada 5 Oktober 2022.
Wakil negara anggota OPEC menghadiri sidang akhbar selepas Mesyuarat ke-45 Jawatankuasa Pemantauan Bersama Menteri dan Mesyuarat Menteri OPEC dan Bukan OPEC ke-33 di Vienna, Austria pada 5 Oktober 2022.

Pegawai di Arab Saudi dan OPEC tidak percaya dengan kenyataan bahawa permintaan minyak global akan terus meningkat. OPEC, bersama-sama Rusia, telah mengurangkan pengeluaran minyak mentah dunia sebanyak 2 juta tong sehari. Ini adalah lebih kurang sama dengan jumlah minyak mentah yang kini digantikan oleh penjualan kenderaan elektrik di seluruh dunia, menurut Bloomberg New Energy Finance.

Akan ada lagi pengurangan dalam penggunaan tenaga fosil. Kenderaan elektrik berada di landasan yang betul untuk mencapai 60 peratus bahagian pasaran daripada jumlah jualan kereta di pasaran automotif global dalam tempoh dua tahun dari sekarang.

OPEC dipukul dari kedua belah pihak. Kereta petrol dan diesel konvensional telah menjadi lebih cekap dan secara beransur-ansur menggantikan 1.4 bilion kereta model lama. BP berkata ini sahaja akan mengurangkan satu per sepuluh daripada jumlah permintaan minyak global menjelang 2040.

Kehadiran kenderaan elektrik kini mula memberi impak yang ketara. Jualan kenderaan elektrik di China sahaja telah mencapai 38 peratus daripada jumlah jualan semua kereta menjelang musim panas 2023. Badan pemikir China Chebai berkata bahawa jualan kenderaan elektrik akan mencapai 17 juta unit atau 60 peratus daripada jumlah pasaran China pada 2025 dan meningkat kepada 90 peratus pada 2030.

Li Xiang, pengasas Li Auto, pengeluar kereta China yang berkembang pesat, menganggarkan jualan kenderaan elektrik akan mencapai 80 peratus menjelang 2025. Kedua-dua China dan pesaingnya, kenderaan elektrik murah akan dipasarkan secara besar-besaran dan membanjiri pasaran Asia. Tenggara dan kebanyakan negeri Selatan.

Premis utama OPEC ialah kewujudan berbilion-bilion orang kelas pertengahan di negara-negara Asia yang sedang membangun akan lebih daripada mencukupi untuk mengimbangi kemerosotan penggunaan minyak di blok negara-negara kaya milik Pertubuhan Kerjasama Ekonomi dan Pembangunan (OECD). ). Idea ini lemah.

Penurunan penggunaan minyak dalam kereta dan bas mungkin berlaku lebih awal daripada yang dibayangkan oleh sesiapa sahaja. “OPEC seperti yang kita tahu ia mungkin berada di puncak lingkaran kematian,” sambung The Telegraph.

Perubahan ketara tentang kewujudan kereta elektrik telah muncul dalam tempoh 1.5 tahun yang lalu. Perubahan dalam komposisi pasaran automotif China adalah pencetusnya. Menjelang awal 2023, jumlah pengeluaran kereta elektrik China telah mencecah 20 juta unit.

Daripada 20 juta unit, 10 juta unit pertama dihasilkan secara perlahan. Ia mengambil masa 15 tahun untuk mencapai 10 juta unit pertama. Fasa kedua sebanyak 10 juta unit hanya mengambil masa satu tahun lima bulan atau melonjak sejak Februari 2022.

Seperti yang dipetik oleh China Daily, 7 April 2023, fasa kedua pecutan didorong oleh kemajuan dalam kualiti kereta elektrik. Menurut Fu Bingfeng, Naib Presiden dan Setiausaha Agung Persatuan Pengilang Automotif China (CAAM), kereta elektrik kini merupakan bahagian penting dalam sistem perindustrian moden China.

Zhang Xiang, seorang profesor pelawat di Jabatan Kejuruteraan Universiti Sains dan Teknologi Huanghe, berkata bahawa angka 20 juta adalah satu peristiwa penting. Kereta elektrik bergerak dari peringkat awal ke peringkat pertumbuhan.

Jualan tahunan syarikat kereta elektrik di China, seperti BYD (Build Your Dream), telah mengatasi jualan kereta petrol yang dibuat oleh FAW-Volkswagen dan SAIC Volkswagen. Sementara itu, buat pertama kali pada separuh pertama 2023, China telah menjadi pengeksport kereta terbesar di dunia dan sumbangan eksport kereta elektrik memainkan peranan penting dalam hal itu.

Pada semester pertama 2023, China mengeksport 2.34 juta kereta dan mengatasi Jepun, yang mengeksport 2.02 juta unit. Cui Dongshu, Setiausaha Agung Persatuan Kereta Penumpang, berkata bahawa permintaan untuk kereta elektrik China di pasaran utama Eropah dan Asia Tenggara semakin melonjak.

Daripada jumlah eksport kereta dari China pada Januari-Jun 2023, 534,000 unit adalah kereta elektrik atau hibrid, yang menyaksikan peningkatan eksport sebanyak 160% berbanding tempoh yang sama pada 2022. Menjelang akhir 2023, eksport kereta China akan mencapai 5 juta unit, meningkat daripada 3.11 juta unit

UTAMADUNIAKereta elektrik China mula membimbangkan OPEC dan industri automotif lama dunia

Kongsi Berita

Swipe kiri - kanan untuk berita sebelum & selanjutnya
Implement swipe gesture in Angular application | by Milan Perovic | Medium