PERISTIWA SEBAGAI PENGAJARAN

ULASAN PAKATAN HARAPAN TERUS-MENERUS MENYERANG PROJEK LALUAN KERETA API PANTAI TIMUR(ECRL)

ULASAN Pakatan Harapan terus-menerus menyerang projek Laluan Kereta Api Pantai Timur (ECRL) sepanjang 688km yang bakal mengubah koridor pantai timur Malaysia.

Mereka terus-menerus menggunapakai apa-apa alasan yang mereka fikirkan perlu untuk menimbulkan keraguan tentang projek ini, tidak kiralah sama ada alasan tersebut adalah benar mahupun sebaliknya.

Pada mulanya, pemimpin-pemimpin Pakatan Harapan cuba untuk menimbulkan keraguan dengan melemparkan tuduhan bahawa syarikat khusus yang dipertanggungjawabkan ke atas pembangunan projek ini iaitu Malaysia Rail Link Sdn Bhd adalah sebuah syarikat RM2 yang baru ditubuhkan. Namun, saya telah pun menjelaskan bahawa syarikat tersebut adalah syarikat 100 peratus milik kerajaan.

Penubuhan syarikat-syarikat khusus untuk mengendalikan projek-projek adalah amalan biasa dan diterima. Syarikat-syarikat RM2 baru yang lain turut ditubuhkan untuk mengendalikan projek-projek seperti Darul Ehsan Investment Group (DEIG) milik kerajaan negeri Selangor yang memegang asset-aset negeri yang bernilai RM30 bilion, sementara kerajaan negeri Pulau Pinang pula turut menganugerahkan projek-projek Terowong Pulau Pinang dan tiga projek jalanraya berkaitan berjumlah RM6.34 bilion kepada syarikat-syarikat RM2 yang baru ditubuhkan.

Semalam, tiga orang Ahli Parlimen Pakatan iaitu Rafizi Ramli, Tony Pua dan Dr Hatta Ramli mengeluarkan kenyataan bersama untuk membidas kenyataan saya sebelum ini yang memberikan perbandingan ECRL dengan projek-projek kereta api lain di seluruh dunia yang jauh lebih tinggi kosnya setiap kilometer. Mereka berkata saya tidak boleh membandingkan projek-projek tersebut dengan projek ECRL dan mereka memanggil saya seorang yang “jahil.”


Ketiga-ketiga ahli Parlimen tersebut kemudiannya mencerca saya dengan berkata bahawa saya seorang yang jahil kerana membandingkan projek-projek yang kosnya lebih tinggi sehingga ada yang 10 kali ganda berbanding kos ECRL. Mereka terus membidas saya walaupun dalam kenyataan saya sebelum ini dengan jelas menyebut bahawa semua projek kereta api di seluruh dunia adalah unik dan tidak boleh dibandingkan secara langsung.

Ketiga-tiga mereka kemudiannya berkata bahawa saya tidak sepatutnya membandingkan kos projek-projek kereta api luar negara dengan kos ECRL yang menurut mereka bernilai RM91.7 juta setiap kilometer. Sebaliknya, menurut mereka, saya sepatutnya membandingkan kos ECRL dengan kos projek-projek landasan berkembar Ipoh-Padang Besar dan Gemas-Johor Bahru sepanjang 179km yang masing-masing bernilai RM44 juta dan RM39.8 juta setiap kilometer.

Ini membuatkan saya menyoal keterdesakan Ahli-Ahli Parlimen yang kononnya kompeten sehingga mahu membandingkan kos projek landasan berkembar dengan projek kereta api baru (greenfield).

Projek-projek landasan berkembar Ipoh-Padang Besar dan Gemas-Johor Bahru melibatkan kerja-kerja elektrifikasi dan pemasangan landasan selari kepada landasan tunggal sedia ada sepanjang muka bumi yang kurang mencabar dan tidak memerlukan kerja-kerja melibatkan pembinaan terowong dan jambatan.

ECRL pula adalah sebuah projek kereta api baru yang akan menembusi Banjaran Titiwangsa yang paling mencabar dan memerlukan sekurang-kurangnya pelbagai jambatan sepanjang 110km, pelbagai terowong sepanjang 50km, stesen-stesen baru, depot-depot, sistem-sistem isyarat dan infrastuktur-infrastruktur sokongan yang lain.


ECRL juga akan turut melibatkan laluan baru sepanjang 88km yang menghubungkan Gombak yang berkepadatan penduduk yang tinggi dengan Port Klang. Ini melibatkan penambahan kos yang tinggi.

Seperti yang saya katakan sebelum ini, semua projek infrastruktur tidak boleh dibandingkan secara langsung. Sekiranya kita mengambil pendekatan ini, maka projek-projek infrastruktur pengangkutan yang dirancang oleh kerajaan-kerajaan Pakatan Harapan juga boleh dipersoalkan.

Sebagai contoh, dalam jawapan kerajaan negeri Pulau Pinang yang diketuai DAP Jun lalu mengenai jalan berpasangan projek Terowong Pulau Pinang sepanjang 20.3km mengesahkan bahawa kos laporan kebolehlaksanaan dan rekacipta sahaja mencecah RM10.3 juta setiap kilometer dan RM13.2 juta setiap kilometer untuk terowong sepanjang 7.2km. Kos untuk kesemua laporan-laporan ini mencecah RM305 juta dan kerajaan Pulau Pinang menegaskan bahawa jumlah tersebut adalah “munasabah dan berada dalam had.”

Sementara itu, kos pembinaan yang dinyatakan untuk 3 jalan berpasangan sepanjang 20.3km akan menelan RM91 juta setiap km manakala untuk bahagian terowong sepanjang 7.3km pula akan menelan RM513 juta setiap kilometer. Projek-projek ini tidak melibatkan elektrifikasi, pembinaan stesen-stesen kereta api, kos pembelian kereta api dan gerabak, depot-depot atau sistem-sistem isyarat yang diperlukan untuk sebuah sistem kereta api. Dan kesemua kos projek Terowong Pulau Pinang yang saya sebutkan di atas belum lagi mengambil kira kos pengambilalihan tanah dan konsesi tol selama 30 tahun.

Selain daripada itu, projek LRT penumpang yang menghubungkan Komtar dengan Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang sebagai sebahagian daripada pelan pengangkutan kerajaan Pulau Pinang yang berjumlah RM46 bilion dilaporkan membawa kos berjumlah RM4.5 bilion, ataupun RM257.14 juta setiap kilometer.

Semua projek-projek infrastruktur transpirasi adalah unik dan tidak boleh dibandingkan secara langsung. Kita tidak perlu mengambil pendekatan seperti ini.

Seperti yang saya nyatakan dalam kenyataan saya sebelum ini, projek ECRL akan menjana pertumbuhan KDNK wilayah pantai timur pada kadar tambahan 1.5% dan akan membantu mengurangkan jurang antara pantai barat dan pantai timur Malaysia.

Serangan-serangan berterusan Pakatan Harapan ke atas ECRL berdasarkan alasan-alasan remeh dan perbandingan yang tidak masuk akal sebenarnya mempunyai agenda tersembunyi untuk menggagalkan usaha Kerajaan untuk mengimbangi pembangunan Malaysia dengan wilayah-wilayah pantai timur yang ketinggalan agar dapat memanfaatkan lebih 4 juta rakyat yang tinggal di kawasan-kawasan sub-bandar dan luar Bandar

DATO’ ABDUL RAHMAN DAHLAN
Menteri di Jabatan Perdana Menteri

20161113-ecrl-banding-terowong-pulau-pinang

Terkini

Sarawak kerjasama dengan Jepun hasilkan tekstil angkasawan

Sumbangan Asas Rahmah (SARA) menerusi MyKad diperluas ke Sabah, Sarawak

Jenazah 6 mangsa nahas di Semporna selamat dikebumikan

Abang Johari yakin keutuhan parti tidak tergugat

28 alami detik cemas bas dinaiki terbalik

Casemiro setuju tinggalkan Old Trafford

Video thumbnail
Kebakaran hutan Los Angeles
01:00
Video thumbnail
126 maut, 188 cedera dalam gempa bumi M6 8 di Xizang (Tibet)
01:00
Video thumbnail
Hujan lebat dan banjir kilat melanda Makkah, Madinah and Jeddah
01:00
Video thumbnail
Datuk Seri Najib Razak tiba di Mahkamah Rayuan Putrajaya bagi proses rayuan penolakan Titah Adendum
01:00
Video thumbnail
Wabak HMPV di China: Gejala, penularan dan apa yang perlu anda tahu
01:00
Video thumbnail
Percikan bunga api menakjubkan di bangunan Taipei 101 semasa sambutan Tahun Baru
01:00
Video thumbnail
Pertandingan Marhabban anjuran Penyelaras DUN Hulu Bernam, Datuk Mohd Isa Abu Kasim.
00:47
Video thumbnail
Sungai Golok 'Mengepung', penduduk berlumba dengan masa selamatkan harta
01:00
Video thumbnail
Kolam takungan pecah, Taman Seri Alam bagai dilanda tsunami
01:00
Video thumbnail
Taliban isytiharkan perang ke atas Pakistan
01:00
Video thumbnail
Sekurang kurangnya 28 maut, pesawat penumpang Boeing 737 800, Jeju Air 7C2216 melanggar tembok dan t
01:00
Video thumbnail
Tengah berzikir atau ritual memuja di tanah perkuburan
01:00
Video thumbnail
Tom Yum Kung terima pengiktirafan antarabangsa UNESCO
01:48
Video thumbnail
Puluhan maut, pesawat penumpang Embraer 190 Azerbaijan Airlines terhempas di Kazakhstan
01:00
Video thumbnail
Taufan Chido melanda Mayotte, paling dahsyat dalam 100 tahun
01:00
Video thumbnail
Banjir kilat di Presint 11, kenderaan ditenggelami air
01:00
Video thumbnail
Kapten Penerbangan MAS tunjuk ‘skill’ mendarat secara teknik 'crabbing' dapat perhatian dunia
01:00
Video thumbnail
Banjir: 14 wilayah selatan Di Thailand dalam keadaan berjaga jaga
01:00
Video thumbnail
Tiga wilayah selatan Thailand dilanda banjir, hujan lebat berterusan lima hari #Pattani #Yala
01:00
Video thumbnail
Soalan Mengenai Tindakan AGC dalam Kes Najib dan Irwan Yang Diberi DNAA
01:54
Video thumbnail
Najib, Irwan dilepas tanpa bebas tuduhan IPIC
01:00
Video thumbnail
SRT menangguhkan perkhidmatan di Wilayah Selatan apabila landasan kereta api ditenggelami air
01:00
Video thumbnail
16 maut dan 6 hilang akibat tanah runtuh dan banjir di Sumatera Indonesia
01:00
Video thumbnail
Jenazah mangsa kemalangan di Putrajaya telah dituntut keluarga
01:00
Video thumbnail
PGA Pasang Papan Tanda Amaran Tidak Guna Laluan Pangkalan Haram Untuk Ke Golok
01:00
Video thumbnail
CADANGAN MANSUHKAN SUBSIDI MINYAK MASAK PAKET DIBINCANGKAN
01:00
Video thumbnail
Tragedi kepala air: 'Kak Chik sempat hantar swafoto latar sungai'
01:00
Video thumbnail
Dakwaan iktiraf Israel: Fitnah untuk kepentingan politik sempit, jangan perbodoh rakyat – Anwar
05:14
Video thumbnail
Apa masalah Takiyuddin nak faham ni erk?
01:00
Video thumbnail
Kelebihan solat berjemaah di saf yang pertama
00:31
Video thumbnail
Serangan bom berani mati di stesen kereta api di Pakistan membunuh sekurang-kurangnya 26 orang
01:00
Video thumbnail
Nur Nilam sari
00:34
Video thumbnail
Gunung Lewotobi Laki Laki memuntahkan abu beberapa hari selepas letusan maut
01:00
Video thumbnail
Penganut Hindu India mandi di sungai suci yang dicemari oleh sisa kumbahan dan industri
01:00
Video thumbnail
Gurun Arab Saudi bertukar hamparan putih seakan salji
01:00
Video thumbnail
Mari belajar tatanegara..
00:37
Video thumbnail
Tembak bekas kekasih bersama kekasih baru kerana cemburu
01:00
Video thumbnail
Penyanyi wanita Kelantan bersama 5 rakan dibawa ke Mahkamah Narathiwat
01:00
Video thumbnail
حَيَّ عَلَىٰ ٱلصَّلَاةِ
00:55
Video thumbnail
RUGI TAK BANGUN SOLAT SUBUH BERJEMAAH
01:00
Tolong lah subscribe - klik butang dibawah

 

Popular

Najib akan saman Muhyiddin dan Wan Saiful kerana menghina mahkamah

6.5 juta permohonan bantuan kredit eMADANI telah diluluskan

6.5 juta permohonan bantuan kredit eMADANI telah diluluskan

[Video] Shahril Hamdan beri penerangan konsep asas belanjawan negara

AM

[Video] Budak sekolah kantoi buat hubungan sulit dalam tandas

Lars Vilks, kartunis Sweden yang pernah menghina Nabi Muhammad maut dilanggar trak

Jangan Sampai Skandal Abdullah Ang Berulang…

Tag

Berkaitan

Abang Johari yakin keutuhan parti tidak tergugat

Dokumen tambahan libatkan Najib: Menteri UMNO sedia beri keterangan kepada mahkamah

PAS dan peranan mereka dalam landskap politik Malaysia

Bersatu yang semakin ‘lemah’ tiada pilihan selain menyertai perhimpunan Najib

ULASAN PAKATAN HARAPAN TERUS-MENERUS MENYERANG PROJEK LALUAN KERETA API PANTAI TIMUR(ECRL)

ULASAN Pakatan Harapan terus-menerus menyerang projek Laluan Kereta Api Pantai Timur (ECRL) sepanjang 688km yang bakal mengubah koridor pantai timur Malaysia.

Mereka terus-menerus menggunapakai apa-apa alasan yang mereka fikirkan perlu untuk menimbulkan keraguan tentang projek ini, tidak kiralah sama ada alasan tersebut adalah benar mahupun sebaliknya.

Pada mulanya, pemimpin-pemimpin Pakatan Harapan cuba untuk menimbulkan keraguan dengan melemparkan tuduhan bahawa syarikat khusus yang dipertanggungjawabkan ke atas pembangunan projek ini iaitu Malaysia Rail Link Sdn Bhd adalah sebuah syarikat RM2 yang baru ditubuhkan. Namun, saya telah pun menjelaskan bahawa syarikat tersebut adalah syarikat 100 peratus milik kerajaan.

Penubuhan syarikat-syarikat khusus untuk mengendalikan projek-projek adalah amalan biasa dan diterima. Syarikat-syarikat RM2 baru yang lain turut ditubuhkan untuk mengendalikan projek-projek seperti Darul Ehsan Investment Group (DEIG) milik kerajaan negeri Selangor yang memegang asset-aset negeri yang bernilai RM30 bilion, sementara kerajaan negeri Pulau Pinang pula turut menganugerahkan projek-projek Terowong Pulau Pinang dan tiga projek jalanraya berkaitan berjumlah RM6.34 bilion kepada syarikat-syarikat RM2 yang baru ditubuhkan.

Semalam, tiga orang Ahli Parlimen Pakatan iaitu Rafizi Ramli, Tony Pua dan Dr Hatta Ramli mengeluarkan kenyataan bersama untuk membidas kenyataan saya sebelum ini yang memberikan perbandingan ECRL dengan projek-projek kereta api lain di seluruh dunia yang jauh lebih tinggi kosnya setiap kilometer. Mereka berkata saya tidak boleh membandingkan projek-projek tersebut dengan projek ECRL dan mereka memanggil saya seorang yang “jahil.”


Ketiga-ketiga ahli Parlimen tersebut kemudiannya mencerca saya dengan berkata bahawa saya seorang yang jahil kerana membandingkan projek-projek yang kosnya lebih tinggi sehingga ada yang 10 kali ganda berbanding kos ECRL. Mereka terus membidas saya walaupun dalam kenyataan saya sebelum ini dengan jelas menyebut bahawa semua projek kereta api di seluruh dunia adalah unik dan tidak boleh dibandingkan secara langsung.

Ketiga-tiga mereka kemudiannya berkata bahawa saya tidak sepatutnya membandingkan kos projek-projek kereta api luar negara dengan kos ECRL yang menurut mereka bernilai RM91.7 juta setiap kilometer. Sebaliknya, menurut mereka, saya sepatutnya membandingkan kos ECRL dengan kos projek-projek landasan berkembar Ipoh-Padang Besar dan Gemas-Johor Bahru sepanjang 179km yang masing-masing bernilai RM44 juta dan RM39.8 juta setiap kilometer.

Ini membuatkan saya menyoal keterdesakan Ahli-Ahli Parlimen yang kononnya kompeten sehingga mahu membandingkan kos projek landasan berkembar dengan projek kereta api baru (greenfield).

Projek-projek landasan berkembar Ipoh-Padang Besar dan Gemas-Johor Bahru melibatkan kerja-kerja elektrifikasi dan pemasangan landasan selari kepada landasan tunggal sedia ada sepanjang muka bumi yang kurang mencabar dan tidak memerlukan kerja-kerja melibatkan pembinaan terowong dan jambatan.

ECRL pula adalah sebuah projek kereta api baru yang akan menembusi Banjaran Titiwangsa yang paling mencabar dan memerlukan sekurang-kurangnya pelbagai jambatan sepanjang 110km, pelbagai terowong sepanjang 50km, stesen-stesen baru, depot-depot, sistem-sistem isyarat dan infrastuktur-infrastruktur sokongan yang lain.


ECRL juga akan turut melibatkan laluan baru sepanjang 88km yang menghubungkan Gombak yang berkepadatan penduduk yang tinggi dengan Port Klang. Ini melibatkan penambahan kos yang tinggi.

Seperti yang saya katakan sebelum ini, semua projek infrastruktur tidak boleh dibandingkan secara langsung. Sekiranya kita mengambil pendekatan ini, maka projek-projek infrastruktur pengangkutan yang dirancang oleh kerajaan-kerajaan Pakatan Harapan juga boleh dipersoalkan.

Sebagai contoh, dalam jawapan kerajaan negeri Pulau Pinang yang diketuai DAP Jun lalu mengenai jalan berpasangan projek Terowong Pulau Pinang sepanjang 20.3km mengesahkan bahawa kos laporan kebolehlaksanaan dan rekacipta sahaja mencecah RM10.3 juta setiap kilometer dan RM13.2 juta setiap kilometer untuk terowong sepanjang 7.2km. Kos untuk kesemua laporan-laporan ini mencecah RM305 juta dan kerajaan Pulau Pinang menegaskan bahawa jumlah tersebut adalah “munasabah dan berada dalam had.”

Sementara itu, kos pembinaan yang dinyatakan untuk 3 jalan berpasangan sepanjang 20.3km akan menelan RM91 juta setiap km manakala untuk bahagian terowong sepanjang 7.3km pula akan menelan RM513 juta setiap kilometer. Projek-projek ini tidak melibatkan elektrifikasi, pembinaan stesen-stesen kereta api, kos pembelian kereta api dan gerabak, depot-depot atau sistem-sistem isyarat yang diperlukan untuk sebuah sistem kereta api. Dan kesemua kos projek Terowong Pulau Pinang yang saya sebutkan di atas belum lagi mengambil kira kos pengambilalihan tanah dan konsesi tol selama 30 tahun.

Selain daripada itu, projek LRT penumpang yang menghubungkan Komtar dengan Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang sebagai sebahagian daripada pelan pengangkutan kerajaan Pulau Pinang yang berjumlah RM46 bilion dilaporkan membawa kos berjumlah RM4.5 bilion, ataupun RM257.14 juta setiap kilometer.

Semua projek-projek infrastruktur transpirasi adalah unik dan tidak boleh dibandingkan secara langsung. Kita tidak perlu mengambil pendekatan seperti ini.

Seperti yang saya nyatakan dalam kenyataan saya sebelum ini, projek ECRL akan menjana pertumbuhan KDNK wilayah pantai timur pada kadar tambahan 1.5% dan akan membantu mengurangkan jurang antara pantai barat dan pantai timur Malaysia.

Serangan-serangan berterusan Pakatan Harapan ke atas ECRL berdasarkan alasan-alasan remeh dan perbandingan yang tidak masuk akal sebenarnya mempunyai agenda tersembunyi untuk menggagalkan usaha Kerajaan untuk mengimbangi pembangunan Malaysia dengan wilayah-wilayah pantai timur yang ketinggalan agar dapat memanfaatkan lebih 4 juta rakyat yang tinggal di kawasan-kawasan sub-bandar dan luar Bandar

DATO’ ABDUL RAHMAN DAHLAN
Menteri di Jabatan Perdana Menteri

20161113-ecrl-banding-terowong-pulau-pinang

Tolong lah subscribe - klik butang dibawah

 

Berkaitan

Abang Johari yakin keutuhan parti tidak tergugat

Dokumen tambahan libatkan Najib: Menteri UMNO sedia beri keterangan kepada mahkamah

PAS dan peranan mereka dalam landskap politik Malaysia

Bersatu yang semakin ‘lemah’ tiada pilihan selain menyertai perhimpunan Najib

Sarawak kerjasama dengan Jepun hasilkan tekstil angkasawan

Sumbangan Asas Rahmah (SARA) menerusi MyKad diperluas ke Sabah, Sarawak