26.6 C
Kuala Lumpur
Monday, January 18, 2021

Mahathir Guna 'Kuda Tua' Yang Penuh Skandal Untuk Serang Najib

mahathir-guna-kuda-tua

Nampaknya mantan perdana menteri, Tun Dr Mahathir masih belum dapat ‘tidur lena’ selagi hasratnya untuk menjatuhkan Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak tidak tercapai.

Walaupun pelbagai cara dan kaedah telah digunakan, namun ternyata ‘gerakan tolak Najib’ seperti bertemu jalan buntu.

Mahathir sebelum ini telah mengunakan ‘khidmat’ ketua-ketua cawangan untuk mendesak Najib untuk berundur, kini dia turut mengunakan ‘suara’ bekas-bekas menteri kabinet atau ‘kuda tua’ bagi mewujudkan persepsi kononnya ia merupakan gerakan rakyat.

Namun apa yang menggelikan hati ialah, semua ‘askar-askar upahan’ Mahathir itu merupakan ‘kuda-kuda tua’ yang penuh dengan skandal dan dosa.


Antara ‘kuda tua’ yang sedang ditunggang oleh Mahathir ketika ini ialah Tan Sri Sanusi Junid dan Tan Sri Dr Ling Liong Sik.

Namun apabila diteliti mereka yang bertindak sebagai penyambung lidah Mahathir ini penuh dengan skandal dan salah guna kuasa ketika mereka mempunyai jawatan suatu ketika dahulu.

Sebagai contoh, Liong Sik pernah terpalit dengan skandal projek pembangunan Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ).

Dia didakwa menipu Kerajaan Malaysia kerana tidak mendedahkan kepada Jemaah Menteri fakta berkaitan kadar faedah sebanyak 7.5 peratus setahun adalah tambahan kepada harga pembelian tanah pajakan negeri 7324 Lot 67894 yang berasaskan RM25 skp iaitu RM1,088,456,000 sedangkan beliau tahu JPPH, dalam menentukan nilai kadar RM25 skp, telah mengambil kira kadar kupon/faedah.

Dia juga didakwa atas dua pertuduhan pilihan (pindaan) iaitu menipu dan sengaja tidak mendedahkan kepada Jemaah Menteri fakta berkaitan kadar faedah sebanyak 7.5 peratus setahun adalah kadar faedah tambahan kepada harga pembelian tanah pajakan 7324 Lot 67894 berasaskan RM25 skp iaitu RM1,088,456,000.

Manakala Sanusi pernah terlibat atas atas tuduhan mencederakan dua pekerja Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).

Berdasarkan laporan, dua pekerja KLIA itu telah dipukul, ditampar dan ditendang berulang kali oleh Sanudi hanya kerana mereka terlambat menyediakan kerusi roda.

Ketika perbicaraan dia kemudianya mengaku bersalah atas dakwaan tersebut.

Malah ketika menjawat jawatan sebagai Menteri Pertanian semua projek yang ‘diilhamkannya’ GAGAL.

Antaranya projek minum koko yang dilancarkan olehnya satu masa dahulu?

Tidak cukup dengan itu, sektor pertanian menjadi semakin buruk dan tidak berdaya maju di zamannya, hingga beras yang menjadi makanan asas rakyat juga terpaksa diimpot.


Malah anaknya Akhmarsyah ketika bertanding jawatan Ketua Pemuda UMNO dilaporkan telah mengunakan sejumlah wang yang banyak untuk membayar para perwakilan agar dapat membeli undi.

Namun ‘rasuah’ tersebut gagal membeli undi seperti yang diharapkan.

Kelakar bukan, mereka yang penuh dengan skandal dan salah guna kuasa ketika menjawat jawatan suatu ketika dahulu, cuba bercakap seperti ‘malaikat’ apabila pencen.

Renung-renungkan….

Berita Berkaitan

Komen

  1. zaman mereka dh berlalu…
    walaupun negara mewah tp rakyat bleh pinjam je..
    harini walaupun x nampak mewah sbb dh biasa mewah tp rakyat dpt bantuan ringgit tunai stiap tahun..
    #senantiasa syukur

  2. Pak Din!…Itu belum termasuk legasi project mengarutnya…i.e.
    TANAM PADI ATAS BUMBUNG BANGUNAN…….HEHEHE
    Tergolek golek nenek teman seorang pesawah gelak mendengar idea bebal tu…..

  3. Hahahaha.. Bukan murah belanjanya.
    Tanah ada banyak lagi.. Kalau tak cukup tanah nak tanam padi kat sini boleh buat di Malaysia Timur.
    Akibat tanam oadi atas bumbung lah banyak sawah tutup sampai sekarang 🙂

  4. Cukup la tu mahathir…orang dah bagi amanah pegang proton, dia pegi sibuk buat kerja lain…pertama kali aku tengok chairman sebuah syarikat automotif yang free memanjang…malu la wei, dah la jualan kereta merosot…bukannya nak cari solution tingkatkan keuntungan..sebaliknya merepek dengan hal yang takde kena mengena…esok lusa kalau proton lingkup, jangan tuding jari kat kerajaan..sendiri salah sendiri tanggung..

  5. Bodoh punya admin.. bukan nak cari jalan menyatukan rakyat khasnya melayu, macam nak jadi batu api pula. Bro jangan kasi panas la ni politik isu. Cuba cari jalan macam mana nak menyatukan rakyat malaysia.

  6. Untung zaman Tun M semua ada subsidi..walaupon gaji kecik tapi nilai Rm tinggi..
    Untung zaman DS najib,habis 1 persatu subsidi dimansuhkn.. gaji besar tapi nilai Rm jatuh teruk.. skandal x sudah2..
    Zaman Pak Lah, terpalit dgn skandal terus amik pilihan lepas jawatan.. ntah la..bila terlampau sayangkan kuasa..

  7. Rakyat Malaysia hidup berbilang bangsa dan agama. Dulu kita hidup harmoni dan saling hormat menghormati antara satu sama lain. Yang tua kita hormati dan yang muda kita kasihi. Bertandang kerumah sahabat handai khasnya setiap majlis suka dan duka tanpa ada perasaan perkauman. Inilah yang dikatakan rakyat Malaysia yang di banggakan. Apa yang berlaku sejak kebelakangan ni ,semua tu hampir musnah disebabkan fahaman politik dan masing masing dengan icon pak menteri. Sedarlah wahai saudara sebangsaku dan saudara bukan sebangsaku.. biarlah fahaman politik kita berbeza tapi janganlah kita sesama kita bergaduh dan bermusuh hanya disebabkan fahaman politik yg berlainan. Tanamkanlah sikap hormat menghormati sesama kita. Gunakanlah kelebihan media sosial yg ada lagi canggih ni untuk kita mengeratkan lagi hubungan kita khasnya rakyat Malaysia.

MENINGGALKAN SUATU JAWAPAN

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.