Home / :: BLOG :: / Si tua nyanyuk Mahathir dakwa BN minta 30% saham dari syarikat China
Si tua nyanyuk Mahathir dakwa BN minta 30% saham dari syarikat China

Si tua nyanyuk Mahathir dakwa BN minta 30% saham dari syarikat China

Hari ini di China, nada Tun Mahathir bagai berucap di ceramah politik di hadapan ahli perniagaan China dengan menuduh bahawa BN memaksa syarikat China untuk memberi 30 peratus saham syarikat mereka kepada orang tertentu.

LIHAT video: https://bit.ly/2MAoznA

Dua projek infrastruktur yang dilaksanakan di bawah kerajaan BN lalu ialah projeck ECRL dianugerahkan kepada syarikat CCCC Ltd dan projek saluran paip petroliam kepada syarikat kepada syarikat China Petroleum Pipeline Bureau (CPPB).

Syarikat CCCC Ltd ialah sebuah syarikat disenarai awam yang dikuasai oleh kerajaan China dan adalah syarikat yang amat besar di peringkat global dengan nilai penjualan US$70 billion (RM280 bilion) setahun di seluruh dunia.

Syarikat CPPB adalah sebuah syarikat pembina saluran paip petroliam terbesar di dunia dan dimiliki sepenuhnya oleh syarikat gergasi China National Petroleum Corporation (CNPC) yang dikuasai sepenuhnya oleh kerajaan negara China. CNPC ialah syarikat yang keempat terbesar di dunia dengan nilai penjualan setahun di sekitar US$300 bilion (RM1.2 trillion).

Loading...

Adakah masuk akal kononnya kerajaan BN meminta 30 peratus saham syarikat-syarikat kerajaan China sebagai sogokan? Adakah Tun Mahathir menuduh bahawa syarikat-syarikat gergasi milik kerajaan China bersubahat dengan kerajaan BN untuk melakukan jenayah rasuah?

Tun Mahathir perlu berhenti bercereka dan tunjukkan bukti bahawa tuduhannya adalah benar dan sebagai seorang Perdana Menteri, seharusnya beliau berhenti bermain politik di hadapan pelabur-pelabur luar negara.

– Najib Razak https://bit.ly/2MAeRl7

(Visited 33 times, 1 visits today)

Artikel berkaitan

59 comments

  1. Ahmad Murad Ujang

    Kite tunggu je lh lakunan mamak kitul ni..nk hrpkn c Daimlor prabis beras je..

  2. Hanya Bicara

    Dasar otak india paria suka fitnah

  3. Aqballuddin Ishak

    Tu perangai n cara Penyanggak Daim kawan Munafiq hang

  4. Mike Raman

    Buat business,apa ini dah org bosan cerita macam budak nak gula,Malaysia democratic country,China is communist,jauh beza,cerita politik kat China,lebih kamu lepas PM tua sangat buang masa aje..

  5. Halijah Fatin

    Bila DSNR tanya jawapan paling win dia SAYA TAK TAU PUN …saya tak cakap…Lepas tu salahkan UTUSAN MALAYSIA putar belit kenyataan dia…
    Memang lidah bercabang cabang

  6. Rafeah Buni

    Kalau bohong saman la…tak berani kan?

  7. Derick Limg

    Sudahlh amno bn ni memang kuat spinning. Ajak ramai2 buat dosa

  8. Dorre Jali

    Sbb dia taw, banyak rakyat malaysia suka drama dia, itulah yg dpt dia pertahan kn utk mndapat undi lg nnt

  9. Mawar Berduri

    Apa lh nk jdi ngan Mahadhir ni..x habis ke lgi fitnah nya..dh dpt merintah buat lh yg terbaik..rakyat nk tengok Malaysia Baru..lbih baik dari kerajaan dulu..bkn nk tengok PM mmfitnah lgi…dh x da idea lain ke??? selain mmfitnah..sampai p luar negara pn x habis2 lgi…buat malu Malaysia je PM camni…mana pengundi PH ni x bosan ke kauorg pilih PM ni…nk merinth sampai nongkat langit ke…

  10. AJ Dee Vee Dee

    nak tutup kelemahan sendiri kena buka kelemahan org lain

  11. Turman Waktur

    …asyik2 tuduhan…silap hari….dia sebenarnya yg GAGaL….

  12. Tunmato Murah

    Nak mninggal nt kutyy ni smpat lg mulut dia mnipu.. Jd kbiasaan..

  13. Harun B Othman Harun

    Dulu dlm perhimpunan agung umno dia menangis. Letak jawatan bkn apa..dia menangis sebab negara nak bengrap..dia tak blh curi duit dah..tu yg letak jawatan..najib bagi ekonomi baik..dia mai la..dia kata najib curi..sebab dia nak curi..

  14. Aziz Ismail

    Itu masa era PM4. Sekarang PM 7 hinting yang 30% tak bole pakai. Dia nak lebeh…..

  15. Jahya Japri

    Ku yakin org di china negara boeng.

    Dap sini mendiam dulu, mne tau ttibe tecarut kuda pedati

    Ape kabar muhyidin…sedang tafakur menala arah antar cobaan vs godaan

  16. TW Ong

    Tak nak kerja tapi mau 30%,untung lah macam ni.

  17. Debob Debob

    Bapa segala Bapa Penipu Penyamun Perompak Pefitnah semua ada pd bapa tua yg kencing bersepah ni tepuk tepuk tepuk

  18. Tokiminsalim Hamid

    Orang tua ni kalau mati lalat pon tak hinggap

  19. Nik Suria

    Mungkin PM ke4 ada buat mcm tu,itulah dia tahu……

  20. Zaien Ibrahim

    Jibby2..knp lah kau ni bodoh sgt..klu x nak keja jgn lah nak minta 30%..kan dah kalah

  21. Jamaliah Razali

    Mahadir hanya pandai memburukkan BN. APA yg disebut belum tentu betul sebab sebab mahadir hanya pandai uturn.

  22. Mohd Yusoff Selamat

    Tuduh tuduh tuduh…senang nya. Janji gempaq penyokong happy. Bertaburan lah di semua jenis media untuk disensasi. Kalau tidak penyokong nak sembang apa? Kebaikan PH? Kebaikan apa yg PH dah buat? Jadi, buat lah cerita sensasi supaya penyokong ada bahan utk sembang. Kalau tidak malu lah penyokong duk melopong takde modal nak sembang.

  23. Panglima Lidah Hitam

    JIKA nak ikut lojik….mungkin dia yg minta….macam Mana dia Dan keluarga dia bolih Kaya RAYA….rakyat yang menderita….apa yg dia janjikan TIPU semuanya..,MUNAFIK.

  24. Syasya Qalessyah

    Dah2 lah ph,,cukup2 lah ph lagi kuat kencing,,lagilah menyesatkan hidup org islam,,dh2 pi tutup buku ye,,

  25. Shah Iriwan Salleh

    Lama x nampak tuan di pknk… Duk guna pajero tu lagi ke

  26. Mohd Zakri HJ Ahmad

    menate benggo….tah2 dio hok dok gi melobi tu…mintok palo bapok tu…

  27. Harun Seleman

    Baek mintak kodaa…baru la koboi!!

  28. Emran Ismail

    klu betul , mskna nya china bersekongkol … wow hebat tuduhan ini

  29. Awang Mahathir

    Paku dulang paku serpih, mengata org dia yg lebih.. atok fosil.. haha

  30. Hasbullah May

    Sudahlah madey lebih baik ko berambus je ..mgabiskan duit rakyat je..yg dia tahu Alasan2…Puiiii

  31. Asraf Mohamad

    Madey nie betul2 tak takut ngan Allah umur cmni masih banyak dok buat fitnah,mungkin madey ingat dia tak mati selama2nya..dan apa dia cakap semua tak betul
    Penipu no 1….

  32. Tong Kol

    Percaya lagi la kau org sama india mamak kutti ni…aku sikit pun dh tak percaya sama dia…apa pun dia cakap semua tak benar

  33. Tong Kol

    Dgn rakyat malaysia pun dia dh tipu..apa lagi negara luar

  34. Mohd Zaki

    Asal x tolong amerika tingkatkn ekonomi smpi duit kwsp pn nk rembat udah lar

  35. Wak Nazri

    Ludah kelangit kena muka sendiri satu2 pekung dibuka sendiri krana memfitnah & menipu

  36. Hj Md Nasir Ismail

    betul tak berapo korek tu pong kono pka den jaga persidangan tew

  37. Adee Dean

    tu pasai presiden china meluat nk layan…mcm la depa x knai ang

  38. Remmy Rahim

    Dakwan ini sangat berat yang melibatkan maruah antara dua negara dalam ketelusan pelaboran mega yang telah ditandatangi..drM seharusnya menubuhkan satu siasatan bebas..bagi membuktikan tuduhan yang telah melibatkan dua negara yang memalukan ini…

  39. Syiballe Sen

    Habis tu…BN buat dek je ke…???…pemfitnah wajar di benam biar mampus…

  40. Mohammad Sedek Yusof

    Jangan cakap aje, ambil tindakan. Kamu kerajaan dan berkuasa
    Apalagi ada bukti dakwa. Baru rakyat yakin…semua main cakap, tuduh tindakan tak buat..tu fitnah namanya….

  41. Din Ariffin

    Korang xtau yg najib dah jual tanah taraf kekal pada china terutama belah pahang,johor dan melaka.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Loading...