Home / :: BLOG :: / Di mana yang boleh, saya akan hapuskan tol, PM Najib

Di mana yang boleh, saya akan hapuskan tol, PM Najib


Lihat video:
https://youtu.be/DS0M8ghvAr8

Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak bercadang akan memansuhkan mana-mana tol kerana beranggapan pelaksanaan sistem tersebut hanya mendatangkan beban kepada rakyat.

“Saya tidak percaya kalau kita kenakan tol setiap hari, ianya baik untuk rakyat. Kalau Lebuhraya Utara-Selatan atau Lebuhraya Karak-Kuala Lumpur, ya, bayar tol sekali-sekala. Tetapi kalau bayar tol hari-hari, dua kali, empat kali, sesiapa pun sakit hati”.

Kenyataan tersebut telah dibuat ketika berucap dalam sesi perkongsian Bajet 2018 Bersama Rakyat di Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM).

Ujar beliau lagi, “Pemimpin terdahulu sangat percaya dengan tol. Saya tidak suka tol. Sebab itu Lebuhraya Pan Borneo tiada tol demi penduduk Sabah dan Sarawak, juga Batu Tiga, Sungai Rasau, Bukit Kayu Hitam, Eastern Dispersal Link dan tol Cheras sebelum ini, kita mansuh”.

Dalam ucapan beliau, Perdana Menteri turut sempat menyatakan akan berusaha untuk memansuhkan mana-mana tol di kawasan yang bersesuaian.

“Di mana yang boleh, saya akan hapuskan tol. Menyakitkan hati dan menyebabkan kesesakan lalu lintas. Kita boleh lakukannya kerana saya perlu betulkan keputusan-keputusan yang dibuat pentadbiran terdahulu”.

Beliau yang turut menyifatkan isu tol sebagai masalah warisan berjanji akan menanganinya jika kewujudan tol ini tidak menjadi kepentingan rakyat.

(Visited 13 times, 1 visits today)

Artikel berkaitan

62 comments

  1. Mohd Norhafiz Nordin

    Mansuh sekarang laa… dia kan PM skang…

    Ckap guna akal la sket… wakakakakaka….

  2. Fadhlah Senifoto

    nak hapuskan tu kena bayo..bukan main sebut je..bayo pakai rumput…apa daa…ada perjanjian dulu2 nak kena kaji dan kira

  3. Anti-DAP Club

    Kan dah start mansuh.
    Yang buat baru tak ada tol.
    Ingat senang ke boleh langgar je agreement yang dah dibuat oleh Mahathir dulu. Takkan nak langgar je soal legal.

  4. Mohd Norhafiz Nordin

    Mansuh… tp buat 2 prjanjian baru pulak… pelik gak min..

  5. Jaka Bayu Indera

    Xperlu hapus toll..hapuskan gst tu..toll bukan semua org kena..gst semua kena..baru rakyat didahulukan..

  6. Mohamed Zuhri Amir

    Dh pulak spin je lh kerja pembangkang bangang ??

  7. Mohd Norhafiz Nordin

    Habistu knp 2 tol dimansuhkan… 2 tol lagi diwujudkan perjanjian baru… baik xpayah buat klu awal2 dh taw myusahkan rakyat… ni satu hal nak batalkan… duit lagi nk guna.. isk3… xbijak betul..

  8. Mohamed Zuhri Amir

    Najib nk hapuskn tol…jemin bkk lgi tol??? terbaik rakyat selangor ?

  9. Achmad Achmad

    Buat tol atas tanah kerajaan negeri..majoriti hasil.kutipan tol.masuk kantung kerajaan negeri..nak mudah tengok tol2 dikerajaan negeri selangor..semua agreement dh termaktub seadanya..so kuasa nak mansuh or termaktub pd agreement dan syarikat konsesi yg dipegang oleh siapa..so tu kiraan tol kuasa dan syarat nak mansuhkannya..

  10. Achmad Achmad

    Alahai kalau x bengap dan bebal bukanla #jakabayuIndera..lu ni jenis lahir x cukup bulan..kalau tengok komennya macam org terencat akal..agaknya keturunan die ni memg bengap dan dangkal akal ya

  11. Achmad Achmad

    #AziziGgm sekolah sampai mana..banyakkan membaca..setahu aku juak juak macai haraphaprak ni ramai malas membaca..kalau ketuanya jilat taik macainya ikoy jilat samalah..????

  12. Achmad Achmad

    Yup..betol tu..tengok keseluruhan tol diselangor..semuanya syarikat konsesi dan pegangan milik kerajaan negeri…tapi macai pembangkang bodoh..mana nak membaca..#org kata malas membaca jadi bangangsat selamanya

  13. Arif Mohd

    Bak kata wan azizah.. hapuskan tol menyusahkan rakyat
    Lebih sial punya pemimpin ph

  14. Ned Salleh

    Semlm berkobar kobar cakap tak suka tol lah, nak hapuskan tol la… Mcm betul2 berkuasa tapi hari ni ditambah pula perkataan ” mane yg boleh”.. Baru teringat kuasa, konsesi, perjanjian n bagai kot. Hehe..

  15. Fadhlah Senifoto

    mmg la kena wujud perjanjian baru…nak kena panjangkan tempoh supaya harga tol maintain…klu terus hapuskan..sapa nak tanggung hal2 kerja repair merepair jalan tu…bukan nya murah kos tu…

  16. Mohd Norhafiz Nordin

    Huhuhu… kirenya nak mansuhkan tol ni cuma kata2 yg xgunakan akal la kan….

    Sape percaya mmg kne kencing la jwabnya..

  17. Bro Abracuss

    Bersyukur la…idea pm nak hapus tol…yg x merasa byr tol tu…baik diam je..sekurang2 nya org yg kena byr tol hari2…kurang satu beban….kenapa la rakyat malaysia ni suka benor pertikai..nak buat benda baik pun salah….xkan dah jd cam syria ..yemen…baru nak menyesal…come on la..org melayu….jgn jdikan benda senang jd sukar…..semua nak dipersoal

  18. Rokiah Hussin

    Tp yg kasihan tu prkrja tol kt mn diaorng krja skrg ni

  19. Ibni Idrus

    Banyak lagi peluang pekerjaan yang disediakan. Sekarang ni pun pekerja dah berkurangan kerana penggunaan bayaran tol elektronik.

  20. Bakhtiar Alias

    Sekiranya semua tol ditutup akan nenimbulkan masalah sosial iaitu ada yg akan diberhentikan kerja. Maka akan timbul masalah penganggoran. Ada lah dicadangkan harga tol diturunkan demi menampung gaji perkerja tol.

  21. Mimi Rusmiyati

    Bnyk kerja di Malaysia nih.. Nak tak nak jer

  22. Guslanibrahim Lan

    Terbaik DSN teruskan perjuangan PM secara peribadi sy d belakang Dato Seri Najib…..hidup DSN

  23. Achmad Achmad

    ANJING KURAP DAH MUNCUL…KELAPARAN KE ANJING BERNAMA #KHAIRULAZLAN..NAMPAK SGT MUKA TU BAYANGAN ANJING

  24. Achmad Achmad

    ANJING KURAP DAH MUNCUL…KELAPARAN KE ANJING BERNAMA #KhairulIzlan..NAMPAK SGT MUKA TU BAYANGAN ANJING

  25. Zollfikree Zollay

    Skg ni pekerja tol dah tak ada….
    Semua lorong guna TNG…

  26. Abd Malik Jamaludin

    Patut hapuskn.tak adil pd org semenanjung.di sabah dan sarawak bebas tol,mngapa tidak disemenanjung.

  27. Jaka Bayu Indera

    Kehkehkeh..kelembuan apakan macai ameno ini..jajaja

  28. Jaka Bayu Indera

    Kahkahkah..
    Kesian Achmad Achmad..lidah penuh dgn maki hamun yea..kesian…

  29. Fadhlah Senifoto

    terpulanglah pada pemikiran matang seseorang…

  30. Azad Azmi

    Sibuk dengan TOL.. Selesaikan GST dulu lah..

  31. Azad Azmi

    Hahaa.. Main kepala bapa.. Dasar anak haram.. Hahaha sial

  32. Mohamed Zuhri Amir

    Puok² pH bila isu tol dia spin isu gst bila isu gst dia spin isu tol…??? bangang

  33. Mohd Shir

    Pakatan dah goyang kalau najip tutup tol (kedai) dorang … Hahahah apa modal lagi dorang nak fitnah? Hahahaha

  34. Achmad Achmad

    Macai PH spt #AzadAzmi memg dasar bacul.lahir x cukup bulan..jns dog asshole .sbb GST modal die spin..org suka spin ni x ubah perangai #anjing melalak bukit….undi bacul #AzadAzmi x jejaskan pun kerajaan yang ada harini..undi #AzadAzmi spt najis asshole pig and dog???

  35. Gir Rizalo

    Sehari brapa ratus gst ko bayar..apa brg gst hari2 ko bayar..hari2 makan kepsi ke apa

  36. Gir Rizalo

    Cara ko ckp pn tk guna akal..ckp main sembur jer..maintenance yg ko mesin rumput tepi haiway tu tkya bayar la kan..

  37. Achmad Achmad

    #jakabayuindera hati tisu..lembut macam tisu..dh panas macai seekor ni..kecoh beb 1 malaya…bagai anjing menyalak bukit..dan bagai anjing dgn bayang2nya sendiri…???

  38. Jaka Bayu Indera

    Kesian Achmad Achmad..mulut penuh dgn maki hamun..sedey..mungkin xda mak ayah kot…..

  39. Achmad Achmad

    binatang spt anjing kalau melalak aku tak heran die nampak iblis dan syaitan atau hantu atau pencuri..tapi kalau manusia spt JakaBayuIndera melalak tu adakah spt dirasuk syaitan dan iblis dgn dakyah dakyah membatu apikan dan lidah bercabang spt biawak..?

  40. Jaka Bayu Indera

    Kesian Achmad Achmad hati busuk 24jam maki hamun org menjadi batu api..p solat lah kalau hang muslim..kalau kapiaq xtau lah..

  41. Achmad Achmad

    Lebuh raya yang terbabit ialah Lebuh Raya Pantai Baru (NPE), Lebuh Raya Damansara Puchong (LDP), Lebuhraya Bertingkat Ampang-Kuala Lumpur (AKLEH) , Lebuh Raya Sprint , Lebuh Raya Shah Alam (KESAS) ,Lebuh Raya Maju (MEX) , Lebuh Raya Sungai Besi (BESRAYA) , Lebuhraya SMART dan Sistem Lingkaran Lebuh Raya Kajang (SILK).

    Penulis pernah menulis beberapa artikel berkaitan dengan tol , mungkin ramai yang tak tahu bahawa kerajaan Selangor memegang saham beberapa konsesi lebuhraya ini melalui syarikat2 milik kerajaan negeri Selangor . Berikut adalah petikan dari artikel yang pernah ditulis dulu , untuk update terkini masih tak dapat dipastikan peratusan % saham.

    Fakta mengenai Lebuhraya Toll yg perlu diketahui…..

    1 ) Eastern Dispersal Link – Toll di hapuskan 100% – Pemegang Saham utama MRCB (KWSP pemegang saham utama)

    2 ) New Pantai Expressway – Toll Kpg Medan dihapuskan – Pemegang Saham utama IJM

    3 ) Kajang – KL (Grand Saga) – Kerajaan Pusat mengurangkan 50% drpd toll…terpulang kpd Pemegang Saham (Taliworks i.e KDEB/KPS/MB Slgr Inc ) utama utk menghapuskan terus.

    4 ) KESAS Highway – PKNS (PR) adalah diantara Pemegang Saham…belum ada2 ura nak kurangkan atau hapuskan toll.

    5 ) SPRINT Highway – KPS (PR) adalah diantara Pemegang Saham…sama spt KESAS belum ada2 ura nak kurangkan atau hapuskan toll.

    6) GCE Highway – pada asalnya di miliki oleh Guthrie semasa Khalid CEO semasa Umno….terpaksa di ambil alih oleh Prolintas (PNB) kerana masaalah aliran traffic yg tak mencukupi.

    7) Mana2 Toll Highway yg PLUS Pemegang Saham utama (NS, ELITE, NKVE, Seremban-PD, Kulim Butterworth)

    8 ) Begitu juga Toll Highway dibawah Prolintas (AKLEH, GCE, SKVE, LKSA)

    9) LDP pemilik konsesi LITRAK

    Satu ketika dulu ,Khalid Ibrahim, mantan Menter Besar Selangor dalam kenyataan beliau di media (3 May 2012) menyatakan bahawa perjanjian konsesi lebuhraya di Selangor pada masa hadapan akan memasukkan terma ‘exit clause’. Dalam erti kata yang lain , apabila keuntungan yang ingin dicapai telah diperoleh , maka pemilikan lebuhraya akan dipindahkan kepada kerajaan Selangor.

    Contoh yang diberikan oleh Khalid Ibrahim ialah sekiranya keuntungan yang ingin dicapai telah diperoleh dalam tempoh 25 tahun dengan aliran trafik yang banyak , maka tempoh konsesi selama 40 tahun akan terbatal dan pengurusan lebuhraya akan diserahkan kepada kerajaan Negeri Selangor. Khalid Ibrahim pada masa yang sama juga bernada mengugut apabila mengatakan sekiranya ada syarikat yang tidak bersetuju dengan cadangan berkenaan maka kerajaan Selangor tidak akan memberi kelulusan dalam mendapatkan tanah bagi pembinaan lebuhraya.

    Oleh yang demikian , dengan anggapan kadar tol akan dinaikkan tak lama lagi, dari pemimpin2 PR lain bising2 tentang kenaikan harga tol ini, apa kata cuba buat apa yang Khalid Ibrahim pernah cadangkan satu ketika dulu, desak konsesi2 di mana kerajaan negeri Selangor pun ada pegangan saham di dalamnya. macam KESAS dan SPRINT tu . Secara peribadi memang lah penulis pun tak berapa setuju dengan kenaikan tol. Cuma kerajaan Selangor pimpinan PR yang ada kepentingan dalam tol seperti Kesas, Sprint & Grand Saga pun jangan buat2 bodoh, kan dah dipamerkan di atas tol di KESAS dan SPRINT pun akan dinaikkan jugak!

    Apa tunggu lagi , takkan sebagai antara pemegang saham besar dalam konsesi tak boleh nak buat apa2?

    Tol naik hanya melibatkan konsesi tol yang berada hanya dalam bumi Selangor yang mana di miliki konsesi konsesi tol ini oleh kerajaan negeri melalui perolehan royalty yang akhirnya masuk ke kantung poket kerajaan negeri Selangor melalui penguasaan parti DAP.

    PLUS Utara Selatan dah pun keluarkan kenyataan tak terlibat dengan kenaikan dalam bumi selangor walaupun jalurnya PLUS ni ada melalui sebahagian besarnya dalam bumi Selangor.

    Maknanya bukan semua tol terlibat melainkan HANYA TOL DALAM BUMI SELANGOR YG DI KUASAI KERAJAAN NEGERI SELANGOR.

    Jadi inilah masanya peluang Pakatan Rakyat membuktikan pada rakyat yang jika mereka memang kalau ingin membela nasib rakyat maka eloklah kerajaan negeri

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.