Di mana yang boleh, saya akan hapuskan tol, PM Najib


Lihat video:
https://youtu.be/DS0M8ghvAr8

Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak bercadang akan memansuhkan mana-mana tol kerana beranggapan pelaksanaan sistem tersebut hanya mendatangkan beban kepada rakyat.

“Saya tidak percaya kalau kita kenakan tol setiap hari, ianya baik untuk rakyat. Kalau Lebuhraya Utara-Selatan atau Lebuhraya Karak-Kuala Lumpur, ya, bayar tol sekali-sekala. Tetapi kalau bayar tol hari-hari, dua kali, empat kali, sesiapa pun sakit hati”.

Kenyataan tersebut telah dibuat ketika berucap dalam sesi perkongsian Bajet 2018 Bersama Rakyat di Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM).

Ujar beliau lagi, “Pemimpin terdahulu sangat percaya dengan tol. Saya tidak suka tol. Sebab itu Lebuhraya Pan Borneo tiada tol demi penduduk Sabah dan Sarawak, juga Batu Tiga, Sungai Rasau, Bukit Kayu Hitam, Eastern Dispersal Link dan tol Cheras sebelum ini, kita mansuh”.

Dalam ucapan beliau, Perdana Menteri turut sempat menyatakan akan berusaha untuk memansuhkan mana-mana tol di kawasan yang bersesuaian.

“Di mana yang boleh, saya akan hapuskan tol. Menyakitkan hati dan menyebabkan kesesakan lalu lintas. Kita boleh lakukannya kerana saya perlu betulkan keputusan-keputusan yang dibuat pentadbiran terdahulu”.

Beliau yang turut menyifatkan isu tol sebagai masalah warisan berjanji akan menanganinya jika kewujudan tol ini tidak menjadi kepentingan rakyat.

(Visited 3 times, 1 visits today)

Artikel berkaitan

62 Replies to “Di mana yang boleh, saya akan hapuskan tol, PM Najib

  1. Buat tol atas tanah kerajaan negeri..majoriti hasil.kutipan tol.masuk kantung kerajaan negeri..nak mudah tengok tol2 dikerajaan negeri selangor..semua agreement dh termaktub seadanya..so kuasa nak mansuh or termaktub pd agreement dan syarikat konsesi yg dipegang oleh siapa..so tu kiraan tol kuasa dan syarat nak mansuhkannya..

  2. Bersyukur la…idea pm nak hapus tol…yg x merasa byr tol tu…baik diam je..sekurang2 nya org yg kena byr tol hari2…kurang satu beban….kenapa la rakyat malaysia ni suka benor pertikai..nak buat benda baik pun salah….xkan dah jd cam syria ..yemen…baru nak menyesal…come on la..org melayu….jgn jdikan benda senang jd sukar…..semua nak dipersoal

  3. Macai PH spt #AzadAzmi memg dasar bacul.lahir x cukup bulan..jns dog asshole .sbb GST modal die spin..org suka spin ni x ubah perangai #anjing melalak bukit….undi bacul #AzadAzmi x jejaskan pun kerajaan yang ada harini..undi #AzadAzmi spt najis asshole pig and dog???

  4. binatang spt anjing kalau melalak aku tak heran die nampak iblis dan syaitan atau hantu atau pencuri..tapi kalau manusia spt JakaBayuIndera melalak tu adakah spt dirasuk syaitan dan iblis dgn dakyah dakyah membatu apikan dan lidah bercabang spt biawak..?

  5. Lebuh raya yang terbabit ialah Lebuh Raya Pantai Baru (NPE), Lebuh Raya Damansara Puchong (LDP), Lebuhraya Bertingkat Ampang-Kuala Lumpur (AKLEH) , Lebuh Raya Sprint , Lebuh Raya Shah Alam (KESAS) ,Lebuh Raya Maju (MEX) , Lebuh Raya Sungai Besi (BESRAYA) , Lebuhraya SMART dan Sistem Lingkaran Lebuh Raya Kajang (SILK).

    Penulis pernah menulis beberapa artikel berkaitan dengan tol , mungkin ramai yang tak tahu bahawa kerajaan Selangor memegang saham beberapa konsesi lebuhraya ini melalui syarikat2 milik kerajaan negeri Selangor . Berikut adalah petikan dari artikel yang pernah ditulis dulu , untuk update terkini masih tak dapat dipastikan peratusan % saham.

    Fakta mengenai Lebuhraya Toll yg perlu diketahui…..

    1 ) Eastern Dispersal Link – Toll di hapuskan 100% – Pemegang Saham utama MRCB (KWSP pemegang saham utama)

    2 ) New Pantai Expressway – Toll Kpg Medan dihapuskan – Pemegang Saham utama IJM

    3 ) Kajang – KL (Grand Saga) – Kerajaan Pusat mengurangkan 50% drpd toll…terpulang kpd Pemegang Saham (Taliworks i.e KDEB/KPS/MB Slgr Inc ) utama utk menghapuskan terus.

    4 ) KESAS Highway – PKNS (PR) adalah diantara Pemegang Saham…belum ada2 ura nak kurangkan atau hapuskan toll.

    5 ) SPRINT Highway – KPS (PR) adalah diantara Pemegang Saham…sama spt KESAS belum ada2 ura nak kurangkan atau hapuskan toll.

    6) GCE Highway – pada asalnya di miliki oleh Guthrie semasa Khalid CEO semasa Umno….terpaksa di ambil alih oleh Prolintas (PNB) kerana masaalah aliran traffic yg tak mencukupi.

    7) Mana2 Toll Highway yg PLUS Pemegang Saham utama (NS, ELITE, NKVE, Seremban-PD, Kulim Butterworth)

    8 ) Begitu juga Toll Highway dibawah Prolintas (AKLEH, GCE, SKVE, LKSA)

    9) LDP pemilik konsesi LITRAK

    Satu ketika dulu ,Khalid Ibrahim, mantan Menter Besar Selangor dalam kenyataan beliau di media (3 May 2012) menyatakan bahawa perjanjian konsesi lebuhraya di Selangor pada masa hadapan akan memasukkan terma ‘exit clause’. Dalam erti kata yang lain , apabila keuntungan yang ingin dicapai telah diperoleh , maka pemilikan lebuhraya akan dipindahkan kepada kerajaan Selangor.

    Contoh yang diberikan oleh Khalid Ibrahim ialah sekiranya keuntungan yang ingin dicapai telah diperoleh dalam tempoh 25 tahun dengan aliran trafik yang banyak , maka tempoh konsesi selama 40 tahun akan terbatal dan pengurusan lebuhraya akan diserahkan kepada kerajaan Negeri Selangor. Khalid Ibrahim pada masa yang sama juga bernada mengugut apabila mengatakan sekiranya ada syarikat yang tidak bersetuju dengan cadangan berkenaan maka kerajaan Selangor tidak akan memberi kelulusan dalam mendapatkan tanah bagi pembinaan lebuhraya.

    Oleh yang demikian , dengan anggapan kadar tol akan dinaikkan tak lama lagi, dari pemimpin2 PR lain bising2 tentang kenaikan harga tol ini, apa kata cuba buat apa yang Khalid Ibrahim pernah cadangkan satu ketika dulu, desak konsesi2 di mana kerajaan negeri Selangor pun ada pegangan saham di dalamnya. macam KESAS dan SPRINT tu . Secara peribadi memang lah penulis pun tak berapa setuju dengan kenaikan tol. Cuma kerajaan Selangor pimpinan PR yang ada kepentingan dalam tol seperti Kesas, Sprint & Grand Saga pun jangan buat2 bodoh, kan dah dipamerkan di atas tol di KESAS dan SPRINT pun akan dinaikkan jugak!

    Apa tunggu lagi , takkan sebagai antara pemegang saham besar dalam konsesi tak boleh nak buat apa2?

    Tol naik hanya melibatkan konsesi tol yang berada hanya dalam bumi Selangor yang mana di miliki konsesi konsesi tol ini oleh kerajaan negeri melalui perolehan royalty yang akhirnya masuk ke kantung poket kerajaan negeri Selangor melalui penguasaan parti DAP.

    PLUS Utara Selatan dah pun keluarkan kenyataan tak terlibat dengan kenaikan dalam bumi selangor walaupun jalurnya PLUS ni ada melalui sebahagian besarnya dalam bumi Selangor.

    Maknanya bukan semua tol terlibat melainkan HANYA TOL DALAM BUMI SELANGOR YG DI KUASAI KERAJAAN NEGERI SELANGOR.

    Jadi inilah masanya peluang Pakatan Rakyat membuktikan pada rakyat yang jika mereka memang kalau ingin membela nasib rakyat maka eloklah kerajaan negeri

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.