Home / :: BLOG :: / Tak Sokong Bajet 2018 Tapi Sibuk Mohon Bantuan RM2 Bilion

Tak Sokong Bajet 2018 Tapi Sibuk Mohon Bantuan RM2 Bilion

Pembangkang bukan sahaja tidak malu tetapi ditempelak kerana tidak menyokong Bajet 2018 yang diluluskan pada peringkat dasar semalam.

Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Shahidan Kassim membidas Ahli Parlimen PKR Bayan Baru Sim Tze Tsin yang tanpa segan silu mengemukakan soalan tambahan memohon kerajaan memberi RM2 bilion bantuan wang luar jangka kepada Pulau Pinang yang baru-baru ini ditimpa bencana banjir 5 November lalu.

“Yang Berhormat (YB) Bayan Baru minta bantuan RM2 bilion untuk Pulau Pinang, tapi kenapa YB tak sokong bajet 2018 semalam. Bajet 2018 semalam patutnya disokong oleh semua pembangkang, tapi bukan sahaja menentang tetapi minta buat belah bahagi undi pula,” bidas Shahidan.

Beliau berkata demikian pada sesi pertanyaan menteri di Dewan Rakyat, Selasa.

Jelas Shahidan, kerajaan tidak pernah memberi bantuan wang luar jangka kepada Kelantan dan Terengganu ketika dua negeri terbabit dilanda bencana banjir seperti yang didakwa oleh Tze Tsin.

Malah kata Shahidan, kerajaan melalui Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA) bertungkus lumus membantu memulihkan kehidupan mangsa-mangsa banjir di kedua-dua negeri berkenaan pada banjir 2014 lalu.

“Perlu diperjelaskan perkara itu tidak betul dan kerajaan tidak pernah memberinya kepada Kelantan dan Terengganu.

“NADMA hanya membantu mangsa-mangsa banjir pada 2014 lalu dengan membina semula rumah mereka, banjir itu adalah terbesar dalam sejarah melibatkan 650,000 mangsa ketika itu,” jelas Ahli Parlimen Arau itu.

Bagaimanapun Shahidan menjelaskan bahawa keputusan pemberian wang bantuan luar jangka itu bukan dalam bidang kuasa beliau dan perkara itu akan dibincangkan oleh pihak yang lain.

“RM2 bilion bantuan wang luar jangka itu, perkara ini akan dibincang di tempat lain bukan ditempat saya.

“Tapi saya kesal dengan yb dan rakan-rakan pembangkang yang tidak menyokong bajet semalam tapi tahu pula meminta peruntukan wang tersebut,” selar Shahidan lagi.

Terdahulu Shahidan menegaskan NADMA berpuas hati dengan tindakan pantas dan efisien pasukannya dalam memberi bantuan menyelamat kepada semua mangsa banjir di Pulau Pinang.

“Pengurusan banjir pada kali ini dibuat dengan baik dan kita telah bersiap siaga menghadapi banjir kali ini,” katanya.

Sementara itu, Shahidan ketika menjawab soalan asal daripada Ahli Parlimen Tasek Gelugor Datuk Shabudin Yahaya menegaskan pembangunan yang rancak selepas tahun 2008 telah memusnahkan ekosistem dan ekologi di Pulau Pinang serta perairan sekitarnya melalui pembangunan di cerun atau lereng bukit dan kerja penambakan laut.

Katanya, struktur seperti parit dan saliran tidak dinaik taraf seiring dengan pembangunan dan tidak dapat menampung kapasiti yang semakin meningkat.

“Infrastruktur parit dan saliran ini perlu dinaiktaraf dengan sewajarnya.

“Pengurusan kawasan tadahan hujan kerana pembangunan mengurangkan keupayaan tanah untuk menyerap air. Ini menyebabkan air larian bertambah.

“Dalam keadaan banjir baru-baru ini air turun bersama selut..airnya berwarna kuning. Inilah akibat pemotongan bukit,” katanya.

*****************
Rujukan:

Bila bajet 2018 diumumkan oleh Najib, Guan Eng sangat gembira kerana ada peruntukkan untuk menaik taraf lapangan terbang Pulau Pinang.

Dia kata dia sudah lama tunggu untuk projek ini.
https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2017/10/342989/sudah-lama-ditunggu-guan-eng

TETAPI… apabila tiba masa mengundi untuk kelulusan Bajet 2018 di parlimen, semua ahli parlimen Pakatan mengundi untuk menolak Bajet 2018.
http://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2017/11/13/107-ahli-parlimen-sokong-bajet-2018-59-tolak/

Selepas mengundi untuk menolak Bajet 2018, Lim Guan Eng pula minta kerajaan pusat untuk bagi lebih banyak peruntukkan dari Bajet 2018 untuk membantu mangsa banjir.
https://www.malaysiakini.com/news/401945

Inilah Pakatan Harapan yang memang tak ada harapan.

(Visited 6 times, 1 visits today)

Artikel berkaitan

Check Also

Hamzah Zainuddin mengaku menjadi broker 36 Ahli Parlimen BN melompat

Hamzah Zainuddin mengesahkan beliau adalah broker 36 ahli Parlimen BN menandatangi surat menyokong Mahathir sebagai …

31 comments

  1. Mohd Shafa Azam

    Macam melepaskan anjing tersepit…last2 dia gigit balik tangan…

    Pelik gak..kata bajet tiru PH..kalau kata tiru..mesti sokong…tapi sebaliknya..

  2. Mohamed Zuhri Amir

    Kerajaan sdh bantu mangsa banjir melalui agensi kerajaan pusat yg telah d lantik sebyk 1billion yg lain kerajaan negeri kne tanggung jawab… Jika tiada wang serah je kerajaan negeri kpd bn hbs citer… ???

  3. Shalhuddin Shah

    Woiii
    2 Billion bukan mahu kasi kerajaan Dap
    Hancur nanti
    BN jalan kan sendiri lebih baik selamat

  4. Syukur Talib

    2 bilion dia mintak…. atok dia la kenapa xmintak kat pemaju lerang bukit tu

  5. Shariff Ibrahim

    2billion baik bantu kerajaan negeri dibawah BN…

  6. Azmi Hassan

    Sepatutnya jgn dibantu dn jgn dilayan langsung…bila brcakap depa la yg pandai cekap dn trhibat biar depa urus sendiri…

  7. Mohamed Zuhri Amir

    Kita pye PM perihatin kpd rakyat tak kira apa latar belakang politik jdi sebgi PM itu sdh tanggung jawab dia… Rakyat hya perlu menilai ?

  8. Igatt Mancal

    Blm urus ngara. Bru urus ngeri pun x dpt

  9. Igatt Mancal

    Tu lh bukit habis di gundul.

  10. Abdul Malik

    Saya rasa bajet harus di ubahsuai…peruntukkan utk upgrade aiport penang di tangguhkan ..salur pada negeri yg sokong bajet

  11. Raheem Wann

    Kepala bapak lu nk 2b …manyakk hodoh betui komunis ni….

  12. Ramlah Hamid

    Wahhh..bagi betis nk peha plak ni..ape macam nii..

  13. Atam Puchong Atam Puchong

    Bkn duit mak bapak kau pun.. duit jgak kn. Bonggok!!! Kalau tk bg rakyat duit tu. Bapak kau nk bg amerika kukuh kn ekonomi lg ke?? Umngok bonggok mmg nyata bonggok smpai bilo2.. termasuk la ADMIN SAMPAH NI SEKALI.. HAHAHAHAHAHA

  14. Ramlah Hamid

    Cine ni byk buat keselipan..kerajaan pusat pulak jd sasaran nye..ape macam ni..

  15. Teh Yasmin

    Layannnn….. Jgn akhirnya seperti S’pore.

  16. Ahmad Mahaiyuddin

    Jangan beri satu sen pun.Tunggu giliran jika tak sokong bajet baru2 ini.Beri kepada yang sokong dulu.Yang tak sokong biar dia merana kerana tak sokong.Dia cari penyakit.Bodoh dan Dunggu juga CM ini.

  17. Mohamed Zuhri Amir

    Mmg pn bkn duit mak bapak ko.. Jika aq jdi pm rela aq bgi amerika dri bgi pd lge???

  18. Cm Zain Chemat

    ko ingat bapak ko ke yg pikir cari duit utk negara?..bangang punya macai dap ni..
    jenis manusia x tau brsyukur ni x layak dibantu..bagi la apa2 pun bantuan..mereka2 ni tetap menghina,caki maki,fitnah..sbb mereka dr jenis suka pada pemimpin peliwat,khalwat,minum arak,munafik..

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: