Loading...
Home / :: BLOG :: / BN pernah beri amaran jangan ubah sistem cukai – Najib Razak

BN pernah beri amaran jangan ubah sistem cukai – Najib Razak

#KERAjaanTomato #MalaysiaMemilih #MalaysiaBaru #FaktaBukanAuta

Datuk Seri Najib Razak menegaskan Barisan Nasional (BN) pernah memberi amaran terhadap bahaya perubahan sistem cukai secara sewenang-wenang yang boleh memberi kesan terhadap kos sara hidup rakyat.

Bekas Perdana Menteri berkata, harga barang tidak turun walaupun kadar Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) disifarkan.
Beliau turut bimbang dengan pengenalan semula Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) yang akan diperluaskan September ini.

Ini kerana, katanya langkah itu akan memberi kesan terhadap harga barang yang dijangka mungkin jauh lebih tinggi berbanding sebelum GST disifarkan.

“Inilah bahaya apabila sistem cukai diubah sesuka hati dan BN pernah memberi amaran sebelum PRU-14 (Pilihan Raya Umum Ke-14) mengenai ini.

“Ini sudah tentu memberi kesan kepada kos sara hidup rakyat dan ini bertentangan dengan janji Pakatan Harapan (PH) yang memberi setinggi harapan untuk menurunkan kos sara hidup rakyat dalam manifesto mereka.

“Saya harap kerajaan PH akan buat sesuatu untuk memastikan kebimbangan ini tidak menjadi kenyataan,” katanya dalam entri terbaru di Facebooknya, hari ini.

Menerusi portal berita, Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Saifuddin Nasution Ismail dilaporkan berkata, penurunan harga barangan yang rendah menjadi punca rakyat masih belum merasai sepenuhnya pelaksanaan GST pada kadar sifar sejak 1 Jun lalu.

Beliau dilaporkan berkata harga barangan dilihat kekal kerana penurunan harga hanya bermula dari 0.04 hingga 13 peratus dan membabitkan 70 peratus daripada 417 barangan basah, kering, keperluan bayi dan lain-lain.

Najib berkata, beliau terkejut dengan kenyataan menteri yang mengakui GST bukan sebab utama harga barang naik, biarpun ia menjadi modal dan tohmahan terhadap kerajaan pimpinannya sebelum PRU-14.

“Pada masa itu, PH tidak menerima jawapan kita malah mempersendakannya. Kini PH terpaksa menelan hakikat di sebalik tuduhan mereka sendiri,” katanya.

……………..
Sumber:
https://web.facebook.com/najibrazak/posts/10155456879000952

……………..
Rujukan:
http://pakdin.my/tag/gst

Loading...
(Visited 21 times, 1 visits today)

Artikel berkaitan

87 comments

  1. Noor Ibrahim

    Penguatkuasa kena turun padang.. kena pantau dan tindakan keras perlu diambil ke atas pihak yg mengambil kesempatan.. itu je kunci dia!

  2. Sfira Damfa

    Dasar UMNopuki penyamun perompak

  3. Abdulkadir Ali Atok Rela

    ubah cukai tak pa mencuri hak rakyaat tu apa nama nya.

  4. RajaJahar Bin RajaSalleh

    ITU DULU MASA NAJIB RAZAK UMNO BN,,,TAPI HARI INI KERAJAAN PAKATAN HARAPAN.

  5. Ratu Kuliangga

    Apa guna penguatkuasa d bayar gaji.yg hang meroyan sgt ni apahal

  6. Noor Ibrahim

    Ko ni Ratu Kuliangga.. lepasan UEC ke tak faham apa aku tulis?

  7. Nasser Zaini

    Cukai SST adalah cukai satu aras yang mana cukai ini hanya dikenakan kepada pengilang sahaja dan tidak boleh dituntut.Cukai ini dianggap sebagai kos kepada perniagaan.
    GST pula adalah cukai yang dikenakan kepada pengguna yang menggunakan barang dan perkhidmatan di setiap peringkat rantaian sehingga pengguna.

  8. Ghani Lipas Tanah

    Ya betul2…bukan setakat turun padang….klu ada mna2 peniaga yg tidak mengikut piawan yg diperkatakan oleh pihak kerajaan bekukan lesen perniagaan…atau pun pamirkan nama2 kedai yg menaikkan harga di tempat2 awam…untuk memberi kesan..diam kita bukan bererti terpaksa…tapi kita adalah rakyat yg perhatin/permerhati JAGA2 BUAT PENIAGA.

  9. Karl Gond Tza

    Siapa najib tu? Ape kejayaan dia?

  10. Zaitul Akmar

    Degil. Tak nak dengar nasihat.Nak tunjuk pandai.Dia org ingat boleh cuba-cuba…Ini tak jadi buat itu..Kalau tak jadi jugak boleh salahkan Najib.

  11. Zakaria Maarof

    Najib tak payah nak berkempen lagi. PRU dah abis tunggu PRU 15 itu pun kalau dah keluar dari Sungai Buloh. Buang masa ckp pun tak sape dengar baik pk mcm mana nak jwb ujian SPRM. Byk paper nak kena jwb. Ujian SRC je 4 paper blum lg 1MDB dan nak sebut pun malu.

  12. Mohd Dani

    Dpt menteri bangang..pkai telangkup la msia..ubahla lagi..bodo punya caibi ph..

  13. Cikgu Ishak Shah

    Insya Allah, berilah masa dan kepercayaan

  14. Mahfuz Mahfuzizzudin

    Sebab ubah cukai la cina blh naikkan harga brg sesuka hati awk niii..dulu kan ph bodoh ni ckp gst buat rakyat sengsara skrg apa ph buat harga tk trn pun yg bodoh macai ph kena kencing

  15. Mahfuz Mahfuzizzudin

    Takder hak rakyat yg kena curi punnnn…tu semua mainan politik ph jrr

  16. Muhni Kasdan

    Fitnah PH jatuhkan kerajaan BN, sekarang PH dah jadi kerajaan pun terus bodoh melaksanakan tanggung jawab, masih lagi perangai lama guna bahan fitnah dan tuduhan yg tak berasas yg tak menampakan sebagai kerajaan.

  17. Abe Aji

    Sekali berubah Harga barang bertambah.

  18. Remus Romulus Edward Jok

    PH style mana sama dengan BN,mestilah lain lain,macam langit dan bumi.

  19. Nor Diana Yusof

    Pernah x dgr ni..hr ni kawin esok dpt ank…saya x tau..pernah dgr x..

  20. Jeff Wong

    Najiiiiib tak tau urus negara. Hanya minat curi duit rakyat.

  21. Hazim Ismail

    Pengalaman seorang pentadbir dan pemimpin perlu diambil kira

  22. Lara Indah

    Tak pernah dgr…skrg ni baru dgr…sebelum ini tak tau pula boleh macam tu

  23. Jasmi Jasmi

    Kau dah x ada kuasa pun.wat apa nk sibul lgi.BODOH.

  24. Alang Putra

    Ohh ubah sistem cukai bahaya,ubah wang haram xbahaya,bijak bijak bijan ni.

  25. Lai Ayong

    Memang tak pernah dengar kalau tak guna media arus perdana.

  26. Fitri Pete

    Najib, maslan kata ada gst, harga baran turun!!!!

  27. Mohd Nasir

    Durian dah turun separuh harga kan0

  28. Refli Kefli

    Jika otok ltk kat kepala lutut gitu la jd nya..hanya sedap mulut berckp tanpa memberi mafaat kpd pembaca.

  29. Jumahat Mohd Isa

    Wlupun ada kekangan dan faktor2 lain berkenaan kenaikan harga…usaha kerajaan skg adalah lebih baik dari kerajaan dulu…itu yg ptg…

  30. Zainal Abidin Penjual Kereta

    Dengar kata BN dah arwah,tapi kubor tak dapat dikesan

  31. Shalhuddin Shah

    Menteri ni Parti PKr tapi macai barua Dap

  32. Din Jaafar

    Ph ni bahalol…termasuk penyokong

  33. Muhamad Syafiq Noh

    Kekal GST harga barang turun- ex menteri Din bacul

  34. Akh Dayyan

    Siapa yang mulakan gst,barang naik setelah gst dilaksana,babi apa korang cakap ni,harga barang tak turun selepas mansuhkan gst,persoalannya kenapa najib laksana gst sehingga harga barang naik melambung..babi betul

  35. Abadi Hussen

    DSN ingin memutar belitkan pasal cukai nie..penguatkuasa kena salu pantau..kalau bolh seminggu 3 kali

  36. Arisan Perhentianterminal

    Najib apa tahu hal ekonomi dia pandai mencuri je

  37. Din Jaafar

    Apa makna gst tak ada..harga brng naik

  38. Pak Chaq Espie

    KEPALA BAPAK HANG NAJIB…JGN DOK SIBUK..

  39. Azman Bin Abdullah

    KPDNKK kene lebih pro active……..ari2 kene turun patau dan dende peniage2,peruncit,pembekal2 yg degil…….dea org ni yg akan gagalkn rancagan2 baik kerajaan kalau ditak dipantau…….

  40. Ridzwan Abd Wahab

    Semua dah kena kencing daa…ph ke bn ke pas ke semua kuyup..hehe

  41. Mohd Said Mohamed

    Apa yg ko marah gn Umno…mak bapak ko pun disara oelh umno…negara ni pun semua duit umno…menteri sampah ni pun biasiswa pun dri umno…kalau ko x suka duduk disini..ko bolh berambus..malaysia ni semua harta Umno…

  42. Abdulkadir Ali Atok Rela

    bila amaran bn buat curi hak rakyaat lagi ada lah

  43. Mathew Uchat

    Tiada yg mahu dengar apa kau cakap..masamu sudah berlalu…

  44. D Laksa Beras Laksam

    Yg ubah sistem cukai DS Najib la PakDin..Dulu takda GST..Lps tu ada GST..Dah kalah diam la PakDin..Asyik dok post isu bangang aja ni..Meluat dah aku tgk

  45. Gir Rizalo

    Menteri PH memasing nk menunjukkan kebangangan diri masing2..

  46. Sameon HT

    bila pulak duit negara semua duit umno. Yang saya tau umno mencuri duit rakyat masuk poket pemimpin2 dan kroninya. Umno buat hutang melalui 1mdb suruh rakyat bayar melalui cukai gst. Padan muka umno rakyat dah tau dan tukar ini kalilah. umno menakut2 orang melayu cakap pasal islam dan melayu akan terpinggir, tapi lupa yg umno tak ikut cara islam dan telah meminggirkan orang melayu.

  47. Azman Putih

    Dah buat cantik..dapat kat ph ..hancur…

  48. Al Hijrah

    Saripudin nsution,mu tli brut DAP,din mu ingt dlu dh nk tkar prti,sbb mla tok gru,tok gru ambk mu,dk pjbt tok kenli

  49. Poji Talib

    Bukak mulut dongak atas tadah je la.. warna kuning ada putih ada merah pun ada…bru rasa nikmat kehancingan…

  50. Darwin Daulay

    Dulu cakap bukan main lagi
    Lani cakap pusing pula

  51. Myliq Fysalz

    Sebut2 curi hak rakyat… duit rakyat laa…hakikatnya…takde apa pun…YG ilang…

  52. Zainal Abidin Said

    TM bg nasehst kamu buat pekak… la ni hang pulak bg nasehat..siapa nak ambil endah… dah lah kalah pru

  53. Jeff Mat

    Kerajaan baru ni tak nak dengar nasihat orang terdahulu…dia ingat pandai sangat…lain kali belajar dulu …ingat senang nak perintah negara

  54. Md Faizul

    Sameon HT uneducated cai PH.. P study lebih lanjut ye.

  55. Mas Merah

    Harga barang naik berpunca dr najib..dan x ada pemantuan..pemborong sewenang2nya menaikan harga brgan..tiada kawalan langsung..mkn gaji buta…dahlah menyamun lg..

  56. Razak Bin Abdullah Razakambs

    tapi dok pandai mentadbir,,tidak berwibawa bazir org2 yng undi PH,trtipu dgn menifesto yg kbykannya tak masuk akal.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Loading...