Home / :: BLOG :: / Mahathir arah SPRM ‘beri tekanan ’ pada pemimpin UMNO

Mahathir arah SPRM ‘beri tekanan ’ pada pemimpin UMNO

Usah nak melenting sangat lah dan nak menyalahkan Presiden UMNO.

Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mengarahkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) supaya menyiasat bekas menteri kabinet di bawah pentadbiran Barisan Nasional (BN) khususnya daripada UMNO.

Menurut sumber suruhanjaya itu, pihaknya sudah mempunyai senarai pendek nama-nama bekas menteri yang bakal disiasat.

Arahan itu dipercayai sebagai usaha memberi tekanan kepada pemimpin UMNO supaya meninggalkan parti itu dan menyertai Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM).

“Perdana Menteri mengarahkan supaya SPRM menyiasat kesemua Menteri dan Timbalan Menteri di bawah pentadbiran BN dan bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

“Malah, SPRM sedang meneliti dan sudah mempunyai senarai pendek yang bakal dipanggil dalam masa terdekat,” katanya kepada Watan Online.

Bekas Menteri Perdangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Mustapa Mohamed membuat kejutan apabila mengumumkan keluar UMNO selepas 40 tahun berjuang bersama parti itu petang Selasa.

Alasan Ahli Parlimen Jeli itu, perjuangan UMNO kini sudah tidak selari dengan perjuangan yang dokongnya selama ini.

Difahamkan Mahathir kini sedang berusaha untuk ‘merampas’ kembali UMNO secara halus dengan mengenakan tekanan terhadap pemimpin utama parti itu supaya meninggalkan UMNO.

Ia juga salah satu usaha memperkukuhkan kedudukan PPBM ketika mana Datuk Seri Anwar Ibrahim semakin hampir untuk kembali ke Parlimen.

Watan Online
……….

#RasuahBerleluasa
#RejimMahfiraun

(Visited 42 times, 1 visits today)

Artikel berkaitan

84 comments

  1. Yusoh Mohamad

    Bkn saja tekan klu bleh jijak terus bg tak bangun terus kebnykkan menyusahkan ja

  2. ZamAs Mha

    ini group geng pakatan ke group nak hentam pakatan ni?

  3. Jay Jay

    Bila kuar parti jer tun beri tekanan x modal lain ha3

  4. Alias Ibrahim

    kalau tak salah apa nak takut nya.betul dah cara Tun M..yg ni setuju sgt sgt

  5. Senahazamil Tajuddin

    Baiknya hati Madey….yalah UMNO tu Melayu…Madey DKK

  6. Jaulis Masulim En

    40 tahun berjuang dlm umno pun sdh x yakin dgn umno…yg lain pun buli fikir2kan lah

  7. Zeck Red

    Aik dh mencuri takkan nak kasi lepas mcm tu je….? Bengong ke bebal nie? Sory org2 umno dah tak kebal mcm dulu…. Sekarang ramai dah jadi bebal je….

  8. Mohd Ridzwan

    Bila dah jatuh dan x boleh bangun mulalah nak salahkan org itu org ini. Inilah sifat org Melayu

  9. Nazri Zainal

    Laaaaaaa….iye ke diiinnnn….
    Kalau camtu bagus lh kan, dh teruk sgt dh kan din……

  10. Abd Hamid

    Ye kalau xterlibat menjadi lintah yg menghisap darah rakyat kenapa harus ketar lutut . Andai suci jgn apa lah sangat sprm tu kalau nk dibandingkan dgn balasan Allah diakhirat nanti

  11. Abah Afiq

    udah bg tekanan lak..mcm2 la org umno ni..kihkihkih..kalo x salah,knp perlu tkt..kan???kihkihkih

  12. Fatimah Aman

    Kne disiasat jugk mne la tau banyak mkn rasuah

  13. Bani Amin

    Lihatlah semua dlm senarai Senarai Ahli Parlimen UMNO Yang Berpotensi Keluar UMNO.

    YB DATO’ SRI MUSTAPA BIN MOHAMED (P030)
    YB DATO’ SERI HAJI IDRIS BIN JUSOH ( P033)
    YB DATO’ ROSOL BIN WAHID (P038)
    YB DATUK HAJI SHABUDIN YAHAYA ( P042)
    YB DATUK ZAHIDI BIN ZAINUL ABIDIN (P001)
    YB DATO’ SERI DR. SHAHIDAN BIN KASSIM (P003)
    YB DATO’ DR. SHAMSUL ANUAR BIN NASARAH (P055)
    YB DATO’ SERI MOHAMED NAZRI BIN ABDUL AZIZ (P061)
    YB DATO’ MOHD NIZAR BIN HAJI ZAKARIA ( P069)
    YB DATO’ HAJI MOHD FASIAH BIN MOHD FAKEH ( P092 )
    YB DATO’ JALALUDDIN BIN ALIAS ( P126)
    YB DATO’ HAJI SALIM SHARIF ( P127)
    YB DATUK DR. HAJI ABD. LATIFF BIN AHMAD (P154)
    YB DATUK ABD RAHIM BIN BAKRI ( P167 )
    YB DATUK AHMAD JAZLAN BIN YAAKUB ( P029)
    YB DATO’ SRI ANIFAH BIN AMAN (P176)
    YB KHAIRY JAMALUDDIN ABU BAKAR ( P131 )

  14. Saiful Rizami Abdul Majid

    Zaman najib plak dia beri arahan suruh sprm duduk saja.. Gaji tetap bayar.. Sebabnya dia nak menyamun

  15. Wan Sury

    Mereka dah sedar UMNO hanya perjuangkn NAJIB je huhu..????

  16. Bani Amin

    8 Muharam 1440H
    Rabu 10.00a.m.

    HIKAYAT SIYASAH SANG MAHA SAKA

    ⏩ Jika anda tidak mahu kami sekat peruntukan anda sebagai Ahli Parlimen, letaklah jawatan sebagai ahli & pemimpin UMNO.

    ⏩ Jika anda tidak mahu kami ganggu ahli keluarga dan kaum kerabat, letaklah jawatan sebagai ahli & pemimpin UMNO.

    ⏩ Jika anda tidak mahu kami batalkan pelbagai projek dan ganggu syarikat yang anda miliki, letaklah jawatan sebagai ahli & pemimpin UMNO.

    ⏩ Jika anda tidak mahu kami seret anda ke mahkamah, letaklah jawatan sebagai ahli & pemimpin UMNO.

    ⏩ Jika anda sayangkan NYAWA anak buah dan cucu cicit anda, letaklah jawatan sebagai ahli & pemimpin UMNO.

    ⏩ Kami akan beritahu rakyat Malaysia bahawa UMNO sudah tidak relevan.

    ⏩ Masuklah parti kami, kerana kami malu rakyat Malaysia menolak parti kami tetapi pemimpin kami jadi PM.

    ⏩ Masuklah parti kami, kerana kami hanya mahukan Ahli Parlimen kami ramai sahaja, bukannya pemimpin UMNO yang KALAH PRU 14.

    ⏩ Masuklah parti kami, kerana si mata lebam sedang mencari jalan untuk MELIWAT pemimpin kami.

    Catatan:- Pendita Nusantara
    ? https://goo.gl/M6VMw9
    ? https://goo.gl/M6VMw9
    ? https://goo.gl/M6VMw9

  17. Tun Teja Liza

    Sepatutnya sewaktu madey letak jawatan dulu….pak lah patut buat siasatan seperti apa yg madey buat sekarang….baru madey tahu langit tinggi rendah ..

  18. Rahmah Mohd

    Hahahaha,,,.. Semua takut dan last last buat fitnah aje kerjanya thdp Tun M.

  19. Thomas Tajan Rajan

    Haaa…semua sekali jangan alang2..dengan atok2 sekali…kan bagus…baru tak berat sebelah…kan..

  20. Mohd Azlan

    Skrg nie minta pakat rakyat bt surat kt sprm report ramai2…

  21. Landz Cast

    Kalau xde kesalahan apa yg nak ditakutkan..???

  22. Tataba Yang Hilang

    oooh..ko keluar umno ni untuk mengelak sprm lah

  23. Ras Aida

    Sprm dah jadi barua madey x ada guna ada Sprm klu takut kp pm mlysia dah jadi jahnam x ada lgi kejujuran utk menegakan keadilan semoga yg mkn rasuah d turun kan bala d dunia ni

  24. Zaizul Affandi

    baru betul! hapuskan lanun dan keluarga lanun

  25. Nasir Walit Yan

    kalau kerja bersih siasat sehari 18 x pun tak ada masaalah apa nak risau sangat

  26. Goh Anthony

    Apa salah tuan?
    Bukan tekan pemimpin UMNO lah…
    Dr. M mau hapuskan semua perasuah dinegara kita.

  27. Mohd Nasrihan

    Sesat sekali la anak beranak hang sama ka

  28. Suara Langkasuka

    Hahaha… UMNO buat lawak.. x pernah mengaku kelemahan sendiri

  29. Hanif Hasan

    Bgus lah.. trbukti yg Salah akn takut.. takut jejas parti Atau laen2 lah.. kn bgus Tu..

  30. Hamid

    Umno dah kanser tahap 4…mungkin Doctor lebih tau

  31. Lis Deeya Riping

    Bule caya ke ckp tun ni…bnyk bercanggah ckp nya masa jadi pm ke 4…so setiap kata2nya…x bermkna…atau dia munafik…sy followers dia..

  32. Nasimah Ahmad

    Tak tahanlah Tok Pa ni…terus keluar party

  33. Md Md Bakawali

    Bekas pemimpin UMNO. Termasuklah PPBM dlmnys ada bekas umno.

  34. Kuzaini Adam

    Ketua penyamun negara telah ditahan oleh sprm ptg td Dan dimasuk lokap sprm..esok Akan dibawah kemahkamah untuk pertuduhan2..sungai buluh inn dah melambai2 tu…

  35. Ruslan Mansor

    patutpun mcm Najib jugak Masa Najib jadi PM arah LHDN serang syarikat yang beliau anti

  36. Kamal Bahrin Mustapha

    Kalau aziz baling kluar umno tentu dia akan jadi putih

  37. Mohd Sobrie Jaafar

    Hahaha… min, klu nk tipu pn cari le benda lain…

  38. Debob Debob

    rakyat selepas ini beri tekanan pd org tua ini krn dia adalah bkn manusia bertopengkan syaitan yg kejam atas musuhnya yg tak mahu dengar kata dia

  39. Debob Debob

    org umno yg lari ini semua adalah org yg penakut lari dr kenyataan skrg kita org umno tlh kenal siapa kah mrk ini yg sebenarnya sygkan kekayaan keluarga sendiri dr menjuangkan nasib melayu islam dimsia baru kami sedar selama ini mrk tak iklas dan jujur pd perjuangan party kl dimedan perang mrk ini harus dihapuskan terus dr bumi msia ni krn org umno tak memerlukan mrk lg sygi lah UMNO sebuah party yg berjaya mengubah bangsa negara dan agama dimata dunia tp igt dlm waktu yg sama party ini tlh berjaya melahirkan ayh dan ank iblis dan syaitan utk dunia ini benar yahudi tlh berjaya dgn konsepnya utk hapuskan islam didunia ini soalan nya dimana diri kamu dlm keimanan dan kesabaran islam yg sebenarnya bangkitlah dr tidur mu dan hapus kan syaitan ini yg bertopengkan manusia dgn agama mu tp mrk ini lah yg sebenarnya dajjal pd dunia moden ini

  40. Ammoc Lad

    Din, pemimpin kamu semua nya bukan malaikat, masing2 penyamun itu sebab kena siasat …. dulu jadi kerajaan agensi spt sprm, polis dan sebagai nya tak boleh nak bertindak tapi skrg kerajaan dah berubah ….

  41. Kasim Amat

    Mahatir pon dulu presiden umno 22 thn apasal terlepas dari sprm
    ..

  42. Harun Osman

    T.m tu lah kepala bapa penyamun tu sabenar nya kalau nak tak…ha ha

  43. Bani Amin

    Beliau juga berbalah dgn TGNA pada tahun 1994 dolu dolu

  44. Nohbuah KP

    Dulu kokok deras.. X tau kta taik gelomiang kut pungkuk..
    La, ni pkt x berni kokok dh..
    Berak kapor ..kepala juntai.kebawah… Kah! Kahkah!!..

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.