Projek ECRL diserah kepada Kroni Mahathir, Vincent Tan & kos ditambah RM15b guna duit rakyat

#PenyamunTua #PenyamunNegara #SelamatkanKeluarga #SelamatkanKroni #BantuanRakyatBagiKroni #BapakKroni

■ PROJEK ECRL KINI MILIK KRONI
■ HARGA MENINGKAT MENDADAK RM15BILIUN
■ PENYAMUN TUA MENYAMUN PUSINGAN KE DUA.

Alhamdulillah….
Projek ECRL akan diteruskan.
Menteri Kewangan telah mengumumkan berkenaan perkara ini hari ini.

Walaupun pada asalnya ia telah dibatalkan oleh kerajaan, akhirnya ia diteruskan juga mungkin kerana kerajaan menyedari kepentingan dan manfaat besar projek ini terutamanya bagi membawa pembangunan ke negeri-negeri Pantai Timur.

Kita berharap projek HSR juga akan diteruskan. Tukarlah namanya. Rebrand. Ubah sejarah dengan mengatakan Mahathir dan Pakatan Harapan yang ilhamkan projek ini. Kami tak kisah. Yang penting negara dan rakyat mendapat manfaatnya.

Cuma agak pelik apabila LGE mengatakan kos projek ECRL adalah sebanyak RM 70 billion!
Sedangkan kerajaan BN sebelum ini mengatakan kosnya adalah RM 55 billion.
Ada tambahan RM 15 billion secara tiba-tiba.

Rupa-rupanya ada sebab musababnya kos ini meningkat secara ajaib.

Salah sebuah syarikat yang dianugerahkan kontrak projek ECRL oleh Kerajaan Terengganu yang bakal memiliki antara jajaran terpanjang ECRL ini adalah Syarikat T7 Global.

PH menang PRU dan Tun umumkan pembatalan serta merta projek ECRL setelah kemenangan beliau.

Namun pada 16 Mei 2018, Vincent Tan telah membeli dan menjadi pemegang saham penting Syarikat T7 Global. ?

Kroni Tun ini telah membeli saham syarikat yang akan membina ECRL walau ‘tahu’ ECRL akan DIBATALKAN.

Dan hari ini, Menteri Kewangan buat pengumuman projek ECRL diteruskan. ?

Dah boleh agak rasanya kenapa projek ini diteruskan dan kos telah bertambah secara misteri.

Ok la tu… dari bagi pada Negara China, elok bagi pada kroni. Jimat banyak….
15 billion jimat. ?

Rujukan:
http://www.theedgemarkets.com/article/epic-cmc-t7-global-sign-new-mou-ecrl-project-chinese-firm-excluded

http://www.theedgemarkets.com/article/vincent-tan-emerges-t7-globals-substantial-shareholder

http://pakdin.my/tag/ecrl

http://pakdin.my/tag/vincent-tan

225 Replies to “Projek ECRL diserah kepada Kroni Mahathir, Vincent Tan & kos ditambah RM15b guna duit rakyat

  1. Melayu ph ja tk sedaq diri..melayu screw melayu..cina ,mamak kutty tepuk,tadah tngan kumpul harta..hutang negara byk minta derma pd rkyt..duit depa labur,beli buat harta..rkyt gadai harta bg sumbangan..melayu mudah lupa..cina,mamak tk pernah lupa nk kaut kekayaan dlm malaysia,beli pulau2 buat bisnes kluarga..rkyt jual tanah,sewa rumah cina,minta bnatuan rumah pd kerajaan..hutang negar byk..rkyt bg derma..projek 50b di upkan jd 70b..melayu mudah lupaa..rkyt kt jnji najib tumbang..brg kepeluan rkyt naik melambung ,rkyt kt tkpa laa..minyk mahal pun..tkpa laa..

  2. Ada percubaan untuk mewujudkan persepsi bahawa ECRL diteruskan selepas Tan Sri Vincent Tan, yang dikatakan ‘kroni’ Tun Mahathir telah membeli saham 5.04 peratus saham T7 Global Berhad melalui 3 transaksi pada 15-17 Mei 2018. Kemudian dikatakan, TS Vincent kini mengaut untung apabila saham T7 menaik nilainya.

    Paksi pada persepsi ini adalah kononnya TS Vincent kini ‘memiliki’ salah satu kontraktor ECRL selepas PH ambil alih kerajaan. Kononnya, ia telah diberikan kepada ‘kroni’ PM. ‘Crony capitalism’ kembali!, jerit pengguna Twitter @TheDukeofKL

    Tetapi jika betul-betul dikaji, sebenarnya T7 ini belum lagi dilantik menjadi kontraktor untuk ECRL pun. Apa yang berlaku pada bulan Mac 2018 adalah T7 telah memasuki suatu memorandum kesefahaman dengan syarikat kerajaan Terengganu, Eastern Pacific Industrial Corp Bhd (EPIC) dan CMC Engineering Sdn Bhd, sebuah syarikat bumiputera untuk mewujudkan konsortium untuk dapatkan projek ECRL (bid) dan hanya untuk jajaran Terengganu.

    Yang penting sekali, konsortium ini belum lagi dianugerahkan untuk melaksanakan apa-apa projek untuk ECRL. Jadi dari mana datangnya yang dikatakan bahawa TS Vincent Tan, melalui T7, sudah diberikan projek ECRL?

    Timbalan Ketua Dewan Pemuda PAS keluarkan kenyataan mempersoalkan perkara ini. Ada baiknya sebelum keluar kenyataan, periksa dahulu dengan Kerajaan PAS Terengganu sama ada konsortium tersebut sudah diberikan kontrak atau tidak. Dan jika benar khuatir bahawa ia akan pergi pada kroni, batalkan sahaja Memorandum Kesefahaman tersebut.

    Di samping itu, jangan lupa bahawa PM angkat sumpah pada 10 Mei, malam. Dan selepas itu begitu banyak perkara yang berlaku seperti pelantikan Council of Eminent Persons, pembentukan Jemaah Menteri dan pengampunan Datuk Seri Anwar Ibrahim. Sempatkah, di antara 11 hingga 15 Mei, PM semak semula ECRL, bagitahu TS Vincent Tan untuk beli saham T7? Ada keraguan di situ.

    Selepas kemenangan PH, PM tidak pernah kata secara terus terang bahawa ECRL akan dibatalkan. Semua kenyataan Kerajaan adalah bahawa mereka akan kaji semula, sehinggalah baru-baru ini Menteri Kewangan kata ia akan diteruskan tetapi akan dibincang semula mengenai kos. Jadi bukanlah tukar pendirian selepas TS Vincent beli saham T7.

    Berkenaan dengan kos yang kononnya sudah naik ke RM70b, sebenarnya itu statement Tun Daim bahawa kemungkinan kos ECRL adalah lebih tinggi daripada RM55b yang dinyatakan oleh Kerajaan dahulu. Menteri Kewangan juga kata akan bincang semula. Jadi mana datangnya kos yang tiba-tiba jadi lagi tinggi?

    Kita sentiasa kena berjaga-jaga sekiranya Kerajaan ini melakukan seperti Kerajaan sebelum ini. Tetapi, yang tiada isu, jangan dijadikan isu.

  3. Habislah melaysia dah jual dkat kroni…pelabur byk lari dgn nilai berbilion…dh la duit KWSP rakyat berbilion lesap….yg aku hairan kenapa byk si dungu yg masih memuja pakatan phitnah ni…..pekerja kontrak kerajaan di buang cover gomen tomato kata lantikan politik….dh tu guru kafa/pembantu guru yg di buang jugak?apa alasan…..marahkan gst tp bila implement 0% gst xjugak harga brg turun……janji 1 pun x d tunai kan…yg paling epik episod derma…..apa ke bodoh kerajaan mintak derma….yg paling banggang si penderma…..aku x faham lah….pentaksub PH ni sebenar nya zombi kot…

  4. Facebook Comments